Nekromanti Spelleda en delad grupp

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Hej! Jag spelar inget för tillfället då jag dessvärre inte hittar några spel i min närhet. Men för skojs skull läser jag och kollar lite tips på att spelleda. En fråga jag fått som jag inte kunnat hitta något svar på är hur man gör praktiskt när gruppen av spelare delar på sig eller blir delad (Det kan alltid vara kul om spelarna kommer bort ifrån varandra ett tag för att öka spänningen och variera lite).

Ska man låta de som inte spelar just nu sitta vid bordet och lyssna och sedan hoppas på att de rollspelar som att de inte vet var de andra är?

Ska man säga åt de som inte spelar att gå till ett annat rum?

Ber man några gå till ett annat rum kommer de förmodligen inte ha så kul där så ska man försöka hålla ner tiden till 10-15 min eller liknande?

Hur gör ni när ni spelleder eller hur gör eran spelledare?

Tacksam för svar!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
Välkommen till forumet :)

Well, vad man gör först är att titta på dem med en tvivlande blick medan man beräknar hur långt tid det kommer ta för en grupp vid halv eller mindre styrka att träffa på något som kommer mörda dem skoningslöst eftersom kampanjen är beräknad efter den fulla gruppen. Sedan överväger man att göra sätt att göra saker lättare på för att vara en snällare GM.

Jag låter alla sitta kvar men jag pratar med mina spelare om att separera kunskap de har och kunskap som deras karaktärer har eftersom du har helt rätt i att det är tråkigt att sitta och vänta. Jag gör samma sak i politiska spel där spelarna aktivt är fiender så om man har bra spelare fungerar det.

Om delningen kommer pågå en längre tid (längre än en session) så brukar jag låta spelarna spela hantlangare i den gruppen de inte är med i. Detta löser också det första problemet (att de kommer dö). Ibland blir spelare mer fästa vid sin nya karaktär än vid sin gamla så när grupperna sammanstrålar igen fortsätter de spela den nya karaktären.

Jag är inte super förtjust i att dela gruppen om det är ett klassiskt spel med en äventyrar grupp så jag har vid tillfällen spelat den här vid bordet:

 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Glasgow_kiss;n7041 said:
Hej! Jag spelar inget för tillfället då jag dessvärre inte hittar några spel i min närhet. Men för skojs skull läser jag och kollar lite tips på att spelleda. En fråga jag fått som jag inte kunnat hitta något svar på är hur man gör praktiskt när gruppen av spelare delar på sig eller blir delad (Det kan alltid vara kul om spelarna kommer bort ifrån varandra ett tag för att öka spänningen och variera lite).

Ska man låta de som inte spelar just nu sitta vid bordet och lyssna och sedan hoppas på att de rollspelar som att de inte vet var de andra är?

Ska man säga åt de som inte spelar att gå till ett annat rum?

Ber man några gå till ett annat rum kommer de förmodligen inte ha så kul där så ska man försöka hålla ner tiden till 10-15 min eller liknande?

Hur gör ni när ni spelleder eller hur gör eran spelledare?

Tacksam för svar!
Här kommer Kånkels tillvägagångssätt:

Allt det här med att skicka ut spelare och be dem hålla för öronen blir rätt snart ett hinder i spelandet. När min pöbel gör ett val att splitta gruppen så låter jag dem fortsätta rollspela sinsemellan emedan jag rullar vidare med den andra delen av pöbeln. När rimlig tid passerat skiftar jag scen och dyker upp bland pöbelskara 2 för att styra dem och låter pöbelskara 1 fortsätta lira ensamma.

För min del funkar det fint men det kanske beror på att spelarna i sig är bra på att spela utan mig?

