Nekromanti Speligare rollspel/Rollspeligare spel?

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Hej på er ni riktiga rollspelskunniga. Jag tänkte fråga efter lite hjälp.

Först lite bakgrund: Jag är en rollspelare som verkligen inte har någon särskilt bra koll på hur rollspelsutbudet ser ut nuförtiden. Har mest spellett de senaste åren och har nu kommit fram till några sanningar:
*Jag gillar att bestämma och jag tar mycket plats när vi spelar – så därför är jag spelledare.
*Jag är värdelös på att komma ihåg regler – så därför gillar jag enkla regler.
*Jag hatar att ägna tid åt att förbereda spelmöten – men om jag gör det så blir oftast spelmötena så mycket bättre.
* Jag hatar att hitta på stories för jag alltid tror att de blir sämre än de som finns att köpa. Samtidigt är jag trött på att köra färdiggjorda äventyr.
*Alltid när jag ska spela rollspel så tenderar det att bli tradspel av alltihop. Jag kanske använder termen fel men jag menar färdiga spelvärldar där spelarna reduceras till att förklara sina karaktärers reaktioner på de händelser som sker (så som det blev med Shanghai i Teknochock-tråden %20Cyberpunk%20i%20Rått.html#Post820910] ). Mina spelare har inte klagat men jag känner att det börjar bli lite endimensionellt.
*Tre års Mutant: Undergångens Arvtagare-kampanjande har skadat mig – allt blir buskis som jag rör vid nuförtiden (se Teknochock-tråden %20Cyberpunk%20i%20Rått.html#Post820910]).

Alla dessa punkter sammantaget har gjort att jag har börjat skissa på ett eget rollspel (surprise…) som ska kunna åtgärda allt detta på en gång och gjuta lite nytt liv i våra spelmöten. Som rubriken antyder handlar det om att skapa speligare rollspel/Rollspeligare spel.

Sjukligt inspirerat av Konrad Konveljs Kampen om...-krönika: %20Krönika.html#Post818558]
Främst för att flera av mina spelare är lite mer förtjusta i de speligare aspekterna av rollspel (opta skills, veta vilka grundegenskaper man tjänar mest på att öka osv). Men för att vara motvalls så är det inte den sortens spelighet jag tänker på utan mer mekanikerna.

Idén alltså:
Spelarna representerar olika maktgrupperingar, i fortsättningen ”hus”, i ett fantasyromerskt rike (fantasyromerskt i betydelsen jag pallar verkligen inte göra research så vi hittar på, plus att vi skippar den misogyna biten). Romerskt innebär ju också att det inte gör något om det blir buskis ibland. Det var ju de som uppfann den burleska humorn… Målet är att öka det inflytande ens hus utövar på den 100 personer starka senaten (lätt att räkna procent). När man börjar har man bara inflytande över den senator som representerar ens hemprovins (dvs 1%). Husen kommer inte själva att kunna knipa senatsplatser så det handlar om ruling by proxy.

Inspirerad av Pendragons stora kampanj så ska varje spelmöte representera ett år. Därför ska det finnas ett spelbräde som är ett årshjul där fasta saker ska vara utskrivna (mönstring av trupperna, sommarens partysäsong, skördemånad osv) uppdelat i fyra delar; vår, sommar, höst som spelbara säsonger och vintern som räkenskapsmånad (Pendragon igen…).

Inflytandemekaniken ska vara att man får placera ut sina marker på en karta över imperiet och sedan får man slå och ha sig (halvstulet från Svavelvinters skuggspel – har ingen aning om hur det funkar där egentligen) = lite speligare. Detta ska man en gång per säsong och tanken är att det ska ske på ett fint stort bräde.

Den rollspeligare biten är att varje spelmöte så ska spelarna enas om tre olika scener, en per spelbar säsong, som ska genomföras. Därtill tillkommer en eller fler scener som spelledaren vill ha med (vulkanutbrott i södern, gladiatorspel för att fira krigstriumfer, retorikafton hos senatens talman etc). För varje scen ska man komma överens om vilka hus som är med, vilken slags konflikter som kan vara aktuella, om man skickar husets överhuvud eller en underhuggare och vilka roller de andra spelarna och spelledaren ska spela i scenen. Man kommer också överens (eller så får SL bestämma) om vad som står på spel i scenen för att skapa incitament till storartat rollspel.

Som konfliktlösningsmekanik i rollspelsdelarna så tänker jag mig att man drar ett kort ur leken och visar och sen får man säga om nästa är högre eller lägre. Prickar man rätt vinner man. Vill man vinna stort så prickar man färg också, men då kan man också förlora större. Hjältarna och överhuvuden kommer att olika sätt att påverka utfallen.

Varje hus ska ha en princip som är den devis man agerar under. ”Ändamålen helgar medlen” eller ”Konsten segrar över döden” ger ju helt olika tillvägagångssätt i jakten på inflytande. Därtill ska varje hus ha en huvudsysselsättning som anger vad man baserar sin startrikedom på. Varje hus ska dessutom ha en eller flera heros. Detta är hjältar som kan skickas istf husets överhuvud och de ska kunna tweakas beroende på om man vill ha en skicklig pälshandlare som underhuggare eller en lömsk giftmörderska.

