Nekromanti Spelfundering-Vägen till Gudomlighet

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Har emellanåt haft funderingar på ett spel där Rp är gudar eller båt slags gudomligheter (lite av powergamerns våta dröm ????).
Senaste idén är att de är gudar som tappat sin gudomlighet och nu måste återerövra den.
T100-system tror jag där man ska slå under sitt värde, så lågt som möjligt. Målet är att maximera upp till 100 på allt.
Grundegenskaper med värden mellan 0-100.
.... Det jag kommer på nu.
Nån som har några tankar om detta?
Låter det som nåt att lägga tid på eller ska jag lägga ner direkt?
 

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Kanske att man lägger ihop G.E. till färdigheter, tex Närstrid skulle kunna vara Styrka+Smidighet.
Rp får jaga artefakter som ökar deras gudomlighet och ger extra experience...

Innovationsförmåga ska belönas, kanske med extra exp.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Procenttärningsmekanismer typ det där är beprövade. Det funkar säkert. Men har man så höga värden så är det inte helt lysande att lägga ihop siffror. Är det på skala 1-5 går det bra, är det skala 1-100 så blir hopläggningen meckig i sig. Jag tror personligen att det är bättre att hålla sig till jämförelser enbart.

Innovationsförmåga belönas bäst genom att tillåtas. Extra erfarenhet tycker jag personligen inte om – dels belönas spelarna för att tillfredsställa min smak snarare än att vara uppfinningsrika, dels blir det meckigt att komma ihåg (jag har skitsvårt att komma ihåg att belöna folk med Inspiration i D&D5). Eller så kan man göra en "bananmekanism", dvs om man inte beskriver hur man gör och med vad så har man inte gjort det och får därmed inte slå alls.

Har du grundegenskaper på 1-100 så tror jag personligen att du kan strunta i färdigheter. En tanke skulle kunna vara att du bara har attribut som mäter hur gudomligt smart man är, hur gudomligt stark man är, hur gudomligt stryktålig man är etc, och sen ha förmågor som man antingen har eller inte har. Förmågorna gör att man kan använda ett attribut för att göra något supergudomligt, typ kasta blixtar, eller kalla på stormar, eller styra vatten etc. Exakt hur man gör det där supergudomliga beror på vilket attribut man använder: en skönhetsgud skulle kunna använda Karisma för att dansa upp en storm, medan en krigsgudinna skulle kunna använda sin Smidighet för att virvla upp en storm med sitt spjut, eller vråla en stormvind med sin Fysik.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,152
Location
Lund
För inspiration om spel om gudar så kan man alltid kolla på Nobilis. Har iofs. inget att göra med BRP eller slå t100 under värde. Men som ren inspiration kan det kanske vara värt något.

Jag tror annars att jag behöver lite mer kött på benen för att riktigt förstå din idé? Gud över vad? Är alla allsmäktiga gudar i stil med Allah eller Jahve eller den Kristna Guden (har den ett namn så som i islam och judendom, förutom då Gud). Eller tänker du mer att olika gudomar har ansvarsområden (detta finns t.ex. i Nobilis) såsom att man är gud över mörker eller eld eller åska eller kärlek eller whatevah? Lite sånt innan jag riktigt kan fundera på system-implikationer.

Men BRP är ju beprövat så med rätt trix kan det säkert funka...

Cog.
 

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Jag är för det första inte alls säker på Brp...
För det andra betyder Allah bara Gud... (Så hen har inget namn i islam heller)

Men jag tänker att idén är att Rp vaknar upp som förmänskligade gudar alternativt människor som kommit över liten dos gudomlig kraft. Och målet sedan är att bli en fullkomlig gud, typ som den kristne guden å då kan strunta i att knata omkring på jorden... Nåt sånt
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Vet inte hur nära Exalted ligger det du funderar på, för jag är inte alls inläst på det spelet. Jag vet mest att de exalterade rollfigurerna är långt över baseline-människor och inte behöver så mycket kläder.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
HerrBjörk;n197723 said:
T100-system tror jag där man ska slå under sitt värde, så lågt som möjligt. Målet är att maximera upp till 100 på allt.
Jag tror du ska försöka se till att rollpersonerna har något slags särart och egna mål att sträva efter, något som gör dem unika. Det här låter som att målet med spelet är att alla RP ska bli identiska.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,150
Ingen direkt tanke om system utom att det måste ha gjorts sånt här tidigare och det känns onödigt att uppfinna hjulet igen.

Apropå värld, plot osv hade jag dock sagt att det kunde vara läge att läsa lite Roger Zelazny och bli inspirerad. Kanske typ Lord of Light eller Creatures of Light and Darkness. Nu är de iofs på temat gudomlighet genom teknologi (åtm delvis), men det känns som att plots och hooks hade kunnat knyckas rakt av ändå, och han gör kul grejer med bådadera.
 

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Ok lite snabb uppdatering innan jag blir utsparkad.
Ett gäng egenskaper:
Styrka
Smidighet
Obemärkt
Vilja
Närvaro
Övertala
Uppmärksamhet
Närstrid
Avståndsstrid
Stryktålighet

Används också vid FV-slag
Värden mellan 1-100
 

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Om Egenskaperna känns igen kan det va för att de nästan rakt av stulits från More Than Human (Stryktålighet är tillagd).

Rp har något slags metafysisk koppling längre bak i släkten, en förmoder som våldtagits av Zeus, en förfader som var excorsist, eller liknande (ska fila lite mer på det). Och därför är de mottagliga för gudomligheten som drabbar dem genom artefakter de hittar...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
För mig känns inte en skala från 1-100 speciellt gudomlig. Problemet med den är dels att den sätter ett övre tak, och att den gör att rollpersonerna aldrig kommer att bli så väldigt mycket bättre än vanliga människor. Om en tyngdlyftare har till exempel 75 i Styrka kommer han eller hon att lyckas tre gånger av fyra, vilket inte är anmärkningsvärt mer än någon som har Styrka 95. Jag hade nog föredragit ett system där egenskaperna skenar iväg så att rollpersonerna efter ett tag kan kasta runt bilar, eller utför andra övernaturliga bedrifter.

Men du kanske inte vill att det ska fungera så, eller tänker att det ska fungera så, men på den skala du valt?
 

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Jag har tänkt att människor i allmänhet har ca 50. Som Max 75. Gudomar kan däremot ha hur högt som helst.
 

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Rp hittar artefakter, gudaföremål som, beroende på vem som haft dem, tillhör olika aspekter (Himmel, Strid, Död, Fruktbarhet, osv).
Dessa ger bonus (utifrån aspekt) på olika egenskaper, nån slags fördel å nån slags "nackdel" tex ljusblå hud (populärt bland hinduiska gudar) och 5 Kraft/föremål.
Kraft kan användas till diverse saker, tex Läka sig, lyckas automatiskt (skippa fvslag) eller manipulera sin/sina aspekt/er
 

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Perfekta slag är alltid en tiondel av FV (avrundat ner till närmsta heltal) blir lätt att räkna med.

En tiondel av STYrka blir Närstridsskadebonus, utöver differensen som utgör en stor del av skadan i både Närstrid och Avståndsstrid.
 
Top