Nekromanti Spelgruppsproblem

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
Tjena, jag har äntligen hittat hit igen efter min datorkrash.
Jag har ett litet problem med "min" spelgrupp. Den består till 100% av idioter (ja nästan). Ingen i gruppen förstår när det är dags att lägga benen på ryggen och fly istället för att gå en säker död till mötes. Som exempel kan jag ta det senaste "äventyret", som slutade innan det ens hade börjat, det gick ut på att Rp skulle bli vittnen till ett rånmord av deras arbetsgivare, (de hade blivit kontaktade av en för dem välkänd person) och sedan "lösa" mordet. Jag hade planerat det så att de skulle bli iväg jagade av ett ungdomsgäng och på så sätt springa in i "händelsernas centrum" Rp är 4 personer, och jag "citerar".

"Ni är på väg till er favorit pub en regnig lördags kväll, när ni ser ett gäng ungdomar som ni med enkel huvudräkning får till i alla fall över tio killar, med "stadskammo" byxor och bara överkroppar, stå utanför "er" pub."

(Rp går vidare)

"Ni ser att de är beväpnade med järnrör, baseball trä och allehanda knivar."

(Rp går vidare)

"Ni är nu VÄLDIGT nära dem, sisådär 10 meter, när den som verkar vara ledare för gänget vänder sig mot er med en ganska stor revolver och skriker: "- Ge hit stålarna annars fyller jag er med bly", (eller nått sånt)" (Det är nu jag tycker att en kampsportsfåne, en direktör, en playboy och en tekniker antingen ska ge dem sina pengar (och jag får tänka om) eller lägga benen på ryggen)

(Kampsportsfånen viskar till de andra "- Dra vapen och hjälp mig…", han anfaller hela gänget och de andra drar sin små fjuttiga plast pistoler)

"Okej John (som kampsportsfånen hette), "ledaren" avfyrar två skott (slår tärningar) som träffar dig i bröstet och resulterar i punkterad höger lunga och en träff i hjärtat (plus lite annat tjafs), du vet vad det betyder…(delar ut skadan)"
(Nu tycker man att de andra kanske borde fly, men nej inte det)

(De andra öppnar eld med sina vapen)

Det hela resulterar i 4 döda Rp på bara några ynka minuter…
Jag har försökt att prata med dem om deras "spelstil" med det verkar inte gå in, är det någon som har något förslag på vad jag kan göra, jag har redan begränsat vilka vapen de kan köpa från början som ni kanske märkte hade de bara fjuttiga små pistoler.

Jag kan även meddela att de gör så här i alla rollspel, min favorit är i Drakar & Demoner där de kom fram till en glänta i en mörk skog där det satt ett stort gäng troll som inte upptäckt dem. Då säger givetvis den lilla halvlängdsmannen: "- Fan vi överlever aldrig, ANFALL!!!!" Jag menar det måste vara något fel på hela spelgruppen. Jag tar tacksamt mot alla förslag på vad man kan göra för att motverka denna "spelstil".
 
G

Guest

Guest
Det var ju en udda grupp./images/icons/smile.gif I vår grupp så använder vi oss ofta av uttrycket "vi försätter oss i en bättre position" (alltså flyr).

Jag har fyra förslag på vad du kan göra:

1. Prata med den mest seriöse av spelarna och se till att han/hon flyr när det behövs. Tillslut följer förhoppningsvis de övriga dennes exempel.

2. Skapa några strider som är omöjliga för dem att vinna. Skada dem såpass (se till att ingen dör) att de inte längre kan handla utan måste ta till flykt för att överleva. Dom kanske inser att enda chansen att överleva är att fly nu. Se sedan till att de överlever flykten. Efter ett par sådana strider borde de ha fattat vinken.

3. Slå ett PSY slag för allihop. Säg till någon eller några av spelarna att dennes/deras rp fattar att den här striden är omöjlig för dem att vinna.

4. En anledning till att de inte bryr sig om att de dör kan vara att de inte tycker deras rp:s är intressanta nog att spela. Personligen tycker jag min SL låter mig styra en hel del av rp-genereringen, vilket gör att min rp blir så som jag vill ha den och därmed intressant att spela. Så låt dem helt enkelt göra väldigt intressanta karaktärer som de bara inte vill bli av med.

Hoppas något av detta hjälper.../images/icons/cool.gif

/Tiamel
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
5: Säg "Du/Ni vill helt enkelt inte riktigt närma er de där...", eller "Mjae, du funderar faktiskt starkt på att inte dra ditt vapen - tänk realistiskt, du hade aldrig gjort så i verkligheten...".

