Spelkongress 1991 (N.A.O.) ?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
I mitt arbete att försöka samla den svenska konventshistorien så har jag fått tillgång till ett Call of Cthulhu-scenario med namnet "Titanic" och som arrangerades till Spelkongress 1991. Det finns tyvärr knapphändigt med information kring vem arrangörerna är och kan bara läsa mig till "Måns från föreningen N.A.O".

Är det kanske någon här som kan ha en aning om vem den här Måns och N.A.O. är eller annat som kan hjälpa mig att spåra fram författaren?

Detsamma gäller KULT-scenariot "En svårknäckt nöt" från samma konvent där det bara står Björn, Magnus och Mathias från Ordo Septenarius.

Tack på förhand!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Fortfarande inte hittat Måns på N.A.O. men av en händelse sprang jag på en konventfolder (återigen enormt tack Bolongo ) för HelCon i Helsingborg som arrangerades av Ordo Septenarius. Fick tag på Mathias och därigenom snart de övriga upphovsmakarna. Slitsamt, men också underbart detektivarbete.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
NAO måste vara den gamla spelföreningen Natrix Argentum Ortus. De höll till på Södermalm och jag tror att det var i Måns lägenhet de spelade. De gjorde ett fanzine som hette Ortus Cicerone också samt pysslade med lajvrollspel.

Jag kan kanske fixa fram en bild på fanzinet..
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Härligt! Men vad heter Måns mer än Måns? :)

Edit: Detektivarbetet fortsatte via Google och fick en träff på Måns+"Natrix Argentum Ortus" i en full-text-version av Sinkadus 9. Det visade sig att Måns och två av hans spelföreningskollegor skrev SSR-scenariot "Radagasts hopp".

Nu vet jag hans efternamn och jakten fortsätter... på Facebook :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Henke;n342885 said:
Edit: Detektivarbetet fortsatte via Google och fick en träff på Måns+"Natrix Argentum Ortus" i en full-text-version av Sinkadus 9. Det visade sig att Måns och två av hans spelföreningskollegor skrev SSR-scenariot "Radagasts hopp".
OT: "Radagasts hopp" är en märklig historia när man läser om det många år senare. Extremt lite Midgårdskänsla (egentligen bara att Radagast är påklistrad som uppdragsgivare och i viss mån de färdiga rollpersonerna), men desto mer distinkt gammaldags sword-and-sorcery-känsla á la Howard. Undrar om det ursprungligen skrevs till något annat spel och konverterades?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Theo;n342900 said:
OT: "Radagasts hopp" är en märklig historia när man läser om det många år senare. Extremt lite Midgårdskänsla (egentligen bara att Radagast är påklistrad som uppdragsgivare och i viss mån de färdiga rollpersonerna), men desto mer distinkt gammaldags sword-and-sorcery-känsla á la Howard. Undrar om det ursprungligen skrevs till något annat spel och konverterades?
Kan höra med Måns nu när vi verkar ha fått kontakt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Här är förövrigt Måns svar kring Radagasts Hopp: (Ping Theo)
"Hmmm måste läsa det igen men som jag minns det var det ursprungligen gjort för Midgård utifrån någon tanke om hur livet var i de trakterna utan att många av oss som skrev var inlästa på annat i mythosen än sagan om ringen. Vi kanske snarare plockat upp kampen mellan gott och ont och som ni noterat skapat egna referenser istället för att ha byggt vidare på detaljer i Tolkiens world building. Intentionen var dock Midgård, igen som jag minns det."
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Theo;n342900 said:
OT: "Radagasts hopp" är en märklig historia när man läser om det många år senare. Extremt lite Midgårdskänsla (egentligen bara att Radagast är påklistrad som uppdragsgivare och i viss mån de färdiga rollpersonerna), men desto mer distinkt gammaldags sword-and-sorcery-känsla á la Howard. Undrar om det ursprungligen skrevs till något annat spel och konverterades?
Här kommer ett längre svar från Måns:
"Hej, djupdök inte så mycket utan kollade lite snabbt, i uppbyggnaden av äventyret gör vi en del referenser mot historia,kultur och geografi, vi tar oss en del friheter i detta kontra "faktisk mythos". Tror till exempel att Dorwindrim är kopplat till http://www.glyphweb.com/arda/d/dorwinion.html, om jag minns rätt så rotade vi lite i de källor som fanns dvs böcker. Tittar man på länkade artiklar i den artikel kan man också se lite andra kopplingar till texter i äventyret. Kan tänka mig att fler namn som t.ex. Lann-Athol har någon litterär koppling/fri tolkning till de lexicon som fanns då (längst bak i Silmarillon?), andra ser ut att vara helt påhittade. Vi var ju en grupp som skrev äventyret parallellt på egen hand så det kan vara en anledning till att det upplevs så frikopplat och namnstandarden om vi är snälla divergerar litegrann :) Som konventsäventyr blir det ju sedan snabbt ett "railsäventyr" där det det inte rymms in samma frihet som i en koventionell kampanj. Tror en ide med detta vara att hur långt man kom skulle vara en faktor vid bedömandet för att uppnå någon slags objektivitet, det fanns en naivitet i tanken om att man kunde "tävla i rollspel". Får tacka för uppmärksamheten och lycka till med ert projekt! /måns"
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Se där. :)

Jag bör väl kanske förtydliga att min kommentar inte ska ses som kritik så här 30+ år efteråt - tvärtom tycker jag (såvitt jag minns) det är en skön oldschool-S&S-känsla över äventyret och det skulle nog göra sig rätt fint i OSR-tappning.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Theo;n343402 said:
Se där. :)

Jag bör väl kanske förtydliga att min kommentar inte ska ses som kritik så här 30+ år efteråt - tvärtom tycker jag (såvitt jag minns) det är en skön oldschool-S&S-känsla över äventyret och det skulle nog göra sig rätt fint i OSR-tappning.
Jag tog det inte som kritik utan en fullt relevant fråga. Eftersom författaren började gräva i det så är min förhoppning att han inte heller tog det på fel sätt :)
 
Top