Spelkritik och spelstorlek

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
De pratade om detta i SVT igår, hur man hanterar kritik, debutanter och sågningar. Det var rätt intressant. Recensentens ansvar och uppgift. Tydligen läsas sågningar betydligt mer och det är således väldigt lockande även för etablerade kulturkritiker att hänfalla åt "angry nerd"-tendenser.

Intressant nog kom de fram till ungefär samma som oss. En ärlig sågning kan vara intressant och bra, medan en populistisk sågning mest syftar till att göra läsare/följare glada.
För den som skapat verket, är det bättre att fler läser en recension även om den är osaklig? Eller är ingen recension alls bättre än en arg sådan?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
För den som skapat verket, är det bättre att fler läser en recension även om den är osaklig? Eller är ingen recension alls bättre än en arg sådan?
Ingen aning. För egen del tycker jag inte att det är något man ska ha med i ekvationen. Arg recension ser jag enbart som rättfärdig om verket är direkt anstötligt, och då är det sannolikt upphovsmannens syfte. Annars tycker jag att en saklig och ärlig recension är bäst. Om det innebär hård kritik, so be it. Men arga och/eller osakliga recensioner är ju typ som äcklig mat. Visst, ingen hindrar dig från att laga och äta den, men whats the point? När man kan göra god mat istället.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
För den som skapat verket, är det bättre att fler läser en recension även om den är osaklig? Eller är ingen recension alls bättre än en arg sådan?
Jag tänker att det i alla fall delvis beror på sammanhanget och hur många recensioner verket får. En sågning i någon obskyr tryckt skrift som läses av få personer är förmodligen mindre tung att hantera än en än på en populär plattform online, där recensionen förmodligen dessutom kommer att vara gobalt tillgänglig så länge vår civilisation består (dvs i minst tre år till). På samma sätt är en sågning i en störtflod av positiva recensioner väl rimligen lättare att stå ut med.

Bäst av allt är så klart att vara så egocentriskt och övertygad om sin egen förträfflighet att man inte bryr sig om vad andra tycker! Om man har valt klassen Academic tycks man få det som en Class Feature på level 7.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det "enklaste" är att göra bra grejer som folk gillar ;)
I dataspelsvärlden är det ju ganska etablerat att helt enkelt exkludera negativa recensenter och kontrollera vilka som får tillgång till recensionsex i förväg och vilka som inte får det. Lite gammal hederlig ohederlighet!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
I dataspelsvärlden är det ju ganska etablerat att helt enkelt exkludera negativa recensenter och kontrollera vilka som får tillgång till recensionsex i förväg och vilka som inte får det. Lite gammal hederlig ohederlighet!
Mjo, på den tiden då jag läste speltidningar så minns jag en väldigt kritisk artikel i Superplay där redaktionen kastade av sig handskarna och berättade hur det funkade. Men det spelade tydligen ingen som helst roll...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ingen aning. För egen del tycker jag inte att det är något man ska ha med i ekvationen. Arg recension ser jag enbart som rättfärdig om verket är direkt anstötligt, och då är det sannolikt upphovsmannens syfte. Annars tycker jag att en saklig och ärlig recension är bäst. Om det innebär hård kritik, so be it. Men arga och/eller osakliga recensioner är ju typ som äcklig mat. Visst, ingen hindrar dig från att laga och äta den, men whats the point? När man kan göra god mat istället.
Men om arga recensioner får fler läsare (som du ju skrev ovan), är det bra eller dåligt för marknadsföringen av produkten? Även om några kanske tar recensenten vid dess ord och inte vill beblanda sig med produkten lär några bli skeptiska av tonen och kanske göra ett köp för att kolla. Dräpande recensioner här på forat har iaf fått mig att kolla på produkter jag aldrig annars skulle ha kommit i kontakt med.

"All publicitet är bra publicitet " är ju en gammal och trött klyscha men för helt okända produkter och mindre aktörer är det inte helt osant.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tänker att det i alla fall delvis beror på sammanhanget och hur många recensioner verket får. En sågning i någon obskyr tryckt skrift som läses av få personer är förmodligen mindre tung att hantera än en än på en populär plattform online, där recensionen förmodligen dessutom kommer att vara gobalt tillgänglig så länge vår civilisation består (dvs i minst tre år till). På samma sätt är en sågning i en störtflod av positiva recensioner väl rimligen lättare att stå ut med.