... mina koboldiska spelare förstår i alla fall när det är dags att fly /images/icons/smile.gif

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Cogito ergo doleo... /images/icons/frown.gif
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
De här grabbarna verkar tycka att det är roligt att bli mörsad så fort som möjligt, annars skulle de ju faktiskt inte bete sig som de gör. Det finns ju uppenbarligen inget sätt att missa att situationen är farlig, och baserat på tidigare erfarenheter borde de ju veta att man inte SKA hoppa på allt som rör sig om man inte vill göra en ny karaktär.
Förbjud vapen helt och hållet. Spela en kampanj baserad på intriger, där strid inte förekommer alls. Då lär de sig att man inte MÅSTE slåss tre gånger per spelpass.
Annars kan man ju alltid skaffa nya spelare...

Devastator


Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Hmm... jag tycker du ska börja leta efter nya spelare.. alternativt påpeka, och det med absolutaste bestämdhet, att rollspel handlar om att leva sig in i en annan roll och spela därefter, och att de ska spela sina karakatärer på ett realistiskt sätt. Fråga dem när de gör ett beslut, som att välja att gå vidare mot gänget som är dubbelt så många, har 4 gånger så mkt muskler och dessutom stora elaka DO-vapen, om detta skulle hända dem i verkligheten, skulle de då börja mucka? om de säger ja bör du ringa psykolog på direkten, alternativt så ljuger de.


/Henning, som tycker att man bör iaf. bör vara liiiite realistisk när man spelar...
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Byt rollspelsgrupp, eller om det är nära vänner till dig som du inte vill vara taskig mot - sluta spela rollspel.

Smaffy är jag. blä.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Tjenare.....

Var lite översadistisk ett tag...Alltså ett par spelmöten. Till slut kommer dom att tröttna på att jämt dö under första bästa strid......Då ger du dom ett alternativ..Nämligen att fly. Då kanske dom till slut fattar att "bättre fly än illa fäkta"

Om inte det fungerar så får du byta spelare......Bor du i Norrköpingstrakten så är du välkommen till oss!!!!

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag spelar rollspel för att ha roligt. Ofta blir det roligt av att man lever sig in i sin roll. Verkar som om Jools spelare tycker det är roligare med feta strider än med karaktärsrollspelande. Det kan ju gå att ändra på, och ett par av de andra förslagen som lagts fram här är bra.

Ett annat alternativ är att erbjuda något annat som är ännu roligare. Som de dessutom går miste om ifall de dör. Ett fånigt exempel:

Någon lovar dem asmycket pengar om de överlever till nästa dag. De känner att det här verkar roligt så då överlever faktiskt. Givetvis blir de blåsta på pengarna. Motiv för hämnd.

(Byt ut pengar mot ära, utrustning, kvinnor, vin eller sång. Nåja, kanske inte sång.)

Om de i en sådan situation ändå bara gör självmordsanfall på allt och alla skulle jag sluta spela med dem. För då har du som spelledare inte roligt.

Snow
Dead, but still walking around
 

Duriel

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
50
Location
Alingsås
Kör hårt!

Du har (enligt mig) två alternativ;

1) Kör på hårt i fortsatt stil. Mangelmörda dom om och om igen tills dom fattar att man INTE tar en GenSol i armbrytning eller en Landmate i skytteduell "a la western".

2) Lobotomera dom små asen och skicka dom till mig för "avprogrammering".

- MaD, ond...
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Jo, självklart ska man ha roligt när man spelar!

Som du påpekar, det är inte kul att vara spelledare när rollpersonerna bärjar äventyret med att mangla sina uppdragsgivare.


/Henning
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Jag känner på mig att "nötterna" kanske inte riktigt uppskattar att hela tiden bli avrättade... Tro mig, jag känner den mentaliteten lika väl som... som... Uphj.

Inte för att vara taskig, men dina polare kanske inte vill spela rollspel... någonsin tänkt på den tanken?

Smaffy är jag. blä.
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Lösning

Men ser man på ..

Dyk ner till HKRF då .. så löser vi alla problem.
Skicka ett mess till mig över ICQ (2869618) eller maila mig.
Kullendorff@hkrf.com

;]
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Det verkar som dina spelare inte inser allvaret i rollspelet. Jag har en lika dan grupp men dem är på bättrings vägen. Du måste se till så dina spelare gillar sina rollpersoner, typ spela något uppdrag (som inte är så svårt) med dom så att dem får lära sig samarbeta osh att de får lite erfarenheter. Spela typ "Metusalems offer" med dem, det är nästan inpå omöjligt att dö på, i alla fall inte om man gillar att döda...

SCORPION
psykiatriker
 
Top