Nekromanti Spelcitat

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag återupplivar en gammal goding när det gäller rollspelsforum - de klassiska spelcitaten. Av alla de sorter är godkända, från idiotkommentarer som de som förevigats i "Handboken" till alla nya dumkommentarer som ni ligger och gömmer i gamla byrålådor fulla med rollspelskampanjer som gott och somnat...

________________________________________________________
Några exempel:

Spelare A till spelare Bs häst:
- Vad har du gjort av din Hussinna?

*

Underligt hur det kan bli i spelböcker när Korren inte läst ordentligt:
- Strid ström i floden
man kan ju undra verkligen vad som menats...

*

Spelare:
- Jag plundrar honom med ringen.
Jag tackar alla syftningsfel som dyker upp... :gremsmile:

*
________________________________

Så fram med de nya och gamla godingarna. Gärna sådana ni inte frestat 100+1T6 forum tidigare. Ok, ska erkänna det, tråden kom till bara för att jag hittade en lapp i de gamla gömmorna med ovansagda citat. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Här kommer en färsking från igår.

En dramatisk scen, gruppen diskuterar deras utflykt i The Hedge, World of Darkness:

Varulven säger "Jag gillar häcken. Vi borde gå ditt igen."
Bortbytingen viskar hest och dramatiskt "Jag förlorade min själ i den där häcken."

Tystnad råder i en sekund, sedan börjar alla gapskratta.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
"Man drar en inbakad Calzone över huvudet på någon som precis skall nysa." - Johans liknelse om huvudträffar.

"Follow that shit!" - Hur man tar sig ut ur stadens kloaksystem

"Bajslucka!" - Dörr i kloaksystem
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Nästan en variant på denna som jag sa till en spelgrupp på gothcon för många år sen:

"Löven ligger upprörda på marken."

Spelgruppen börjar fnissa och citerar löven:

"Han trampade på mig, tss, mycket får man stå ut med när man bara är ett litet löv..."
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
"Och så har jag en slaktkniv, om hästen skulle bli för jobbig"
- Malkin den svarte listar sin utrustning, EON

"Yggrak! Reva fyrspannet!"
- Sjöfarare på landbacken, AD&D

"Era skärmar ser ut som Windows Screensaver"
- Oroväckande problem på rymdskeppet, d20 Future

"Det är JAG som är presenten..."
- Snabbtänkt infiltratör, Star Wars RPG

/Dudde
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hörde den här av en annan SL:

Spelaren till SL: "Jag öppnar skrinet."
SL: "Skrinet är dessvärre låst upptäcker du."
Spelaren till SL: "Då använder jag... Övertala för att försöka få skrinet att öppna sig."
Paus - skratt.
SL: "Det går inte."
Spelaren till SL: "Då tar jag mitt nyckelben och försöker låsa upp då."


Annat som skett när jag varit SL:

Två spelare har kupit in i en mycket trång och smal gång. Allt de möter är en återvändsgränd.
Spelare A till spelare B: "Fan, vi skulle ha backat _in_ istället!"
Spelare B till A: "Håll mun och börja backa så vi kommer ut!"
Spelare A till B: "Jaja, men du... Fis inte nu!"

En annan spelare vid samma jordhål:
Spelaren till SL: "Jag försöker krypa in."
SL: "Du försöker men upptäcker snart att det är lönlöst med den stora metallrustning du bär."
Spelaren till SL: "Min rustning?! Ja, jävlar i min låda!"
- Det som jag fann så roligt med detta var uttrycket: "Ja, jälvar i min låda" som ansyftade på helrustningen.

Spelgänget står vid det hål som är omtalat ovan. De har med sig en riktig snobb i gänget. Denne snobb väntar medan de andra kryper i smutsen. Med sig har de en utfattig bonde, en mager man i trasiga, skitiga gamla paltor. Denne bonde agerar guide, och står nu jämte snobben:
Snobben till bonden: "Ursäkta mig, men har du inte möjligtvis en hårborste?"

Nåja, det finns mängder med kommentarer... Man skall bara minnas dem. Men med åren glömmer man ju.

