OSR Spelleda Mörk Borg, best practice?

Kungfetti

Veteran
Hej på er. Jag ska dra igång lite rollspel med två kollegor som inte spelat på många år och när vi kollade rollspelshyllan på biblioteket så seglade Mörk Borg upp som intressant. Jag har en massa grejer till det men har aldrig spellett eller spelat (backade det pga metal) och missade hela OSR-vågen när det begav sig. Däremot fick jag blodad tand för rollspel 1987 när jag fick vara med på ett grottkräl som slutade med TPK efter en timme när vi råkade väcka draken så jag tänker att jag har lite kläm på hur det ska spelas.

Jag har ju med mig Apocalypse World/Dungeon World-spelledande i bagaget och mitt bästa är när spelarnas beslut är det som försatt dem i en knivig situation. Men boken är ju lite snål med spelledartips. Vad ska jag inte missa för att få till en riktig Mörk Borg-känsla?

(Hittade en rolig lista med sätt att få in nya karaktärer i berättelsen, min favorit är nog "Ni hör en harkling från ett hörn, där står NAMN")

[En sidofråga: Det verkar inte finnas några powermetal-hacks av Mörk Borg, alltså där vibe:en bytts mot en annan musikgenre. Är det för att powermetal-Mörk Borg = D&D?]

MB och PBtA har mer gemensamt än man tror. Jag tror du kommer finna dig ganska snabbt. Men här kommer några tips från världens första MB-spelledare. Ignorera sådant du inte tror passar in på dig och din grupp.

Angående Dödlighet:
  • Hur dödligt spelet är beror ffa på hur du som spelledare leder spelet. Ju fler tärningsslag du ber om ju fler rollpersoner kommer stryka med. Ju mer givmild du är med bonusar till tärningsslag när en spelare har en rolig idé, ju fler kommer överleva en situation.
    OBS: Vissa (tredjeparts?) äventyr har massor med "Klara slag X eller dö". Kör du dem som de beskrivs kommer rollpersoner dö oavsett ovanstående.
  • Hur dödligt spelet är beror ffa på hur spelarna spelar sina rollpersoner. Rusar de in och försöker lösa allt med våld kommer de få smaka på våldets baksidor de också.
  • Dödligheten tenderar att gå ner ganska dramatiskt efter en eller två Förbättringar.
Så du bör ställa dig själv och gruppen frågan "hur dödligt vill vi ha det?" För vissa är detta en helt central del av spelupplevelsen, för andra är hotet om döden och att den kan dyka upp när man är oförsiktig eller har otur mer rätt. Anpassa lite hur ofta ni slår, hur ofta det "krävs" strid och hur snabbt man får chansen att Förbättras första gången.

Angående Äventyrsstart:
  • Världen håller på att gå under, många av dess invånare vet detta. Låt spelarna beskriva varför deras rollpersoner är äventyrare, och vad de försöker åstadkomma med sitt äventyrande. Kanske är de bara oppurtunister som inte tror på världens död och bara försöker utnyttja det kaos som sprider sig över det döende landet. Kanske vill de faktiskt förhindra världens undergång. Kanske vill de bara säkra sin plats i efterlivet.
Prata igenom detta och anpassa äventyren efter det. Då borde motivationer komma som ett brev på posten.

Angående Kalendern:
  • MB är skrivet för att vara ett kampanjspel. Använd kalendern för att drastiskt förändra världen. Låt resultaten påverka kampanjen och rollpersonerna. Det är i min mening essentiellt för MB-känslan.
Angående Känslor:
  • Det går att försöka spela ett gravallvarligt Mörk Borg. Men de flesta som spelar det verkar föredra svart komik. Eller actionkomedier i en svart värld. Om ni tänker Evil Dead så kommer märkliga saker och tabellresultat passa in bra. Tänker ni gravallvar så bör vissa saker i boken införlivas i kampanjen med en mer varsam hantering.
Angående Verktyg:
  • Det finns massor med digitala hjälpmedel länkade från morkborg.com. Använd dem flitigt om det passar er.

Back