Nekromanti Spelkampanjer (läses EJ av mina spelare! Grr!)

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Hej! Undrar om nån har lite synpunkter, förslag, ideer o grejs.. sånt som hjälper en SL att lägga upp sina kampanjer.

Jag planerar att spelleda 2 neotechkampanjer, med lite varierande innehåll:

Den första kommer vara en strikt militärkampanj, troligen runt 2010-2015 där spelarna spelar soldater i ett specialförband eller jägarförband och gör rent militära uppdrag. Realismen kommer vara mycket hög, folk kommer säkert dö (hrm), men det jag saknar lite är regler för tex pansarfordon och rpgs.. saker som kan dyka upp ibland. Hittade en del regler jag gillar. Dessutom tänkte jag använda äldre vapen utan alla lasersikten o elektronik, och över hududtaget en lägre tekniknivå. Miljön är troligen nånstans i mellanöstern, och spelarna är del av en något cynisk arme. Bla har jag ingen cybernetik med.

Den andra kampanjen tänker jag lägga i neotechs beskrivna värld, med all cybernetik, vapen, säkerhetssystem osv. Spelaren (troligen en enpersonskampanj) spelar proffesionella lönnmördare som åtar sej uppdrag på ganska hög nivå. Uppdrag kommer o gå mellan mord på lägre mediakändisar och knarklangare till VD för några av världens största företag.
Spelarna får en budget av uppdragsgivaren och löser sen uppgiften hur de vill. Och ja, jag vet att neotech har massor med säkerhet och sensorer och sniffare, men mina spelare vill se om det går att gå runt dem.

Läste tidigare inlägg om lönnmord.. och jag håller inte med. Ingen är omöjlig att mörda, det är bara olika svårt. Även vapensniffare går att gå runt. Det viktiga för mej som SL är att veta hur alla system fungerar tekniskt (sprängsniffaren tex, regerar den på spårämnen i luften? har inte läst nåt, men jag kan gissa det? i så fall kan man ha bomben i en tät förpackning, tex innesluten i en vattenbehållare. osv.)

I bägge kampanjerna anser jag som SL att friheten när man spelar är viktigast.. oavsett vad spelarna villgöra (mörda VDs, skaffa en atombomb) så skall det vara MÖJLIGT att utföra, även om det kan vara väldigt svårt. hm. ingen kommer nog skaffa en atombomb iofs, haha. Nån hade nån gång ett förslag om att sno en pansarvagn tex (hm), som exempel på "omöjliga" handlingar. Att stjäla en är kanske inte så svårt. Det svåra är att gömma eller använda den utan att få nån insatsstyrka på sej. Jag menar, svårigheten att köra iväg med en svensk pvagn idag är faktiskt inte så enorm, och kan det gå idag går det allt i framtiden med.. aja :gremsmile:

Tacksam för kommentarer.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Är det inte RPGs och sådant det finns regler för i rekylfria-vapen modulen du kan tanka hem npgra trådar ner?

Jag är av åsikten att precis ALLA går att mörda.
Sen är det bara olika svårt att komma undan med det...

Hillary Clinton väckte stor uppmärksamhet när hon i en intervju sa att Ja, det går att mörda presidenten.
Personligen tycker jag det är en självklarhet. Vill man däremot vara 100% säker på att lyckas och dessutom komma därifrån utan att gripas eller dödas kommer man få det svårare.

Det finns alltid tillfällen som ges dock. Förgiftning kan ju vara en smart metod då du har möjligheten att vara långt därifrån när det skadan blir synlig. Du kan dessutom få det se ut som naturlig dödsorsak, (Kringlan som nästan tog Bush tex) vilket leder till att du får ännu lite längre tid på att ta dig bort och byta utseende helt...

nu är jag tvungen att gå
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tips

Ett tips är Tenton. En artificiellt kontruerad metall som nämns lite här och där i den löpande texten i neotechböckerna. Den sätter inte igång metalldetektorer och den syns inte på röntgen.