Här är en till. Detta var längesedan på den tiden jag var spelare i DoD. Runt 8 år sedan eller så, dock glömmer jag det aldrig.
Vi är ett gäng spelare, en utav oss är mörkhyad, och det är han som fäller kommentaren, vilket understryker poängen i detta citat:
SL: "Ni kommer in i en stor stenkammare i vars bortre ände det reser sig en stor marmorstaty av Gud."
Spelaren till SL: "Adolf Hitler?"
Mänger med goa' skrattsalvor följde det hyperironiska skämtet.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Alla har säkert hört någon skurk skrika "Din fega usling!" vid ett eller annat tillfälle, men jag är rätt säker på att vår spelledares version är rätt unik:

"Din fega utlösning!"
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Det är så många som man glömmer bort, men som bara är roliga internt eller i sitt sammanhang. Som ett från söndagens spel:

Spelare:"Jag köper en svart kåpa och sätter mig i det mörkaste hörnet i skänkrummet!"

Spelarens rollperson skall nämligen själv rekrytera två äventyrare eller motsvarande. Detta spelmoment kommer efter att vi suttit och talat om gamla slitna konventioner inom rollspel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Ymir</div><div class="ubbcode-body">Alltså, alla spelgrupper med självaktning måste ju ha en hemsida med en citatlista. Hence; this</div></div>

Jäkligt sant, dock så har det blivit så att jag aldrig kommer för mig att skriva ned dem då de kommer. Annars så har idén varit aktuell många gånger.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
OT Jag vill också...

Det där vill jag också göra, men övriga i spelgrupperna är trista typer och tycker att rollpersonerna borde göra sitt uppdrag själv.

Jag menar om en mystisk typ på krogen lovar oss 1000 guld för att hämta ett visst föremål från en dungeon. Vore det inte smart att tacka ja och sedan hyra in några andra och erbjuda 500 guld?

Det tenderar vara lite väl tilltagna belöningar för äventyrare överlag, och efter första framgångsrika uppdraget så är man så pass rik att man kan dra sig tillbaka. Kanske starta ett handelsbolag och skicka ut äventyrare på att fånga rövare.

Jag är seriöst sugen på att skapa rollspelet "Arbetsgivaren RPG". Man skulle ju förvisso kunna spela äventyrarna också, men bara tillfälligt för just detta uppdrag. Nästa uppdrag kanske man anställer (och skapar) några andra gubbar.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: OT Jag vill också...

Spelarna kom också på idén att börja agera mellanhänder.

Upprinnelsen var att endast två personer kunde vara med och spela. Förra mötet hade de givit sig in i en skog och förstod att det vore dumdristigt att ge sig in där igen utan förstärkningar. De rollpersoner som var med ligger i en konflikt med de frånvarande spelarnas rollpersoner, så vi kunde inte ta med dem. De reste till en närliggande stad (Västerbrygga, Soldarn i Eon) för att förstärka. Spelarna och jag spånade fram två nya karaktärer som de improvisera medan jag tog över rollpersonen i svart kåpa.

Tidigare hade en av spelarna skämtat om att det i gamla köpäventyr ofta stod att uppdragsgivaren kunde betala upp till det dubbla om rollpersonerna frågade. När de kom in med sina nya karaktärer och fick ett erbjudande om 50 silver nu och 50 silver efteråt frågade de förstås om mer. Uppdragsgivaren (en karaktär som har väldigt dålig uppfattning om pengar eller något annat utanför hans elfenbenstorn) svarade dem att de kunde få det dubbla, men inte mer. Sedan tillade jag som SL OOC att mer kunde de inte få, för det står så i äventyret.

Spelarna frågade om de kunde spela skurkarna också...
 

Harlequin

Veteran
Joined
21 Jan 2007
Messages
7
Location
Lund
Ja, min spelgrupp har också haft problemet med att changeling inte är anpassat för svenska. Det här med häcken... På allmän överenskommelse säger vår spelgrupp nu Snåret istället, efter kommentarer som:
"Det finns en bok med namnet: Flora och fauna i häcken."
 

