Spelbart eller ospelbart

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ett exempel på ett äventyr som väldigt lätt blir ospelbart är introäventyret till Drakar och Demoner Samuraj. Det inleds med att rollpersonerna blir av med all sin utrustning, inklusive vapen, vilket för eventuella samurajer bland rollpersonerna innebär en så pass stor vanära att det sannolikt kommer att överskugga hela äventyret och möjligen driva dem till självmord.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
För egen del är det i princip alla äventyr/kampanjer som skrivits till DnD 5e, jag gillar att läsa dem mycket är kul läsning men det skulle aldrig funka att spela på det viset vid vårt bord. Vi provade till och med Tyranny of Dragons och fick avlasta för det var inte vår grej. Det innebär ju inte att dessa kampanjer är ospelbara för andra men de är det för mig.

I spelsnackarna (lyssande på det idag) menar de att Emisarien Som Försvann är till vissa dela ospelbart men en cool story, jag tycket ESF var sådär att spela men ospelbar var ett ganska hårt omdöme.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Just äventyr är ju lite speciella vad gäller spelbart eller ospelbart. Med en bra spelledare kan ju det mesta bli spelbart, men om vi då har ett äventyr som i sitt ursprungliga skick är ospelbart så är det ju inte mindre ospelbart för att en spelledare ändrar och lägger till såpass mycket att det blir spelbart. Har man en båt som inte är segelbar på grund av stora hål i botten så säger man ju inte att den visst är segelbar för ägaren kan ju laga hålen. Men i och med att spelledaren nästan alltid ändrar, lägger till eller tar ifrån när de spelleder ett färdigskrivet äventyr så blir det ju lite godtyckligt vart man ska dra gränsen.
Jag håller med om detta, gränsen är lite vag. Men jag tänker att mindre justeringar inte ändrar äventyret, och går det att köra med bara småändringar så kunde man lika gärna ha kört det omodifierat dessutom. Men om många inte kan/vill spela äventyret utan att betydande ändringar görs så skulle jag påstå att det är ospelbart.

Jag tänker att det finns två olika saker som kan göra äventyret ospelbart:
  • Det visar sig vara ett förklätt teatermanus istället för ett rollspelsäventyr. Det går säkert att göra ett äventyr av det, precis som att man skulle kunna göra ett äventyr av en bok. Men det ursprungliga materialet var inte ett spelbart äventyr.
  • Innehållet är stötande. Det är en sak att tona ner våldsamma beskrivningar. Det är en helt annan om vidriga åsikter ev. från författaren lyser igenom och färgar spelvärlden. T.ex. sexistiskt persongalleri eller rasistisk världsbeskrivning och liknande.
Vad som inte gör det ospelbart (imho):
  • Att det är tråkigt/oinspirerande. Chansen är mindre att jag spelar det, och risken är stor att mitt brist på engagemang lyser igenom initialt. Men det har hänt flera gånger att spelarna har lyft ett "tråkigt" äventyr och gjort spelupplevelsen till en höjdare, äventyret till trots.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jag skulle säga att ospelbarheten ligger framförallt i själva scenariotextens uppbyggnad. Om man som spelledare inte kan förstå vad som händer i äventyret, vilka aktörer som finns med eller vad har för planer eller handlingar, blir det de facto ospelbart.

Det bästa exemplet på detta är nog Eldsjäl till svenska Drakar och Demoner av Riotminds. Nu i vuxen ålder tog 2,5 genomläsningar innan man ens förstod grundprinciperna i uppdraget. Vet inte hur många gånger jag skulle vara tvungen att traggla mig igenom boken för att faktiskt kunna spelleda det. Sen var tyvärr äventyret totalt rälsat och begränsande också, vilket knappast ökade intresset.

Trots det vet jag att min spelledare i tonåren lyckades ta oss igenom den, men ordentligt modifierat. Så det kan ju finnas en varierande grad i det.
 
Top