Nekromanti Spelleda fältslag i Eon

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Eons simulationistiska regler må ligga mig mycket varmt om hjärtat men att slå ut varje enskilt hugg som spelgruppen gör i en stor strid med tusen pers på båda sidor känns inte speciellt lockande. Jag vill inte heller bara berätta om vad som händer som i en cutscene eftersom jag vill ha kvar slumpen som en överhängande känsla av död i form av en förlupen pil eller whatnot om ni förstår vad jag menar, och jag vill helst inte använda mig av fältslagsreglerna i Fältherren utan snarare göra själva slaget till en mer personlig upplevelse för rollpersonerna.

Vilka erfarenheter har just du om att spelleda fältslag med Eonreglerna när RP är vanliga soldater? Spelar ni bara ut en handfull strider för att representera hela slaget eller använder ni fältslagsreglerna rakt av? Undviker ni att spela ut stora fältslag och spelar ut små skärmytslingar istället (så har våran spelgrupp gjort)?
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Min tanke är att använda förenklade stridsregler i en del av mina fältslag. Spelarna kommer att möta på "hjältar" på fiendesidan som blir svåra (med vanliga regler). Annars blir det en förenklad mekanik. (kan berätta om den kort om nån är intresserad)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ichabod said:
Min tanke är att använda förenklade stridsregler i en del av mina fältslag. Spelarna kommer att möta på "hjältar" på fiendesidan som blir svåra (med vanliga regler). Annars blir det en förenklad mekanik. (kan berätta om den kort om nån är intresserad)
Ah, bra idé. Har ingen erfarenhet alls av fältslag men det kommer oundvikligen att bli en hel del nu när jag ska SL:a min japankampanj. Berätta gärna om din mekanik!
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Tja, egentligen är det väldigt enkelt.

Jag har tre typer av stridsregler i min kampanj.

1. Det vanliga "EON", detta reserverar jag för viktiga spelledarpersoner, dueller eller väldigt intensiva strider som gärna få ta flera timmar. (har fyra spelare i gruppen konstant, så en strid kan ta lååång tid om det är flera fiender involverade). Denna typ av regler har jag tänkt att använda om spelarna genom slump eller planerad cinematik tex stöter på fiendernas ledare, ett stort troll eller något annat leskit på slagfältet.

2. Förenklade regler. Tänkt att användas om spelaren slås mot slumpfiender. En fiende har fem "hälsa". En extraskada tar bort en hälsa, på fem dör fienden. Mindre skador än extraskador ger "en halv skada" (ett snett streck i rutan, typ som nWoD). Två halva strek blir en hel skada. Detta kan tyckas lite tråkigt för eon, men funkar bra då man får tid att fokusera på annat. Och framförallt slipper jag bokföra Trauma, Smärta, utmattning och hela middevitten på alla fiender.

3. Supersnabb strid. Om spelaren är tänkt att totalt omsvärmas av många lätta fiender, där meningen med scenen är att de ska känna sig stressade och omringade. Fienderna har ingen hälsa alls. Man slår helt enkelt ett motståndsslag, spelaren slår sitt stridsvärde (med eventuella tekniker), för man bättre effekt än fienden, besegras fienden (dör, medvetslös eller sårad, oftast oväsentligt på slagfältet). Vinner fienden, slår man skada på spelaren som vanligt. Detta påminner om "mooks" från Feng Shui eller minions från DnD

Mycket kort beskrivet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Fegar du ur, gillar du Eon eller gillar du inte Eon?

Skall du köra fältslag är det bara att plocka fram bakgrundstabellerna och några tusen rollformulär och börja förberedelserna.

--

När det blev fältslag när vi körde kampanj låg absolut fokuset på förberedelserna. Rollerna spelade i några tidiga strider där man angrep varandras tross och spejare och sånt. Där blir det mer hanterliga mängder folk.

Har du någon bebyggelse i stridsområdet? Om rollerna försvarar eller angriper en gård eller mindre befästning blir det också lättare att zooma in på en delstrid. Och det kan bli nog så dramatiskt om man får rapporter från omgivande strider då och då.

Gör något meningsfullt i striderna: "Fanan har fallit, ni måste få upp den inom fyra ronder annars kommer flanken att falla." Dvs, att banka motståndarna blir ett medel, inte ett mål.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det där tror jag på. Tänk också på att rollpersonerna inte är själva.

