Nekromanti Spelledande

Cervantes

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
33
Location
Krokek
Är det någon som inte är trött på rollspelare som bara klagar när det händer deras gubbe något. Trotts att man vet att man gör helt rätt så klagar spelarna på ditt sätt att spelleda. Har ni något tips på hur man får dem att sluta klaga?

Jag tycker om att spela rollspel över det mesta
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fel Forum ?? [OT]

Det är DU som SL & som bestämmer. Sen att de klantar till det är ju dras fel, ekller hur.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

preacher

Veteran
Joined
10 Feb 2001
Messages
13
Re: Fel Forum ?? [OT]

njaaa... ALLAs trivsel skall väl prioriteras... men SL har ju makten.. men om du är jävlig mot dem så kommer du så småningom inte ha några spelare... kompromissa...

Rabbena Strigoi Mortii...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Fel Forum ?? [OT]

Självklart så ska man se till att alla trivs, självklart !! Men det är ju du som leder spelet. Men man ska ju vara rättvis !! Men att det är kul att jävlas lite meddem ibland, tycker iaf jag är väldans kul.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Fel Forum ?? [OT]

Ang. Huvudfrågan "Har ni något tips på hur man får dem att sluta klaga?", så måste jag nog säga att jag är benägen att hålla med 'JohanK'; man måste faktiskt se till att de fattar att Rp'n är en dödlig varelse - ofta blir det nämligen så att "blödiga" SL:are, som låter spelarna klara sig ur alla hemska situationer (av diverse skäl, naturligtvis - 98% dödlighet i en kampanj är inte så j-a kul, då alla måste sitta och göra nya karaktärer tex.) råkar ut för att spelarna blir kobolder i princip - övermodiga (då de vet att de ju "ändå inte kan dö"..) och i många fall även "oseriösa" (slutar spela rollen - mer hack n' slash).

Doktorn ordinerar en lagom dos elakhet blandat med den verbala förmågan: Om spelarna beter sig dumt/jävligt/whatever så prata med dem om det! Och om spelarna sen inte pallar det och slutar spela, så vad fan - går det inte att få en vettig dialog och ett vettigt spel så är det väl lika bra att hitta nya spelare.

Notera att jag gör skillnad på att vara omotiverat jävlig mot spelarna, utan att istället ge dem en "lätt hint" om vad du menar, för det är ju ändå så som 'preacher' säger: "om du [bara] är jävlig mot dem så kommer du så småningom inte ha några spelare"

Ang. "det är kul att jävlas lite med dem ibland", så är det förvisso också sant - särskilt med spelare som till varje pris ska göra allting så oerhört komplicerat (tex. spendera 3min med att beskriva hur han går till väga när han sätter sig ner för att äta mat..) /images/icons/tongue.gif - men det får förståss aldrig gå överstyr och hänvisas till mindre seriösa aftnar.

//MiDNiGHT.

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Fel Forum ?? [OT]

Visst, den verbala förmågan är ju alltid lika viktig !!

Så jag håller med dig i det mesta !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

ollski

Veteran
Joined
20 Apr 2001
Messages
14
Romantic license

Folk som inte spelat t.ex. Call innan, men har spelvana kan plöstligt uppvisa dumma tendenser. T.ex. när partyt ligger och trycker ställer sig en av dem och ropar "Hallå där!" till två sura kultister. Spelaren tror att han spelar under s.k. "romantic license", alltså att om det är heroiskt och fräsigt i romantisk stil, ja då går det bra att vara Errol Flynnsk. I fan heller: en last med thuger kom smygande och kastar runda knivar så de dör. Helt riktigt: det handlar om uppfostran.

Åsikt: Call (och alla skräckspel) handlar om att spelarna inte har romantisk licens.

Hur kör du?

Olle, meatgrinder
 
Top