Skaffa en kampkonst för rippers eller slashers. Här är exempel på sådana. Texten är mer avsedd för att SL ska använda kampkonsten till sina SLPs, men man kan skippa den bakgrundshistorien och bara använda sig av det regeltekniska (kampkonsterna i sig) så kan även RPs ta till sig dom.

Så om man är dödlig med sina rippers, och kan smuggla in sig själv så kan man utföra underverk. Jag har t.ex. en japan i min kampanj som har jobbat som alltiallo-agent. När hon hade "wetjobs" att utföra i Asian så brukade hon infiltrera som lyxprostituerad eller dyl. Tentonrippers och år av träning i kotsumedo gör oftast processen kort. Särskilt om han är ouppmärksam (vilket karlar har en tendens att var i älskog).
Att hon också har svart bälte i Judo gör ju henne inte mindre allsidig heller. :gremwink:

Sen ska man exfiltrera också, och det kan ju vara lite knepigare men det går oftast bra.

/Naug
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
skicklig

kampsportare...
du skulle förvånas av att veta hur enkelt det är att ta kål på någon med bara händerna.
en vanlig person utan någon som helst t4äning kan ta livet av någon enbart med händerna.

vill man dessutom vara säker, tyst och snabb är det nog bästa att lära sig lite mer om någon form av kampsport. och helst en mycket offensiv sådan... så att ditt offer inte hinner skrika så mycket.

knivar är mycket bra vapen, och om man nu inte hade det där tenaton eller vad det hette så går det faktiskt utmärkt med keramiska knivar, eller kanske tom plast
(men då blir det mer wett stickvaen eftersom det är lite svårare att få en vass egg med plast)

plastpåsar kan ju vara bra de med.

problemet med närstrid är givetvis att komma nära nog att få tillfälle att utföra sitt dåd. infiltration är ju inte riktigt lika svårt om man har någon form av utseende enhet.
Det finns väldigt mycket för lönnmördare att hämta i Neotech, och som du säger, ingen är omöjlig att mörda....
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: skicklig

Problemet är ju då som sagt att komma nära någon som är vaktad av livvakter och liknande.

Använder du gift behöver du bara komma nära personens dryck eller mat för ett endaste ögonblick.

Ska du knivmörda någon år 2059 så måste du ju tänka på hur avancerad läkarteknik de har, och en person med livvakter lär ha en bra ambulansförsäkring så om du inte lyckas ha ihjäl hjärnan på en gång är risken stor att de lyckas överleva.
Dessutom står du där blodig och ser förtvivlat på när hans livvakter drar fram sina vapen...

Alternativen är väl att du närmar dig målet när han är helt ensam. Men när är det? Jag kommer att tänka på Spider Jerusalems attack på The Beast inne på en toalett. Men det hade aldrig funkat om inte Spider var en så högt (?) ansedd journalist... dessutom dödar han ju ingen och kan alltså vandra ut utan att behöva bry sig om polisen...

är man mindre nogräknad kan man ju bara spränga en hel lokal eller liknande. De kan väl inte sniffa efter sprängmedel överallt och hela tiden...

chrull
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tenton

Som jag uppfattat det så syns tenton på röntgen (det mesta kan synas på röntgen), men den sticker inte alls ut som annan metall gör, eftersom den har mycket lägre densitet och en annan kristalluppbyggnad.

Ska man ha en röntgensäker slasher så görs först knivarna i tenton, sedan omsluts hela elektroniken i armen förmodligen av tenton eller något annat liknande kerammaterial. Omslutningen görs så att bilden på röntgen skall se ut som en vanlig genomröntgad arm, d.v.s har omslutningen kraftigt rundade kanter. Knivarna utan en omslutning skulle riskeras synas, eftersom sådana strukturer inte finns i en arm.

Men, det är å andra sidan bara mina tankar om det hela. I slutändan gör det inte någon större skillnad.

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Lönnmord

Jepp, alla kan förstås dödas. Som jag ser det finns det vissa svårighetsnivåer att ta sig förbi.