Om de skadar en fiende så kommer denna att "falla", eller snarare försvinna ur rollpersonens direkta närhet. Rollpersonen försöker ju trots allt avancera. Han/hon kommer att gå vidare framåt och låta sina kollegor ta hand om sårade motståndare.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Ja, det ska sägas att jag kommer fokusera på stridsreglerna från fältslag. Det mesta stridande sker ju mellan stora enheter, personlig strid sker ju endast i undantagsfall. Det mesta Trauma/Smärta med mere skippa rman och räknar soldater i enheter och så vidare.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
I vår spelgrupp har vi endast använt Fältherren-reglerna vid typ tre tillfällen. Ett var när ett trettiotal pirater bordade ett skepp med ett tjugotal sjömän, ett par vakter och rollpersonerna. Då räknades piraterna som en enhet, piraterna som en och vakterna som en. Rollpersonerna räknades som en egen enhet, men fick berätta vad de gjorde och sedan slå lite slag för att simulera hur bra det gick för deras enhet.

En annan gång var rollpersonerna inte inblandade i striden utan bevittnade den ifrån en kulle i närheten (tänka sig, det händer faktiskt att rollpersoner faktiskt är rädda om livhanken och väljer att inte delta). Då fick spelarna ta över den ena hären och jag som SL kommenderade den andra. Då fungerade reglerna mycket väl.

En tredje gång var när mörkret höll på att bryta ut och gruppen befann sig i Forsfara, Västmark. Xinus helmgastar anföll staden. Varje Fältherren-runda fick rollpersonerna spela en "vanlig" strid mot ett lämpligt antal helmgastar. Striden tog mycket tid men var värd mödan.


Detta var mycket länge sedan nu då vi precis köpt in Fältherren och ville sträcka på benen. Nu för tiden har vi dissat de flesta av Eons regler och kör ett mer eller mindre eget system.

För halvstora strider (från 2 mot 2 till 8 mot 6 mot 4) använder vi ett egenskrivet system som påminner lite om DoD:Trudvangs. Det bygger på att alla slår ett VINIT-slag för att avgöra i vilken ordning de får agera (inget offensiv/defensiv) och sedan får alla spela ut sina handlingar i den ordningsföljden.

För dueller (1 mot 1) används ett duellsystem som en i föreningen skrev till ett äventyr som utspelade sig kring svärdsspelen i Hadarlon. Systemet integrerar Stridsvana och Insikt i mycket större mängd och gör att en strid kan ta kanske tio till tjugo rundor innan första blodsdroppen faller.

Än har vi nog inte kört större strider än vad vårt stridssystem kan hantera, men om man skulle vilja spela ut ett helt fältsslag skulle jag nog rekommendera att spelledaren hittar på vad som sker på det stora hela, men att man kör ett förenklat system för alla inom en tjugometersradie från rollpersonerna. Sedan kan det vara en god idé att fingra lite på utmattningsreglerna så att inte alla däckar efter 10 rundor. En annan bra idé är att spelledaren innan skapar 5 till 10 stycken "keypoints" under slaget då ena sidan kan få ett övertag över den andre och då rollpersonerna har en chans att påverka hela stridens utgång. Exempelvis kan en av motståndarsidans höjdare hamna fel i stridens hetta och komma in bland rollpersonerna. En annan viktig händelse kan vara att gruppen som rollpersonerna befinner sig i lyckas komma över en av fiendesidans katapulter. En tredje sak som skulle kunna ske är att en magiker bland fienderna påbörjar en ritual som kommer att ta en halvtimme och att rollpersonerna måste lyckas slå sig fram till denne innan tiden är slut för att förhindra att den fullbordas.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
wilper said:
Fegar du ur, gillar du Eon eller gillar du inte Eon?

Skall du köra fältslag är det bara att plocka fram bakgrundstabellerna och några tusen rollformulär och börja förberedelserna.
Jag vill alltså göra så, slå fram bakgrunden för praktiskt taget varenda levande själ i hela världen men det som sätter käppar i hjulet är tiden. Jag vill ju helst bli spelklar i detta liv, men fatta vad coolt att spela igenom Sekigahara med namn, attribut och bakgrundsberättelser för varenda liten ashigaru...

