Nekromanti Spelarförberedelser till konventsscenarion

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Har reflekterat lite efter Gothcon och de spelpass jag och mina medspelare hade nöjet att medverka i. Man funderar lite över sin egen insats och sina medspelares och jag kan i efterhand känna att man som spelare inte riktigt hinner smälta karaktären och spela ut den i sin fulla potential. Ofta har man kanske 5-10 minuter på sig att bekanta sig med karaktären och sedan drar handlingen igång. Nu vet man iofs att det finns många faktorer på ett arrangemang som spelar in och det är inte ens säkert att man har turen att få en spelledare, men tänker ändå att det hade förhöjt spelet om man i förväg fått möjlighet att läsa igenom sin karaktär och dess bakgrund. Diskuterat sin karaktär och de andra spelarna karaktärer och förhoppningsvis höjt nivån på spelet.

Kan man inte få rollpersonerna i förväg på samma sätt som man får pitchen när man anmäler sig?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Henke;n280659 said:
Kan man inte få rollpersonerna i förväg på samma sätt som man får pitchen när man anmäler sig?
Ja, för mitt arrangemang hade det ju varit lätt. Jag hade bara behövt ha en rad om att "gå till hemsidan och hämta något av demopaketen, samma RP som där kommer att användas."
Skall tänka på det nästa gång!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Kan bara hålla med om att det är en bra tanke. Speciellt när man återanvänder RP (som Järnringen gärna gör).

Möjligen kan det bli ett hinder när scenariot bygger på att RPna har hemligheter för varandra och när det väl blir dags så visar det sig att man hamnar med en annan RP än den man läst in sig på.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag har varit på något konvent där lagledaren fick ett kuvert med alla gruppens rollformulär vid incheckningen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Jag tycker problemet är att folk ska internaliseras så väldigt mycket. Syns det inte utåt i spel är det inte viktigt, folk borde bara köra istället för att försöka känna en massa känslor. Har du hemlig info så kolla på kortet under spel.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Det låter som en inte helt dum idé att göra det tillgängligt! Klart en sak jag ska ta med och tänka på. Det som kan vara negativt kan dock vara att vissa personer ställer in sig väldigt mycket på en viss karaktär – vilket kan försvåra demokratin i att folk får välja karaktärer om någon väldigt högt säger att den personen absolut måste spela den karaktären och har förberett till den till och med.

Men en av sakerna jag därför tycker höjer och hjälper stämningen i Ur Varselklotet just under konvent och one-shots är att varje spelomgång alltid börjar med att varje karaktär får en vardagsscen. Där får de spela en bit av sin vardag – och de är huvudkaraktären i scenen. Det är ett fantastiskt sätt för spelarna att bara få känna in sig i sina karaktärer och vilka de är. Även om jag ofta bygger upp handlingen och presenterar element som sedan kommer att ha betydelse under mysteriet när vi spelar vardagsscenerna är det då snarare ur det vardagliga perspektivet där mysteriet är i skymundan (i I Skräckfilmens Skugga blir det till exempel att spela scener där de hyr filmer, lyssnar på föräldrar som bråkar över lappar från Hem & Skola och liknande). Det gör att när handlingen väl sätter igång, kanske en timme in i spelmötet är alla redan bekanta med vilka de är – och vad de gör när de inte är på äventyr!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Bifur;n280670 said:
Kan bara hålla med om att det är en bra tanke. Speciellt när man återanvänder RP (som Järnringen gärna gör).

Möjligen kan det bli ett hinder när scenariot bygger på att RPna har hemligheter för varandra och när det väl blir dags så visar det sig att man hamnar med en annan RP än den man läst in sig på.
Ja, det är faktiskt utifrån vårt spelmöte i Symbaroum som tankarna dök upp. Spelar man ett scenario i nutid och där rollen är djupt verklighetsförankrad så kanske det inte behövs samma förberedelser, men att spela en religiös prästinna i en fantasyvärld med mycket intriger och politisk turbulens så hade man behövt fundera mer kring rollen.

Utöver att i förväg lämna ut karaktärerna så kanske man borde haft med frågor för spelaren att fundera över. Vad tycker RP om x, hur reagerar RP i situation y (gärna kopplad till interaktion med andra RP), hur tilltalar RP sina medmänniskor etc etc. För att starta upp tankarna kring hur man vill spela karaktären.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Henke;n280782 said:
Ja, det är faktiskt utifrån vårt spelmöte i Symbaroum som tankarna dök upp. Spelar man ett scenario i nutid och där rollen är djupt verklighetsförankrad så kanske det inte behövs samma förberedelser, men att spela en religiös prästinna i en fantasyvärld med mycket intriger och politisk turbulens så hade man behövt fundera mer kring rollen.

Utöver att i förväg lämna ut karaktärerna så kanske man borde haft med frågor för spelaren att fundera över. Vad tycker RP om x, hur reagerar RP i situation y (gärna kopplad till interaktion med andra RP), hur tilltalar RP sina medmänniskor etc etc. För att starta upp tankarna kring hur man vill spela karaktären.
Jo, jag förstod det. I just det fallet fanns det ju heller inga hemligheter att tala om, utan alla hade gott kunna få läsa alla RP. Bra att tänka på till nästa gång.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Bifur;n280784 said:
Jo, jag förstod det. I just det fallet fanns det ju heller inga hemligheter att tala om, utan alla hade gott kunna få läsa alla RP. Bra att tänka på till nästa gång.
Om jag spelat Symbaroum med samma karaktärer förra året så kanske det hade gjort saken bättre. Nu tycker jag iofs vi hade ett grymt spelpass iaf, men kände ändå att jag kunde levererat bättre.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Intressant tanke. Att spelarna får tillgång till sin rollperson på förhand ger ju både spelare och mig som spelledare möjlighet att förbereda.
Jag ska spela ett konventsäventyr utanför konvent med min grupp och tänker att det kan appliceras lika väl där. Precis som man som SL gärna får koll på karaktärerna i god tid innan man sätter igång kan ju det här vara en extra möjlighet att ge dem extra fokus.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Det fungerar absolut och jag föredrar när det är på det sättet, jag läser ganska långsamt och blir lätt stressad när alla andra läst klart och stirrar på mig (upplevelse).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag tycker inte alls att det är nödvändigt, men varför skulle mer tillgänglighet någonsin vara dåligt?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Låter som en jättebra idé tycker jag!

Sen kan jag också tycka att det är dålig design på många traditionella rollspelsscenarion som tror att "läsa roller från ett papper och sen köra igång" är en fungerade metod för att få till så bra spel som möjligt. