Tyvärr så är det inte så mycket sådant här när vi spelar, men nu när du har fått mig att tänka på saken så ska jag försöka göra nåt sånt här på nästa Star Wars-pass (där jag är spelare) för att se vad som händer.
När jag SL:ar Feng Shui (i princip det enda jag SL:ar nu för tiden) så försöker jag få in spelarna i styrandet av miljön. Jag tror det står något om spelarinteraktion i regelboken, gör det inte det så har jag "a) feltolkat något som står där" eller "b) hittat på det själv".
Detta används dels i strider:
Spelare: jag plockar upp strykjärnet och klipper till honom med det.
Det fanns inget strykjärn där, men det är häftigare om det fanns än om det inte fanns, alltså finns det ett där nu. Och så fortsätter vi.
Eller i vardagliga situationer, spelaren (i det här fallet en privatdeckare) behöver förklä sig. Han sitter i sin bil och plockar fram en peruk ur handsfacket, det fanns förvisso ingen peruk där, men då det är rimligt att en sneky figur har peruker till hands och det blir häftigast såhär så har han nu en peruk i handsfacket.
Yassilus har f.ö. både det ena och det andra i sin bil märker man när man lirar FS med honom.
Men det jag snackat om här är mer "materiell påverkan" av miljön, inte "personlig påverkan". Men om jag jobbar lite på det här så ska jag nog kunna få dem att hitta på SLP:s åt mig också.
Bra inlägg.