Vem som helst kan i praktiken göra ett mordförsök. De flesta mordförsök genom historien har utförts på det sättet. Gärningsmannen behöver i praktiken bara ett enlare vapen, ex. en pistol, som är lätt att få tag på, specieltl i Neotech, och ingen större kännedom om offrets rutiner, säkerhetsvakter och annat. I praktiken går mordet ut på att rusa fram på passande offentlig plats och skjuta. Nackdelarna är förstås uppenbara. Dels har alla viktigare personer i Neotech skickliga livvakter, ofta många, med en hel del elektronik till hjälp. Det går även lätt att skydda sig från "galningar" genom att ha passande förebyggande åtgärder, som avspärrade områden och vapenkontroller på alla som skall vara inom synhåll för personen. Eller helt enkelt undvika offentliga miljöer, bara färdas i sin skottsäkra bil. Den andra nackdelen är att även om ett sådant simpelt mordförsök lyckas, i meningen att man lyckas skada offret, så har man mikroskopiska chanser att komma därifrån. I praktiken noll. De flesta "galningar" är antingen medvetna om detta, eller otroligt naiva och dumma.

Nästa svårighetsnivå bygger på att man trots allt har en del kontakter och kunskaper (jämför normala terrorister). Man kan anlägga en rejäl sprängladdning eller skjuta med prickskyttegevär. Man har förmodligen även kunskap om offret så att man kan planera sitt dåd. Man har en betydligt större chans att lyckas med mordet; hur försiktigt offret än är så är det svårt att undvika att bli sprängd av en radiostyrd bil (i fullstorlek, naturligtvis) fylld med sprängämnen, eller varför inte raketgevär eller flygplan :gremcool: Problemet är att man fortfarande löper stor risk att bli gripen. Är personen viktig så finns det stora resurser för att leta reda på gärningsmannen. Det dröjer inte länge förrän sprängämnet spårats, krypskyttens läge räknats ut, och snart har man gripit gärningsman, och än värre, kanske fortsätter på spåret och hittar uppdragsgivaren, om en sådan finns. Slutsats: goda chanser att lyckas med uppdraget, dåliga chanser att klara sig själv.

Det allra svåraste är förstås att inte själv bli misstänkt, och det kräver stora resurser, ett mycket mäktigt kontaktnät och mycket goda kunskaper i det man gör. Eller bara massor av tur. Sådana lönnmördare är eftertraktade, och extremt dyra. Metoderna som används kan vara ungefär samma som ovan, men försiktighetsåtgärderna är mycket noggranna. Varje sekund är planerad, det finns både A-, B-, C- och D-plan, samt flera syndabockar vid behov (alltid praktiskt). Försiktighetsåtgärderna mellan uppdragsgivare och lönnmördare är också rigorösa, så att man inte skall kunna spåras. Uppdraget kanske skickas till en anonym postbox på Cayman Island eller via 14 piratsatelliter och krypterat med stulna militära krypton.

De som riskerar att utsättas för lönnmord; politiker, företagsledare och andra, är mycket medvetna om att de aldrig kan vara helt säkra, förutsatt att de skall ha någon slags offentlighet och inte vara helt gömda. De förlitar sig snarare på att galningarna kan förebyggas med hjälp av teknik, förebyggande underrättelsetjänst och skickliga livvakter, samt att de som inte är galningar inte försöker sig på något, av överlevnadsinstinkt. Inte mycket förhoppning egentligen. Trots allt så dyker det då och då upp riktiga galningar med alldeles för mycket prylar. Vissa uppdragsgivare kanske till och med föredrar att anlita galningar och ordna den utrustning som krävs till dem; ex. självmordsbombare. Förutsättningen är dock att det inte går att spåra upp uppdragsgivare via galningen (eller galningens kvarlevor, snarare).

Vad avskräcker då de allra skickligaste lönnmördarna? Möjligtvis tanken att de själva kan bli offer för lika skickliga lönnmördare om de ger sig på offer med mycket stora resurser, vilket förstås de skickliga lönnmördarna gör. De riktar in sig på de allra svåraste, och får betalt därefter.

/RipperDoc
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Lönnmord

Vissa uppdragsgivare kanske till och med föredrar att anlita galningar och ordna den utrustning som krävs till dem; ex. självmordsbombare.
Självmordsbombare bör vara ganska ovanliga att man kan hyra...

