Speldator

Äventyr

Herr Vätte
En av sönerna har vuxit ur sin enkla speldator. Han spelar betydligt tyngre spel numera som kräver med prestanda än datorn egentligen klarar av, med följden att det laggar, kraschar och inte går att starta vissa spel. Jag har inte varit inläst på datorprestanda sedan 90-talet. Så vad behövs? Noteras ska att vi är mån om att det inte blir för dyrt, men det kanske är en omöjlig kombination?

Datorn bör klara spel som:
Grounded
Raft
Smalland
Spore
Enshrouded
The Eternal Cylinder
Fortnite
Mass Effect
Fallen Order

osv, utan lagg.

Jag har precis köpt dator till mina tjejer, och jag valde att köpa begagnat.
Jag kan inte mycket om datorer men jag har funnit chatGPT oumbärlig för detta. Jag har en lång tråd om datorer där jag först skrivit vad den ska klara, typ Fortnite i 1080p med laggfritt på Epic nivå med minst 70 fps. Du kan lista alla spelen du gjort gjorde i din post och sedan leta upp en dator och klistra in alla spec i tråden, ju mer info desto bättre.
Den gör sedan bra analys om hur den passar ditt behov, eventuella flaskhalsar och tänkbara uppgraderingar.
Tänk på att du sedan kan ställa relaterade frågor, tex vilka grafikkort rekommenderas för dessa spel och sedan googla efter kompletta datorer och klistra in vad du hittar.
Jag har visst göra datorer som jag tänkt varit bra men ChatGPT varnar för att moderkortet inte går stödjer nyare minnen tex.
Detta är mitt noobtips, sedan får du säkert mer exakta tips av proffsen

Det bör kanske nämnas att ChatGPT inte gör några "analyser" utan mest gissar utifrån träningsdata och givna promptar. Den tänker inte, på samma sätt som t.ex. predictive text inte tänker. Och den hallucinerar.

Så om man nu tänkt ta hjälp av en LLM – dra dess "tips" via en faktisk människa innan inköp också.

For what it's worth så är inget av de listade spelen speciellt superkrävande, så det borde absolut gå att hitta en dator med prestanda som duger för dem, utan att det blir för dyrt (såklart beroende på vad man lägger i "för dyrt"). Inets billigaste egenbyggda mackapär skulle jag till exempel gissa närmast är overkill, och den ligger på 15 papp vilket för en dator inte känns (för mig) som dunderdyrt direkt.

Det bör kanske nämnas att ChatGPT inte gör några "analyser" utan mest gissar utifrån träningsdata och givna promptar. Den tänker inte, på samma sätt som t.ex. predictive text inte tänker. Och den hallucinerar.
I mitt fall hallucinerade den fram väldigt bra och korrekta svar. Men som med allt annat är det bra att dubbelkolla mot andra källor, oavsett om det är en människa eller maskin som gett dig tipsen.

Om man använder "resonera"-funktionen i ChatGPT och jobbar lite med promptandet upplever i varje fall jag att frekvensen rena gissningar och påhitt går ner avsevärt.

Jag köpte precis en ny gamingdator till mig själv. Eftersom jag inte orkade göra efterforskning själv så tog jag och frågade en kompis som är semi-professionell spelare (får betalt för att recensera spel). Mitt krav var just att det inte skulle kosta extremt mycket utan vara "prisvärd" (om en dator någonsin är det).

Fick följande tips:
- 40-serie GeForce (50-serien är för dyr)
- absolut minimum 16 GB RAM (helst 32GB)
- en SSD för operativsystemet och de spel man kör nu
- bulkdisk för annat

Sen bollade vi lite länkar på olika datorer på nätet. Slutade med att jag köpte modellen "Super Extreme – Battlefield V" från ITsale med de rekommenderade tillvalen. Landade på lite drygt 15 000. Är helt nöjd hittills, men har inte hunnit spela så mycket egentligen (fick den förra veckan).

Gå in på Komplett och sätt ihop en dator från någon som har kampanj. Något att uppgradera till:

M2-hårddisk. 2 Tb. Du behöver inget annat.
32 Mb RAM
8+ Gb grafikkort. 4060 eller senare.

Minst 15k kommer prislappen att gå på. Grafikkortet står för en tredjedel av den kostnaden.

Kombinationen av a) spelen du listar, och b) "inte blir för dyrt" leder mig till att rekommendera en begagnad dator. Kolla marknaden på Sweclockers (t.ex., men brukar generellt vara ett vettigt ställe). Du kan hitta någon hyfsad dator med ett RTX3070 eller 3070ti för 6000 - 7000 skulle jag gissa.

Tillägg: Kanske också ska säga att jag själv har en dator med RTX3070 som är mycket mer än tillräckligt stark för de spel som du listar.

Last edited:
- en SSD för operativsystemet och de spel man kör nu
- bulkdisk för annat
Jag funderar på i hur hög grad man behöver göra den uppdelningen numera. SSD-diskarna är rätt billiga; man kan få två terabyte för 1500:-.

Beror kanske på hur mycket bulk man tänkt ha, såklart.

jag tycker att sweclockers som nämndes ovan är en bra resurs i sådana här frågor. man kan be om hjälp i forumet, kolla på tips som andra har fått. och de har en andrahandsmarknad där folk brukar vara ganska snabba på att gå in och kommentera om något är orimligt. sen är det ju förstås ett forum för entusiaster så de kan ibland ha en annan måttstock än vanliga dödliga.

för mer konkret tips om begagnat inte är aktuellt så har de på sweclockers skrivit positivt om elgigantens byggen. bra delar, 5 års garanti och attraktivt pris.

cheers

Back