Spelet Root har rötter hos CIA

Klickar på videon, över en timme! Inte något att se över en kopp kaffe innan arbetsdagen är slut. Får bli ikväll verkar riktigt intressant.

En av de bästa historierna någonsin är att vi fick veta att Volko Ruhnke hade gjort ett spel för internt bruk i CIA om att jaga El Chapo. Företagsamma amerikaner gjorde en Freedom of Information Act Request för att få ut materialet, och med bara någon enstaka svartmarkering fick de det (för det var svårt att hävda hemligheter). Sedan rekonstruerade de spelet, och eftersom allt material från amerikanska federala regeringen är utan copyright, kunde man ge ut det.

Det finns alltså ett Volko Ruhnke-spel som han aldrig givit ut. Och att Root är Vietnam i sagoskogen är inte direkt någon nyhet!

Vet att det finns de som försökt sälja in sig som speldesigners hos Försvarshögskolan (hej, K—). :)

Last edited:
Ett annat exempel på crossover är att Mark Galeotti började som rollspelare (och skrev saker för Glorantha och det egna Ryssland-rollspelet Mythic Russia under HQ-reglerna). Sedan blev han Rysslandsvetare och jag hade redan läst hans bok om ryska maffian (som min rollspelarkompis Micke som jobbar med sådant också tyckte om), innan hans profil exploderade med invasionen av Ukraina. Men han konsultar också för ett företag som gör övningar i internationell säkerhet, som ett Megagame om ryskt hot mot Baltikum.

Last edited:
Och en annan underbar spelrelaterad grej är att han som förstörde en rysk stridsvagn med kanonen på en Bradley (något som inte borde gå!) berättade att han kom ihåg T-72:ans ömtåliga träffytor från datorspelet War Thunder, och mycket riktigt slog ut tornet genom att skjuta i tornringen.

Edit: Den sekvensen syns i någon sekund i videon.

Last edited:
"Mobile gamers, yeah, they're not our people"

Sant! Det är en av de oväntade utvecklingarna, att både spelen och spelarna har gjort att en enorm del av industrin inte ses som på riktigt, på samma vis som enarmade banditer (som jag jobbar med) inte gör det (med rätta, får tilläggas - jag är bara i spelindustrin i en väldigt teoretisk mening, och i så fall på den mörka sidan, och de flesta är inte ens spel i Sid Meiers definition om en serie intressanta val).

Och det är inte konstigt - med mycket få undantag (Marvel Snap!) är de inte acceptabla som spel av någon som helst kvalitet eller intresse. Dikotomin är närmast total - det har blivit kategoriskt andra verksamheter som helt enkelt inte är till för riktiga gamers. F2P-mobilspel och dess spelare har blivit något helt annat.

"Wargaming - the creepy great-uncle of gaming" - jag skrattade högt!

Last edited:
Det är intressant att det är sådan chocker för många? Många olika namn inom krigsspelssvängen har ju varit indragna i amerikansk, alltid?, militär på ett eller annat sätt, oftast som nå konsulter eller rådgivare och skapar spel för att testa beslutstagande i olika situationer. De är ju oftast väldigt annorlunda än de spel vi köper i butik dock.

Sen har ju inte Root rötter hos CIA, det är COIN-spelen som har en skapare som har kopplingar till CIA och där skapat andra spel rörande upprorsbekämpning osv, COIN är en inspiration för Root men de delar typ inte mycket till system-dna-överhuvudtaget.

Last edited:
Det är intressant att det är sådan chocker för många? Många olika namn inom krigsspelssvängen har ju varit indragna i amerikansk, alltid?, militär på ett eller annat sätt, oftast som nå konsulter eller rådgivare och skapar spel för att testa beslutstagande i olika situationer. De är ju oftast väldigt annorlunda än de spel vi köper i butik dock.

Sen har ju inte Root rötter hos CIA, det är COIN-spelen som har en skapare som har kopplingar till CIA och där skapat andra spel rörande upprorsbekämpning osv, COIN är en inspiration för Root men de delar typ inte mycket till system-dna-överhuvudtaget.
Det är också helt fascinerande hur det är mainstream (snarare än något begränsat till kommunistmutantförrädare) att tycka att det är dåligt att hjälpa det egna landets militär att bli bättre.

Det är också helt fascinerande hur det är mainstream (snarare än något begränsat till kommunistmutantförrädare) att tycka att det är dåligt att hjälpa det egna landets militär att bli bättre.

För mig är inte problemet just det utan snarare att krigsspel ofta porträtteras som ett komplement till att läsa en bok. Och precis som en bok vill man ju inte att den ska vara ett totalt ideologiskt haveri. Vilket CIA har en historia av att vara nonstop. Jag tror att för samtliga krigsspel jag äger så har det slutat med att jag åker hem från jobbet (på ett bibliotek) och har två tre böcker om perioden och konflikten hemlånade i ryggsäcken. Antingen med böcker som kompleterar eller fördjupar. De väcker ju frågor, och man vill komma närmare skeendet. Så om en spelskapare än lite insyltad i en av modern tids största terrororgan, vilket väl man får lov att kalla CIA, så kan man ju i vart fall vilja se på vad som kommer ur dem både en och två gånger med lite kritisk blick. Min upplevelse är väl att många av de spelen dock är otroligt mycket mer nyanserade och viljan att om inte återskapa en faktiskt korrekt historisk bild så kan ambitionen vara att återskapa en föreställd ideologisk realitet (Ex. Twilight Struggle, Labyrinth, etc).

Last edited:

Nu kanske jag missförstår dig helt här, men i) CIA har väl inte som uppgit att "hjälpa det egna landets militär att blir bättre" utan att ägna sig åt underrättelseverksamhet och ii) ingen av oss bor hur som helst i USA.

Och, hot tip, alla är kommunistmutantförrädare. Det är lite poängen med PARANOIA.

Nu kanske jag missförstår dig helt här, men i) CIA har väl inte som uppgit att "hjälpa det egna landets militär att blir bättre" utan att ägna sig åt underrättelseverksamhet och ii) ingen av oss bor hur som helst i USA.

Och, hot tip, alla är kommunistmutantförrädare. Det är lite poängen med PARANOIA.
Videon kritiserar det här i flera andra kontexter också - det är inte bara CIA.

Tänk på att bara för att du vet något så är det inte något allmänt känt. Mycket av vad som togs upp var t.ex. nytt för mig. .

Tänk på att bara för att du vet något så är det inte något allmänt känt. Mycket av vad som togs upp var t.ex. nytt för mig. .

Åh, det var lite så jag menade också. Även om jag ser att det inte var helt tydligt haha. Att man själv haft en fot nere bland krigsspelen gör det bekant så man antar att det är lite allmänt bekant att Mark Herman med fler faktiskt varit indragna på betalda uppdrag hos diverse myndigheter och delar av arméen.

Back