Bra tips annars. Gillar speciellt exemplet med fanan, sånt gör nog mycket för stämningen och blir säkert ett epic moment. :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Duncan said:
För dueller (1 mot 1) används ett duellsystem som en i föreningen skrev till ett äventyr som utspelade sig kring svärdsspelen i Hadarlon. Systemet integrerar Stridsvana och Insikt i mycket större mängd och gör att en strid kan ta kanske tio till tjugo rundor innan första blodsdroppen faller.
Ett system som tar längre tid än de officiella reglerna? :gremshocked:
Jesus, ni måste ha gott om tid i eran spelgrupp.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Systemet användes för strider där endast två personer var engagerade. Då svärdsspelens regler säger att strider bryts vid första blodsdroppen så kommer strider med det vanliga stridssystemet troligtvis vara slut efter som mest en runda. Dessutom kommer många av faserna inte att användas utan bara att vara i vägen. Vi ville att striderna skulle ta längre tid, men att denna tid skulle användas till action och spänning och inte bara kolla-upp-regler och sköta formalia.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Då svärdsspelens regler säger att strider bryts vid första blodsdroppen så kommer strider med det vanliga stridssystemet troligtvis vara slut efter som mest en runda.
Era deltagare i svärdsspelen var aaaalldeles för kassa isåfall.

Två snubbar med 20+ i vettiga stridskonster som inte slåss totalt halsstarrigt, och det kan ta en halv evighet innan någon drar blod. Detta är något jag har väl underbyggd empiri på efter liksom, extremt mycket Eon-spelledande.

Jag har spellett Svärdsspelen med de vanliga reglerna, och det fungerade utmärkt; dueller är rentav bland det Eons stridssystem gör allra bäst.
 

Tiraken

Veteran
Joined
4 May 2010
Messages
17
Location
Skövde
Marukusu said:
Duncan said:
För dueller (1 mot 1) används ett duellsystem som en i föreningen skrev till ett äventyr som utspelade sig kring svärdsspelen i Hadarlon. Systemet integrerar Stridsvana och Insikt i mycket större mängd och gör att en strid kan ta kanske tio till tjugo rundor innan första blodsdroppen faller.
Ett system som tar längre tid än de officiella reglerna? :gremshocked:
Jesus, ni måste ha gott om tid i eran spelgrupp.
Det var jag som skrev reglerna Duncan pratar om. Saken är att även fast det blir betydligt fler rundor så går systemet väldigt snabbt, en runda kanske består av totalt sex slag, var sitt slag mot stridsvana, var sitt slag mot VINIT, vinnaren av vinit slog slag för sin offensiva handling och motparten försökte försvara sig.

Den längsta striden tog kanske 30 - 60 minuter medan medelstriden låg på 10 - 15 minuter. Ibland tog det dock slut väldigt fort då man bara kör till första blodsdroppen (ett fummel i början kunde vara allt som krävdes, det gällde att inte ta dumma risker).

Det var uppskattat bland spelarna och betydligt snabbare än vårat vanliga system eftersom det är så speciallierat mot att det är just en mot en.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hur kan det bli snabbare med ca sex slag i en normal runda egentligen?

normalt är ju typ tre-fyra slag.
Vinit->anfall/försvar->skada->träff.

Vinit slår man ju samtidigt.
Anfall och försvar slår vi också samtidigt för att snabba upp.
Skada och träff slås samtidigt.

Förstår inte hur fler slag kan göra det snabbare? Du får gärna förklara, alternativt dela med dig av reglerna om du har lust.


Sedan tycker jag det är lite skumt att öka upp striderna i tid ännu mer än vad de redan är, liksom en normal strid var ju slut på några sekunder vanligtvis.



/Poseur fundersam
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Duncan said:
För halvstora strider (från 2 mot 2 till 8 mot 6 mot 4) använder vi ett egenskrivet system som påminner lite om DoD:Trudvangs. Det bygger på att alla slår ett VINIT-slag för att avgöra i vilken ordning de får agera (inget offensiv/defensiv) och sedan får alla spela ut sina handlingar i den ordningsföljden.
Låter intressant, kan du utveckla lite? Hur fungerar det med handlingar t ex. bestämms de innan rundan börjar eller stegrar svårigheten med varje handling som när man försvarar?
 

Tiraken

Veteran
Joined
4 May 2010
Messages
17
Location
Skövde
Poseur said:
Hur kan det bli snabbare med ca sex slag i en normal runda egentligen?

normalt är ju typ tre-fyra slag.
Vinit->anfall/försvar->skada->träff.

Vinit slår man ju samtidigt.
Anfall och försvar slår vi också samtidigt för att snabba upp.
Skada och träff slås samtidigt.

