Nekromanti Spelbyte efter många år

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Vi är en Stockholmsbaserad grupp som spelat D&D i alla dess skepnader sedan 90-talet. Nu har vi emellertid upptäckt att vi är för upptagna för att hålla reda på 600 sidor regler och för kinkiga för att leva med ett regelsystem vi egentligen varit överens om varit lite klunkigt och knasigt redan från början. Så nu är det alltså dags att byta game! Vi har väl egentligen inte följt med i det sprudlande rollspelssverige de sista 10, så vi är naturligtvis villrådiga och ber ödmjukt om tips från Rollspels kompetenta läsare. Vi är ju inte alldeles nybakade så vi har vissa önskemål :gremsmile:

-Skillbaserat system (i motsats till levelbaserat)
-Roliga, intuitiva stridsregler som ger utrymme för taktik men inte är för krångliga.
-Gärna spelbart med gameboard, rutor och figurer
-Inte överdrivet mycket regler, gärna under 200 sidor
-Vi är mest vana vid fantasy-besläktat lir och vi har faktiskt en i gruppen som reserverat sig mot sci-fi/cyberpunk/nutid.
-Magi får gärna ha en betydligt mer undanskymd roll än i D20.
-Engelska eller svenska spelar ingen roll.

Tack!
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Warhammer fantasy RPG tycker jag nog stämmer in på det mesta du nämner:

- Inte levelbaserat (udda nog köper man sig igenom ett antal olike yrken).
- Visst mått av strategi vid strider, men fortfarande enkelt och snabbt
- garanterat möjligt att spela med figurer, warhammer är ju ursprungligen ett figurstridsspel
- grundregelboken är i och för sig 350 sidor tror jag
- fantasy i en skön mörk setting som i sig till viss del speglar europa (visst mått av opålitliga krutvapen finns med men kan lätt skalas bort om man så önskar).
- magin är inte lika central som i d&d.

Nu ska jag väl också säga att jag inte har någon koll på hur nya upplagan (3 edition) fungerar som finns i handeln nu, jag har spelat 1st och 2nd edition.

Warhammer är nog den setting jag tycker allra bäst om av alla jag spelat.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Jag vill naturligtvis slå ett slag för QuestCore.

* I grunden skillbaserat (attacker, handlingar, försvar etc) men "uppstyrt" med levels.
* Några viktiga taktiska val varje runda i strid.
* Anpassat för att spelas med figurer (men inte helt nödvändigt)
* Kompakta grundregler (20-30 sidor?) med en hel del "feats" för mer valfrihet.
* Inga fasta klasser/raser
* Magi fungerar som "feats" - dvs mer i linje med övriga förmågor.
* Grundreglerna ("allt du behöver för att spela") är gratis!

Spelet är i helt spelbar betaversion som jag gärna skickar via mejl till betatestare.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Jag tänkte säga Savage Worlds men Han hann före. Så mitt tipps är Barbarians of Lemuria eller Legends of Steel(BoL versionen). BoL är utformat specifikt för att passa sword&sorcery genren och har några små innovativa punkter. Speciellt hur man hanterar "färdigheter" känns väldigt fräscht. Gratis version av BoL
http://www.1km1kt.net/rpg/barbarians-of-lemuria

Ett annat regelätt trevligt litet spel är Legends of Middle Earth. Finns inte i tryck men ändå kanske kan vara intressant om man vill ha något system för att spela rollspel i Tolkiens värld.
http://www.1km1kt.net/rpg/legends-of-middle-earth

Vet att du nämnde att du inte ville ha något med levels men kunde inte låta bli:
Jag vill även slå ett slag för Basic Fantasy RPG. Dvs utifall ni vill ha en snabbspelad version av D&D . En retroklon av D&D Basic/Expert med några små moderniseringar (tagit bort race-as-class och thaco) men ändå väldigt troget orginalet. Och det finns både gratis och i tryck. Det finns redan så mycket tilläggsmaterial till det på hemsidan att man kan lägga på massor av extra grejer. Vill man spela en Tiefling som är necromancer/thief/fighter så går det(fast grundreglerna täcker de gamla fyra vanliga klasserna och raserna). Väldigt lättmoddat.
http://www.basicfantasy.org/main.html
Två andra moderiniserade D&D retrokloner som verkar bra och finns i tryck är annars C&C(AD&D1ed som förebild) och Swords&Wizardry(Original D&D som förebild).
 
Top