Kanske någon ädel, och snuskigt fattig man som får det lovat att hans familj kommer att förses med stoooora mängder pengar, och då blir villig att offra sitt liv för det. Inte många skulle gå med på det dock. Dessutom kan man ju inte lita på sådana galningar, de kan ju själva bli en säkerhetsrisk om de råkar prata vid sidan.

(jag bortser från fanatiker som dagens självmordsbombare, det är inte riktigt lönnmord de sysslar med...)

Vad avskräcker då de allra skickligaste lönnmördarna?
Jag är inte säker på att de skickligaste lönnmördarna verkligen avskräcks av någonting. Det är snarare brist på folk som är villiga att betala så stora summor för att får bort någon. Det är inte värt pengarna när man riskerar så mycket ändå. Pengarna kan istället användas till att få bort personen i fråga på andra sätt. Skandaler i tidningarna har ju visat sig effektiva, och för en jävla massa pengar behöver du ju inte ens fejka skandalerna...

chrull
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Lönnmord

Självmordsbombare bör vara ganska ovanliga att man kan hyra...

Tja, så svårt behöver det inte vara. Givetvis behöver inte uppdraget framställas som ett vanligt uppdrag. Men är det inte ganska lätt att kontakta en al-Qaida-liknande organisation i Neotech, förklara dem varför det tilltänkta offret är ett hot mot islam, samt lova att bidra med rejäla resurser till organisationen. Sedan är det bara en småsak att hitta en tillräckligt fanatisk galning inom organisationen, och det får ju organisationens ledare sköta själva... terrorism kan faktiskt bli en marknad i Neotech.

Jag är inte säker på att de skickligaste lönnmördarna verkligen avskräcks av någonting.

Orädda för allt? :gremlaugh: Tja, jag föreställer mig det högsta toppskiktet av lönnmördarbranschen som ett ställe där folk nästan känner varandra; även om de alla förmodligen saknar identiteter. Samtidigt är det en oerhört hård konurrens. När megaföretag som ChemCorp hör av sig och erbjuder 500 miljoner Euro för att ta ut Exxon:s vice VD så är det förstås många av lönnmördarna som vill ha "ordern". Det gäller att vara på topp, för höjdarkunderna vill bara ha det bästa, inget annat. Ibland kan det löna sig att försöka mörda sina konkurrenter, även om terrorbalansen lär vara i ständigt påminnande.

Det är snarare brist på folk som är villiga att betala så stora summor för att får bort någon.

Tja, gvietvis är markanden för smutskastning av alla de former mycket, mycket större, men ibland fungerar det inte. Och ibland finns det saker som inte går att lösa med smutskastning. När toppforskaren som vet allt om GenCorps senaste hybrid-människa plötsligt försvinner kan man nästan inte göra annat än att bussa de bästa lönnmördarna på personen, och det snabbt. Informationen får inte komma ut, och konkurrenterna skall inte få hans expertis. Det finns givetvis även varianter på just mord, man kan ju kidnappa och operera in en bomb, ge en passande hjärnskada (oj, fick han stroke! vad synd!), eller bara göra det tydligt att personens familj alltid kommer att ha ett krypskyttesikte på sig. Inte sant?

/RipperDoc
 

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Lönnmord..

Tack för alla kommentarer! Finns en del saker o tänka på det e sant.. ett par funderingar jag har har är tex:

Sniffare: Som jag fattat det analyserar de kemiska spårämnen i luften för att reagera på vapen eller sprängämnen. I så fall borde man kunna gå runt detta genom att skydda föremålet kliniskt rent (går tex med att ha det inuti vatten bla.) Som exempel kan vissa droger smugglas i kaffe förbi vakthundar, då kaffet "dränker" ut doften av narkotikan.

Lönnmorden: Det känns som att de flesta har samma metoder och förslag.. det starkaste vapnet att använda borde vara intelligens och fantasi, inte sant? Det mesta handlade om bomber eller att kuta fram till nån och skjuta dom/snipergevär. Man kan faktiskt göra mer påhittiga saker :gremsmile: Ideer som jag hört från spelarna är bla att försöka anända vapen som inte ser ut som vapen, som man kan ta med sej rakt förbi säkerhetssystem. Exempelvis, vässade kontokort :gremtongue: Pennor kanske? Nycklar? Finns många möjliga ideer.