Förstår inte hur fler slag kan göra det snabbare? Du får gärna förklara, alternativt dela med dig av reglerna om du har lust.


Sedan tycker jag det är lite skumt att öka upp striderna i tid ännu mer än vad de redan är, liksom en normal strid var ju slut på några sekunder vanligtvis.



/Poseur fundersam
Strid är en av de delar av EON som vi husreglar mest i vår förening, en normal runda med vårat vanliga stridssystem kan lätt innebära runt 20 - 40 tärningsslag så 6 slag är betydligt snabbare. Det är nog bättre om duncan svarar på frågor om det systemet då det var han som skrev det.

Det känns som att stridsregler är något man måste anpassa från grupp till grupp baserat på det spelsätt just den gruppen har.

Här är mitt system för övrigt: https://docs.google.com/viewer?a=v&p...uthkey=COKSiY4F
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Swedman said:
Strid är en av de delar av EON som vi husreglar mest i vår förening, en normal runda med vårat vanliga stridssystem kan lätt innebära runt 20 - 40 tärningsslag så 6 slag är betydligt snabbare.
* Blink, rys * Ni har alltså krånglat till Eons (redan askrångliga) stridssystem med minst en faktor 5? Med flit?

Får man fråga vad ni får ut ur ert husregelsystem som man inte får i det ordinarie systemet?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Håli krap vad ni krånglat till det :gremgrin:

Vi skulle aldrig spela med de reglerna, de betyder inte att jag säger att de är dåliga bara mer tillkrånglade än vad EonIII´s regler är.

Men som du sade "Det känns som att stridsregler är något man måste anpassa från grupp till grupp baserat på det spelsätt just den gruppen har."
Och där har du helt rätt.
Ni verkar ju trivas bra med ert spelsätt så jag hoppas ni fortsätter husregla och mysa kring episka dueller




/Poseur är så jävla Eon-sugen
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Vi brukar använda gällande spels regler för fältslag.

Däremot modifierar vi.
Vad har RP gjort för förberedelser? Lyckades de eller vart det fel?
Det ger en bonus eller ett avdrag till fält herrens slag.

Sedan under själva fält slaget så brukar vi hålla koll på hur det går för RP.
Även detta ger avspegling till fält herrens strategi slag.

Så vi ser till att vad RP gör avspeglar sig i vad Hären gör.

Går det bra för RP och härföraren slår dåligt så lindras förlusterna tack vare att rp höll sin del.
Tvärt om är också sant.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
* Blink, rys * Ni har alltså krånglat till Eons (redan askrångliga) stridssystem med minst en faktor 5? Med flit?
Ifall det gäller en strid där en rollperson slåss mot en rövare så ja, det är krångligare. Ifall det gäller en strid där tre olika sidor slåss mot varandra så blir Eons nuvarande system invalidiserat till skillnad från vårt som är minst lika lätt att överblicka oavsett hur striden ser ut. O en rollperson vill springa fram till en fiende, glida mellan benen på stackarn och sticka honom eller henne i skrevet med sin dolk så skulle detta vara extremt svårt att genomföra med de statiska faserna som Eons ursprungliga system påbjöd. Med det nuvarande använder man handlingar till allt, såväl akrobatiska manövrer som anfall. Den friheten saknas i det nuvarande systemet.

När Swedman skrev 20 - 40 tärningsslag tror jag att han menade för hela gruppen. Stridssystemet bygger på att alla karaktärer slår ett VINIT-slag för att spelledaren skall kunna rangordna dem utefter när de får agera. Därefter går man ovanifrån och ned och låter alla spela ut sina valda handlingar. Misslyckas någonting går turen vidare och personen får vänta tills nästa "varv" innan han eller hon får agera. För att simulera detta i handlingar som inte kräver slag slår man ändå ett slag mot antingen RÖR eller PSY för att se om man kan "behålla" turen. Det blir en del slag, men på det stora hela går det snabbare än det nuvarande systemet då man slipper gå igenom byråkratin för alla faser varje gång. Dessutom har vi skrivit ut papper för att avlasta spelledaren när det kommer till att hålla koll på vem som gör vad så den största flaskhalsen i tidsåtgång är, precis som i det vanliga systemet, skador. Resten brukar flyta på riktigt bra och till skillnad från det ordinarie systemet kan man lätt föreställa sig vad som sker istället för att alla skall röra sig X antal meter innan de utför sina anfall.
 
Top