Spelbord

KRLAN

Veteran
Joined
8 Jan 2023
Messages
10
Tänker bygga ett eget spelbord att använda för rollspel och brädspel. Söker tips, erfarenheter, inspiration, länkar etc. Bordet kommer att kunna vara ca 2.00x1.00 meter så ganska stort, men jag behöver även kunna använda det som "vanligt" matbord. Kanske kan man använda en nedsänkt spelytan med en skiva över som man använder till vardags? Alla inspel är välkomna!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Häftigt (och något avis)! Ja, flera olika spelbord har ofta en sänkt yta för att man ska kunna lägga en skiva ovanpå för när det ska agera matbord. Det viktiga att tänka på där är i sådant fall att det inte blir för långt ner, så det blir svårt eller oergonimiskt att nå. Ett alternativ, om man vill undvika försäkningen, hade varit att man istället vänder på skivan, då kan man behålla höjden, samtidigt som bordet runt kan agera som ram.

Jag tänker också att någon smidig liten förvaring för olika spelare hade varit härlig, t ex för att lägga tärningar, pennor eller tokens som man kan nå när man spelar. Tänk också på något bra sätt att komma åt papper för rollformulär under spel: ska de ligga platt på bordet, eller ska man göra något satsigt och ha så man kan ha dem uppvikta?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag gillar pelarkonstruktioner där bordet har en eller två ben "i mitten" i stället för ben längs kanterna. Det är svårare att få det riktigt stadigt, men man har större frihet kring hur man sätter sig runt det. Ingen behöver sitta och gränsla ett bordsben hela spelpasset.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
På ett sätt, jag hade köpt en stor jäkla TV och byggt in den i ett bord och haft glas ovanpå, så att man kunde rita på det. Nu är jag inte så mycket för varken rutnät eller handouts, men jag hade gärna haft någon karta eller bara stämningsbilder. Finns rätt många möjligheter att få till någonting schysst.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
På ett sätt, jag hade köpt en stor jäkla TV och byggt in den i ett bord och haft glas ovanpå, så att man kunde rita på det. Nu är jag inte så mycket för varken rutnät eller handouts, men jag hade gärna haft någon karta eller bara stämningsbilder. Finns rätt många möjligheter att få till någonting schysst.
Och så kan man ju ha den till PacMan också!
 
Top