Spelleda Hillfolk

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Ska spelleda Hillfolk för första gången. Med ett nytt gäng. Svensk mid-1800-talssetting (svält och fanskap).

Tips välkomna!

Vanliga nybörjarmisstag?

Borde vi skippa proceduralsystemet helt?

Regler/rutin kring bleed?

Tacksam för alla råd!
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag har bara spelat det ett par gånger men tycker absolut att det är värt att spela. Procedural systemet hållet jag med om att ni kan skippa. Ni kan skippa skills också i så fall vilket jag ser som ett plus.

Fokusera på petitions och grants istället. Det är kanon.

I övrigt har jag inte några särskilda tips. Setupen när ni skapar rollpersoner är viktig och det som investerar spelarna i spelet, så låt det ta den tid det tar.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag instämmer i APM:s poänger. När jag spelledde kampanj upplevde vi alltid att procedural-systemet främts var i vägen och att det funkar lika väl att klunsa om utfallet om det behövs (vilket väl föreslås, om jag minns rätt). Därutöver skippade vi fullständigt att man var tvungen att betala plotsocker för att komma in i pågående scener eller undvika scener och skötte bara det genom snack mellan spelare.

Utöver det skulle jag säga att det som är kanon är att låta spelarna välja teman för de kommande avsnitten och att man då låter detta vara deras rollpersons spotlight episode (för att låna från Primetime Adventures). Håll dessutom hårt på scenordningen mellan spelare och låt spelmötena vara 2-3 scener per spelare + inledning och avslutning, då turtagningen ger en passande struktur på mötet.

Under skapande av RP, se till att alla tycker att de har intressanta inre konflikter. Det är dem som är det mest centrala, så det är viktigt att man har något som man vill utforska.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Tack för bra tips!

Någon best practice vad gäller bleed? Kommer spela tunga ämnen så bra att ha skyddsmekanismer kanske? RasmusL kommer ihåg att du hade någon enkel variant för det när vi spelade vid tillfälle?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Quasimodo;n342774 said:
Tack för bra tips!

Någon best practice vad gäller bleed? Kommer spela tunga ämnen så bra att ha skyddsmekanismer kanske? RasmusL kommer ihåg att du hade någon enkel variant för det när vi spelade vid tillfälle?
Jag rekommenderar att ha ett trygghetsverktyg. "Traffic lights" använder jag i princip i alla mina spel. Det finns att ladda ner och skriva ut här: https://blackfiskforlag.com/gratisma...affic%20Lights

här finns fler verktyg att välja på: https://www.bigbadcon.com/safety-mechanisms/
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Det viktiga är ju att de finns där, så att folk vet var paus knappen finns, samt att man vet att man aldrig behöver motivera eller förklara sig.

I hillfolk och spel där man kör gemensamt karsktärsskapande som flätas ihop med varandra kan man med fördel viss hur kortet används genom att visa gröna sidan så fort någon säger något du gillar. Om någon kommer med en idé som du känner olust inför (typ "det där tycker inte jag låter roligt") visa gulröda sidan.

Om spelarna lär sig använda kortet tidigare gör det tröskeln mindre att använda det senare också.

Gröna sidan används väldigt ofta när man spelar spelledarlöst eller att spelarna själv sätter scener och så. Det är iallafall min erfarenhet.

Jag upplever också att exempelvis x-card tenderar att bli lite stigmatiserat. Risken finns att någon som verkligen vill använda det, inte gör det för att då blir man den första som liksom viker sig. Bättre att alla är helt på det klara med att alla får lov att styra mot/bort från sådant de gillar respektive ogillar redan från start.
 
Top