En liten nackdel är att det kan bli ett jävla surr runt bordet. Vi har snackat om att byta plats för att klustra ihop grupperna så som splitten är men det känns också rätt meckigt. Då är det bättre att flyta runt som spelledare och lyssna med båda öronen och sedan skifta fokus rätt ofta så att alla får vara med och leka.
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Konrad Konvalj;n7075 said:
När min pöbel gör ett val att splitta gruppen så låter jag dem fortsätta rollspela sinsemellan emedan jag rullar vidare med den andra delen av pöbeln. När rimlig tid passerat skiftar jag scen och dyker upp bland pöbelskara 2 för att styra dem och låter pöbelskara 1 fortsätta lira ensamma.
Vad gör de som spelar själva utan SL då? De kan ju inte fortsätta på kampanjen utan dig. Går de mest runt i stan och fixar förnödenheter eller hur går det till?

Vad anser du vara rimlig tid?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Glasgow_kiss;n7120 said:
Vad gör de som spelar själva utan SL då? De kan ju inte fortsätta på kampanjen utan dig. Går de mest runt i stan och fixar förnödenheter eller hur går det till?

Vad anser du vara rimlig tid?

Allt är ju beroende på kampanj så klart. Spelar vi ett mer politiskt och snackigt spel så finns det ju alltid saker att snacka om inom gruppen. Ger sig pöbelgrupp A iväg för att lönnmörda en svulstiga överlord och pöbelgrupp B vill prata vin och poesi så går det alldeles utmärkt att dela upp gruppen och låta dem göra det. I ett sådant fall lyssnar jag med ett halvt öra på pöbelgrupp B och faller de in i lökighet skickar jag in lämplig npc för att tvista till det mitt i deras snack om Hastfers lilla röda. Kort och gott så skiftar jag väl fokus från pöbelgrupp A som är ute på äventyr.

Spelar vi ett spel där det finns ett värdshus så kan halva gruppen med lätthet spendera någon kvart i ensamhet och sköta sig själva med lite instick från min sida. Fixa förnödenheter och sånt tar ju bort "bra" speltid anser jag så vill några gå och shoppa skeppsskorpor så blir jag väldigt glad om jag slipper spelleda det hela. Snackar vi mer grottröj och gruppen delas i en strid så kör jag ju såklart växeldeutsch och låter grupp A göra sitt och sedan grupp B. Under tiden A gör sitt förbereder sig grupp B. Det finns ju mycket att ordna till innan och har man en liten tidslucka går det ju att hitta på mer episka manövrar och passa på att sväva ut lite.

Rimlig tid är precis lagom eller när det börjar spåra ur och snacket övergår till Sex and the city istället för Knögmurts magiska dryckesdon.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Beror på spelstil i övrigt. Att skicka ut folk från rummet, skriva lappar, osv, är en massa extrajobb. Så om det måste tillföra något bra, eller undvika att förstöra något annat.

Om man kör med "öppna hemligheter" blir det bara fånigt, eftersom alla ändå vet allt. Men ser man ett nöje i att försöka återberätta vad man varit med om, med risk för missförstånd och utelämningar (medvetna eller omedvetna) så tillför det något.

I tonåren körde jag en Mutant-kampanj som urartade något, vilket ledde till att halva gruppen satt i vardagsrummet och andra halvan i köket, med mig springandes som en tätting där i mellan medan de skickade arméer och begav sig ut på "spec-ops"-uppdrag mot varandra. Dock var det så länge sedan jag var i tonåren, så det enda jag med säkerhet kan säga var att jag fick en hel del motion vid det tillfället.

Skall man göra det är min uppfattning att är när man göra många snabba byten som det funkar. Så fort de får något att tänka på, byt. Har de något att tänka på under tiden, då har de fortfarande fokus på spelet. Eller så kör man med ena gruppen medan den andra tar en medveten paus (bensträckare, toa, rökpaus, fixa té/kaffe, whatever). Men redan 5 minuter är för långt om några bara skall sitta och vänta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
Senaste Counter monkey handlar om det här ämnet och beskriver flera fallgropar med det: http://spoonyexperiment.com/counter-monkey/counter-monkey-lets-split-up/
Lupus Maximus said:
Jag plågade mig igenom de första 7 minutrarna innan jag gav upp. Allt jag hörde så långt var "jag är en crappy GM, men jag skyller misslyckandet på att gruppen blev splittrad."

Men jag undrar om det inte är poängen med den.
 
Top