Harlequin

Veteran
Joined
21 Jan 2007
Messages
7
Location
Lund
Har kollat igenom ett dokument med gamla och nya rollspelscitat och hittat lite godingar:

Under en spelomgång av äventyret Likskändarna till Götterdämmerung ska en upprörd karaktär förklara vad en anatomist vill ha för att hjälpa dem, och får saker lite fel:
-Han har gått med på att hjälpa oss, det är bara det att han har ett litet sjukt krav. Det är så att… han vill ha sex. (Konstpaus, udda blickar spelarna emellan) Sex lik – två vuxna män, två kvinnliga vuxna män och…”

Meningsutbyte under Afrikas mörka hjärta på Gothcon:
-Den där andra stammen här i området, Okinawa eller vad den nu hette…
-Herero?
-Ja, just den ja.
Den vite mannens börda är uppenbarligen tung nog utan att man ska behöva skilja på olika jobbiga, utländska namn…

Under karaktärsskapande till Coriolis flummar en person ut i en jämförelse mellan Indiana Jones och en resursletare...
- ...han går ut och blir överfallen av 120 oljefält.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Följande kunde höras under ett och samma spelmöte:

SL som polis efter en eldstrid mot stridsdrogade knarkare i öppningsscenen:
- Om inte vi fått död på honom inom 50 sekunder skulle han ha dött efter en stund

SL om knarkarens drog:
- Det senaste halvåret har en ny drog kvork...

Japansk seriemördare?:
- Barnamödren-striker

SLs beskrivning av en kula genom ett fönster:
- Ni märker just då hur persiennerna får skott i rutan
En spelare sammanfattar:
- Det sprutar glitter

Det blir märkligare, då jag efter en ovanligt otydlig beskrivning från SL utbrister:
- Jag måste ha hört fel, men kom det EN NINJA med ORGELMUSIK i bakgrunden?!

SL beskriver hålet i rutan:
- Ni märker då hur det pyser ut den där röken som ni hörde
Och följer senare upp med:
- Ni märker att vindrutan pyser ut

______________
Mutantäventyr med samma SL:

Spelare till SL:
- Det är ungefär som när man säger 'Jag klär på mig'.
- 'Men du klädde inte på dig ena skon, så du får skavsår.'
(SL hittar alla kryphål för att jävlas)

SL till spelare:
- Har han inte regenerera den jäveln?
Spelaren:
- Nä
SL:
- Han kommer att dö.

Ett nytt yrke?:
- Skökskjuterska

Spelare till SL:
- Brakbanditerna?
SL:
- De heter Brag!
Spelaren:
- Allihop?

SL till spelare:
- Om de pepprar ihjäl dig inom en minut kommer du att vara död. Annars inte.
(Vissa små kaniner tål förvånansvärt mycket.)

SL:
- Du ser hur silluetten börjar knastra
(Nu är det illa)

- Klart man kan äta rollspel till godis

- Det finns ett mycket affortabelt...ehum...komfortabelt ställe neråt gatan

- De skulle avskunka...

Annan spelare om vad jag gör under spelmötena:
- Han skriver upp alla galna säger vi sakar

Övertala på annat sätt:
- Jag är robot, jag är läskig. Jag frågar.

Optiskt kamouflage enligt SL:
- Tänk dig en åtsittande groddräkt med kablar och skrot

SL:
- Attention gamers! My hair is speaking!

Man har väl vissa krav:
- Jag tänker då inte gå och raka nån skunk därbak


Det är så man undrar vad vi intar för substanser egentligen...
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Jo, men det bortförklarar inte det faktum att vi andra också säger nästan lika konstiga saker. :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Spelcitat (Lite ot)

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Harlequin</div><div class="ubbcode-body">På allmän överenskommelse säger vår spelgrupp nu Snåret istället, efter kommentarer som:
"Det finns en bok med namnet: Flora och fauna i häcken." </div></div>

Hahahahaha :gremlaugh:

Snåret är ju en riktigt bra översättning, speciellt eftersom The Hedge faktiskt inte är en häck överallt.

Så vad kallar ni Changelings? Bortbytingar är ju en perfekt översättning, men egentligen så är det ju Fetches som är Bortbytingarna, men det har ju inte bekymrat White Wolf. "Bortbytta", kanske?

Och vad kallar ni Fetches?
 
Top