Uppläget är ju ganska svagt som spel sett, och kanske inte tilltalar alla som en rollspelskampanj. Men poängen med hela det här upplägget är att spelarna är mer delaktiga i spelmötenas utformande, det ska finnas tydliga incitament för rollspelande, det finns utrymme för strategitänk och framförallt kanske man tillsammans kan få till en episk berättelse som lutar lite åt pendragons släkt-krönikestuk.

Jag har inget färdigt att visa ännu i regelväg men jag hoppas att ni förstått min beskrivning. Min huvudsakliga fråga är ju om ni vet med er att detta redan har gjorts och i så fall kan ge mig lite tips om vad jag ska kolla på? Låter det över huvud taget intressant?

TL;DNR
Kan du tipsa om speligare rollspel/rollspeligare spel? Kanske som skuggmaktsspelet i Svavelvinter?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hej Jens!

Det är låter som något som skulle fungera, utan tvekan. Det enda svaret på frågan om det är intressant måste dina tilltänkta spelare ge. Sympatiskt att du vill göra upp med Stefan-och-Kristerrollspelet - och med tradspelets starka spelledarmakt. Jag spelleder både Pendragon (speledaren är Stalin) och Svavelvinter (speledaren är lekledare) och jag föredrar definitivt den senare varianten av spelledarmakt.

Jag kan inte komma på några direkta spel av det slag du nämner, men här är några tankar.

Ars Magica har ett (tror jag) ganska genomtänkt system för olika typer av karaktärer - Magiker (huvudpersoner), Companions (eldunderstöd) och Groggs (kanonmat). Om du orkar läsa kan du kanske få några uppslag där.

I (brädspelet) Republic of Rome finns inte intressant spelmekanik. Spelarna spelar fraktioner som kämpar mot varandra, men om det någonsin är tre krig i spel samtidigt, få förlorar alla spelare. Vad jag säger att du skulle kanske ha ett yttre hot, som ibland tvingar dina maktgrupperingar att samarbeta.

Både Ars Magica och Mouse Guard har ganska tydliga regler för tidens gång. Kan möjligen var intressant att titta på.

PS Fanns det inte med ett brädspel i Femte Konfluxen?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Skarpskytten said:
Sympatiskt att du vill göra upp med Falstaff Fakir-rollspelet - och med tradspelets starka spelledarmakt. Jag spelleder både Pendragon (speledaren är Stalin) och Svavelvinter (speledaren är lekledare) och jag föredrar definitivt den senare varianten av spelledarmakt.
Hittade en stavningsmiss! :gremtongue: (gjorde inte stefan och krister mest pruttljud)

Lustigt att du reagerar på MUA men sedan prisar Svavelvinter...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Stefan och Krister är stor humor ... fast i lagom doser. Jag har kört Pendragon på det sättet, men jag har fått nog. Det är inte det att jag har något emot humor i rollspel (det ska ju vara roligt), men däremot tror jag humorrollspel snart blir tröttsamt.

Jag avskyr MUA. Jag kör Svavelvinter med så liten Granström-faktor som jag kan. Det är spelet jag älskar. Världen, tja, eftersom Granström är aktiv på forumet så nöjer jag mig med att säga att jag har läst den första boken och inte tänker läsa de andra. Inte min sorts fantasy. Men det spelar inte så stor roll, för man kan ändra rätt friskt i världen utan att det påverkar spelet.

Off-topic ... Sorry, Jens.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ironjens said:
Sjukligt inspirerat av Konrad Konveljs Kampen om...-krönika:
Roligt att Kampen om... har fått dig inspirerad.

Jag har en del "material" liggandes här och det kan jag posta över om du vill det. Det finns säkerligen en hel del logiska luckor i alla mina matriser och tabeller, men det kanske går att använda sig av någonting om du kan tränga in i min sjuka hjärna och förstå mig så att säga.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Alltså, jag har inte tröttnat på M:UA. Jag behöver bara en paus ifrån det. I själ och hjärta är jag ju en 70-årig ordvitsande Göteborgare så M:UA är ju mitt hood så att säga. Och det är därför romarriket känns som ett bra val. De var ju svaga för prutthumor och att kalla sina fiender för fulroliga saker.

Yttre hot är ju min idé att de spelledarvalda scnenerna ska stå för. I mitt stilla megalomaniska sinne så tänker jag att jag pillar ihop en 25-årskampanj á la Pendragons Great campaign där första året innebär att den nye kejsaren har krönts och håller gladiatorspel. Någon gång runt år fem blir det vulkanutbrott, år sju blir germanerna oroliga etc.

Konrad utifrån din krönika har jag fått intrycket av att du bara hittar på allt eftersom och får till det ändå. Jag är lite orolig att jag är för dålig på att tänka igenom när jag hittar på så att det blir helt tokigt obalanserade resultat. Men visst, jag tjuvtittar gärna :gremsmile:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Vet inte om det hjälper, men jag har länge tänkt att det borde gå att bygga ett spel på Cursus Honororum, säg senrepublik eller tidigt kejsardöme, och med Gravitas och Dignitas som mätare på hur man lyckas i den rommerska hierarkien.

Annars kan jag bara upprepa skarpskyttens rekommendation att titta på Republic of Rome. Mycket runt just det politiska året där. Kanske värt att ha med konsul och censoromröstningar etc? Finns det tribus i spelvärlden, som man vill dominera för folkomröstningar? Drar min in klientsystemet?
 
Top