Va gäller spårning av vapen verkar det inte alltför svårt att få tag i vapen utan transponder och utan spårämnen i ammunition eller sprängämnen, så länge vapen införskaffas illegalt. Om dessa är svåra att få tag i i hemlandet kan man försöka smuggla in dom via båttrafik tex, där bevakningen är sämst.

Rippers är najs men känns ganska uppenbara i sin funktion om nån skulle upptäcka dom.. då kan man råka illa ut :gremsmile: En vässad nagelfil istället kanske? hum.

Överhuvudtaget får jag intrycket att säkerheten är hög i neotech, men har man fantasi och budget och kontakterna att skaffa utrustningen är ingen omöjlig att lönnmörda, även utan att man lägger miljoner på militära cyberdech eller ultra-prickskyttevapen. Att bluffa sej in borde vara en hit,
även om man kan bli igenkänd kan man ju ha falsk identitet, right?

Finns det några bra tekniker för obeväpnade mord i neotech? Jag menar, man vill ju ha ihjäl sitt offer under första attacken, och helst ljudlöst.. så jag är tveksam över användandet av offensiva kampsporter, att misshandla nån till döds är både svårare än man tror och dessutom inte direkt tyst. Jag antar att ett rejält halslås kan vara bra? hm.

Rekylfria vapen threaden var grejt,tack :gremsmile:
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Lönnmord..

Det är dock en viss skillnad mellan en hunds nos och en sniffarpryl. Sniffar prylen luktar ju inte utan den reagerar på om vissa spårämnen dyker upp sen kvittar det hur mycket annat skit som far rundor i luften.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
kampsporter

Att slå någon till döds är högst oeffektivt. Strypsnaran funkar nog bättre... Det är dessutom praktiskt eftersom du kan dölja den i kläder på ett utmärkt sätt...
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: kampsporter

ännu mer praktisk kan en monomol tråd vara. :C) tihi... men pianotråd funkar ju bra det med.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
När skriker folk?

Låt oss anta att vi är i en situation av vi har smugit oss upp på en normal snubbe med avsikten att döda honom tyst.
När skriker folk egentligen? Skriker folk när dom inser att deras liv är i fara, och dom måste skrika på hjälp?
Skriker dom när dom är arga?
Skriker dom när dom är rädda?

Om man överfaller en person, skriker dom då?

Om man smyger sig upp bakom någon och slår dom i bakhuvudet med någonting hårt, men inte så hårt att dom svimmar. Skriker dom?

Min erfarenhet säger mig att folk skriker mindre än vad dagens filmer vill få oss att tro. Folk är alldeles för upptagna med att få panik och springa för livet för att skrika. Det är förs senare som man inser att skrikandet faktiskt skulle vara bra för att locka till sig uppmärksamhet. Jag tror faktiskt inte att folk skriker instinktivt på fara. Jag tror på att dom skriker när dom blir skrämda men inte när dom inser att dom är i fara.


Hur som helst, till regeltekniken. En lyckad greppa med dubbel måttning (för att träffa ansiktet) borde vara tillräckligt för att få handen över munnen samtidigt som man trycker deras huvud mot sitt bröst/mage. Sedan bör det tilläggas att tekniken greppa på nivå III är redan Ob2T6 svår och då får man en enkel måttning på köpet. Sen borde det väl bara vara att gå lös med närmsta skärande egg på personens bröstkorg eller hals. Alternativet skulle vara att utföra tekniken bryta motståndare upprepat antal gånger på offrets nacke. Det torde få honom.

Hur som helst så tror jag att ska man döda någon tyst i obeväpnad närstrid så är det väldigt viktigt att man är starkare än sitt offer. Så att offret inte kan slita sig ifrån eventuellt grepp innan den dör.

/Naug, spekulerar vilt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Re: När skriker folk?

