Nekromanti Spelarnas handbok eller spelledarens handbok

Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Jag tittade på Neogames utgivningsplan till Eon och såg där att man skulle ge ut spelarnas handbok och spelledarens handbok, vore det inte en bra idé till western, särskilt för nybörare? Jag kom bara på idéen. Nästa gång ni gör en enkät om vilka tillbehör folk vill ha kanske ni skulle ta med det?
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag tittade på Neogames utgivningsplan till Eon och såg där att man skulle ge ut spelarnas handbok och spelledarens handbok, vore det inte en bra idé till western, särskilt för nybörare? Jag kom bara på idéen. Nästa gång ni gör en enkät om vilka tillbehör folk vill ha kanske ni skulle ta med det?

Jag tror inte att det skulle vara någon bra idé. Det behövs helt enkelt inte. Reglerna i grundboken är såpass mycket lättare än EON:s. Det är ju bara att jämföra antal sidor. Eons grundbok består av ca 250 sidor med BARA regler (dessutom jävligt krångliga sådana) medan western är ca 100 sidor regler och resten är bakgrundsbeskrivningar. Jag ser hellre bakgrundsmoduler som "Laglöst land" än en massa extra regelböcker.

Willie - som med spänning ser fram emot "Territoriet New Mexico""
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag tror inte att det skulle vara någon bra idé. Det behövs helt enkelt inte. Reglerna i grundboken är såpass mycket lättare än EON:s. Det är ju bara att jämföra antal sidor. Eons grundbok består av ca 250 sidor med BARA regler (dessutom jävligt krångliga sådana) medan western är ca 100 sidor regler och resten är bakgrundsbeskrivningar. Jag ser hellre bakgrundsmoduler som "Laglöst land" än en massa extra regelböcker.

Håller med...

Riddaren - orkade inte skriva exakt samma sak, klipp och klistra
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Vad skulle dessa böcker i så fall innehålla?
Spelar- och spelledartips tycker jag det finns ganska gott om i grundreglerna och i Laglöst Land (och det kommer finnas det i Territoriet New Mexico också).

mvh
Örnie
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Vi har inte planerat den typen av supplement, eftersom vi inte riktigt tycker att det behövs till Western, då finns det andra supplement vi tror mer på.

Å andra sidan kan vi ju ha fel... Vill ni här på forumet ha en Spelarens Handbok? Och vad vill ni i så fall ha i den?

/anders & tove
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Nja...

Jag är mer intresserad av mer kampaninformation istället, moduler om guldruschen och sånna saker...

/Gollum - som spelat ett grymt guldgrävar äventyr med Western-regler

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Mer bakgrundsmaterial

Som synes på ämnesnamnet så tycker jag inte att det behövs någon spelar-/spelledarhandbok el.dyl. Däremot behövs fler "sourcebooks" (ursäkta ordvalet). Förslag är fler supplement om de olika delstaterna (för jag har i alla fall rätt dålig koll), en med rent historisk vinkling (uppfinningar, liv & leverne, kända personer etc.), kanske någon koncentrerad på inbördeskriget. Det är vad jag tycker ni skall ha.

Keep up the good work, pilgrim.

Red Dust.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Guldfeber

Då blev vi ju genast nyfikna - gick det bra för dem, blev de snuskigt rika, eller var det mycket jobb för lite pengar?

/anders & tove
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Guldfeber

De blev snuskigt rika, begav sig ut på resa genom USA och blev av med alltihopa när en skenhelig präst lurade med dem i dennes kyrka... /images/icons/smile.gif
Så kan det gå när man har en spelledare som plötsligt insåg att hans rollpersoner hade blivit alldeles för rika... /images/icons/crazy.gif

/Gollum - som gillar guldäventyr

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Liksom alla andra som svarat på denna tråd håller jag mig tveksam till moduler av typen "X:s handbok". Det känns rimligare att koncentrera sig på bakgrundsmaterial; där delstater, städer, eller vissa historiska skeenden (ex inbördeskriget, guldrushen) avhandlas. Och givetvis skall dessa innehålla någon form av äventyr. De som kommit ut hittills har varit lysande.

E.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Jag måste bara spamma in lite och utrycka mitt starka motstånd till böcker med regler som _bör_ finnas med i grundreglerna. Ärligt talat så hatar jag spelarböcker och annat WW-inspererat skit, men det finns ju dom som tycker om det /images/icons/wink.gif

Tycker att anders och tove gör utmärkta supplement (eng. sourcebooks.. kanske) för att förhöja stämningen i western. Fortsätt med det.. tack för mig

"Att spela datorspel på konvent är som att runka under en orgie" Citat SnöKon-95
 
Top