Bäst av allt är så klart att vara så egocentriskt och övertygad om sin egen förträfflighet att man inte bryr sig om vad andra tycker! Om man har valt klassen Academic tycks man få det som en Class Feature på level 7.
Om jag hade skrivit ett verk hade jag föredragit en onyanserad sågning i DN framför ingen recension alls. Även sågningen är för mig att föredra framför en saklig och nyanserad bedömning som säger att det jag skrivit inte är något att ha, har jag haters så kan jag också få fanbois som motreaktion på hatet. Saklighet gör ju sällan förstasidesrubriker :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Om jag hade skrivit ett verk hade jag föredragit en onyanserad sågning i DN framför ingen recension alls. Även sågningen är för mig att föredra framför en saklig och nyanserad bedömning som säger att det jag skrivit inte är något att ha, har jag haters så kan jag också få fanbois som motreaktion på hatet. Saklighet gör ju sällan förstasidesrubriker :)
Jag är oerhört fåfäng, och vill bara ha positiva recensioner. Men jag vill också ha bra recension, välskrivna, kunniga!

Boken jag gav ut i höstas fick två recensioner. Bägge var positiva, men ingen var så där jättebra som recension.

Att bli sågad på DN låter sjukt jobbigt.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
För den som skapat verket, är det bättre att fler läser en recension även om den är osaklig? Eller är ingen recension alls bättre än en arg sådan?
Som spelskapare är jag egentligen i princip bara intresserad av vad recensionen kan ge mig. Inte så mycket hur den påverkar försäljning etc.

Delvis är nog det för att jag inte märkt nån egentlig skillnad i försäljning beroende på vad som stått i recensioner. Ödesväktarna fick en strålande, jättebra recension och högt betyg. Det har ändå sålt rätt dåligt, både i butik och via nätet. Så åtminstone för den storleken av spelskapare jag är, så är det inte en faktor jag behöver bry mig så mycket om.

Däremot är jag ju också ganska fåfäng och uppmärksamhetstörstande, så att någon ser mitt spel och lägger ner tid på att skriva om det är fortfarande bättre än om de inte gör det. Sedan tar jag mig friheten att försöka ignorera eventuella recensioner som bara är elaka eller där jag tycker att recensenten var orättvis eller "inte fattade poängen" etc. Eller inte ignorera, jag läser dem och tar dem med mig, men jag kanske inte ändrar så mycket i kommande spel utifrån den "feedbacken" om man säger så.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men om arga recensioner får fler läsare (som du ju skrev ovan), är det bra eller dåligt för marknadsföringen av produkten? Även om några kanske tar recensenten vid dess ord och inte vill beblanda sig med produkten lär några bli skeptiska av tonen och kanske göra ett köp för att kolla. Dräpande recensioner här på forat har iaf fått mig att kolla på produkter jag aldrig annars skulle ha kommit i kontakt med.

"All publicitet är bra publicitet " är ju en gammal och trött klyscha men för helt okända produkter och mindre aktörer är det inte helt osant.
Fast det är ju inte recensentens uppgift att i egenskap av arg kritiker agera reklampelare. Jag vidhåller att dålig kritik ska kännas och vara ärlig och genuin.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Fast det är ju inte recensentens uppgift att i egenskap av arg kritiker agera reklampelare. Jag vidhåller att dålig kritik ska kännas och vara ärlig och genuin.
Nej, men recensioner ÄR ju reklampelare vare sig en vill det eller ej.

Jag tror att jag förstår vad du menar och tycker att det är ett logiskt och bra resonemang. Jag håller bara inte med :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Jag tycker att det är självklart att man måste ta hänsyn till vad det är man recenserar. Och det ”vad” inkluderar även produktionsvilkoren.

Det är därför svenska medier nästan alltid bedömer svensk film snällare än amerikansk. Svensk film har inte samma budgetar - och det finns inte lika många kompetenta skådisar i Sverige som det gör i USA. Vi är ju inte så många människor, liksom.

Om man inte tar hänsyn till den här typen av faktorer så gör man ett dåligt jobb som recensent. Att ha lika höga krav på ett egenutgivet enmansspel som på senaste D&D är absurt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jo, det var väl det jag tror jag försökte säga ovan.

För mig handlar det också om var kritiken hamnar. Om Pelle snor ihop ett DnD-äventyr på sin kammare och lägger upp en pdf så är det ju Pelle vi måste vända oss till om scenariot suger och språket är kasst. Men om Pelle får Wizards att ge ut samma äventyr hamnar en del, kanske en stor del, av kritiken snarare på Wizards bord - de är störst, de är rikast, de ska inte ge ut mediokra produkter, utan det borde vara amazing varje gång.

(Det är ett mysterium för mig att Wizards DnD-äventyr håller så låg klass som de gör).
Något OT, men jag är också förvånad över den uteblivna kritiken mot D&D5-äventyren.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Kulturskymning.
DnD är, så som jag förstått det, det enda rollspel många spelar. Dessutom är det av hävd sett som rollspelet med stort R, och ofta framhållet som det enda riktiga sättet att spela rollspel på. Med tanke på det tycker jag inte att de höga betygen är konstiga. Då finns det annat som är konstigare, som till exempel att Monopol fortfarande är en storsäljare och därmed får man anta också ett spel som folk tycker är roligt.
 
Top