Jag tror att folk skriker dels av chocken när de blir skrämda. (Typ skräckfilmsskrämda) Dvs om de är rädda och går och spänner sig och väntar på att nått ska hoppa ur skuggorna när som helst, och någonting händer så skriker de.

Men under strid så kan man skrika för att skrämma motståndaren. Det har jag sett flera gånger under liverollspel, men då skriker man på ett annat sätt.

Man kan skrika om man gör en plötslig kraftansträngning.

Skriker dom när dom är arga?
Jo, om man så att säga hamnar i en "diskussion" med dem. Annars tror jag att man mest skriker i det läger för att skrämma den andre ytterligare.

Skriker dom när dom är rädda? Om man överfaller en person, skriker dom då?
Jag antar att man anfaller personen så fort som möjligt under överfallet. Isåfall brukar jag använda följande tumregel: om personen är rädd (förväntar sig att någonting kommer att hända, eller är allmänt skrajsen av sig) så kommer personen att skrika på första oväntade sak som händer. Men det skulle lika gärna kunna vara när en katt plötsligt dyker upp eller nått sånt också. Om personen är mycket lugn av sig, så kan denne också skrika, men då är det mer på hjälp än i panik. Om personen inte är något av följande brukar jag köra med att personen inte hinner komma på tanken att skrika någonting, om anfallet är snabbt avklarat.

Om man smyger sig upp bakom någon och slår dom i bakhuvudet med någonting hårt, men inte så hårt att dom svimmar. Skriker dom?
Jag tror mer på att personen kommer att ta sig i huvudet, förvirrad och "skrika" aoouu... men det är inte så högt skrik. Inte som ett panik-skräck-skrik.

- Zire, som håller med om att filmer innehåller _mycket_ skrikande, det mest skrämmande när det händer nått är faktiskt att folk i allmänhet bara står stela och tittar på...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Med sina bara händer kan man...

...BRYTA NACKAR!

Det enda som krävs för detta är att man har tekniken Grepp.

Det blir dock hyfsat mycket svårare att lyckas med det eftersom man måste träffa delområdet Nacke:

Grepp I: Ob6T6
Grepp II: Ob4T6
Grepp III: Ob3T6

Bara en sann mästare på Greppningar kan lyckas framifrån. Därför är det till stor fördel att smyga sig på sitt offer, vilket kräver att man kan smyga och att motståndaren inte HÖR att man kommer. Det skulle göra så att tärningsslaget för Greppningen lyckas automatiskt (nådastöt), och det bara är att rulla skadetärningar, fast jag själv skulle nog göra så att slaget endast blev modifierat med -Ob2T6 eller -Ob3T6 för att simulera att man faktiskt kan klanta till det, särskilt om man bara är novis (d.v.s Grepp I).

Det är garanterat tack vare detta Kommandoträning innehåller Grepp III. Samtliga Kommandosoldater knäcker nackar hit och dit mest hela dagen, det ser man ju klart och tydligt på TV6 Action.
 

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Re: Lönnmord..

Det är dock en viss skillnad mellan en hunds nos och en sniffarpryl Är det?

Sniffar prylen luktar ju inte utan den reagerar på om vissa spårämnen dyker upp sen kvittar det hur mycket annat skit som far rundor i luften. Ehm.. luktsinnet fungerar på just samma sätt, det reagerar på ämnen i luften som plockas upp och analyseras. Sniffaren bör enligt beskrivningen fungera någonting i likhet med en väldigt känslig nos, gissar jag. Rätta mej gärna om jag har fel.. men lukt är samma kemi.

Visst, sen är frågan hur känslig sniffaren är, om det räcker med ett par molekyler av spårämnet eller hur stor mängd det skal vara. Betänk dock att det är lite orimligt med för extrem känslighet.. i så fall skulle den slå falsklarm lite för ofta.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Lönnmord..

nja... som sagt så kan en "sniffarpryl" inte bli förvirrad av att det finns för mycket andra lukter. det kan ju lukt sinnet. och jag har för mig att det finns sniffprylar idag(under utveckling) som är ungefär hundragånger känsligare än hundnosar...
 
Top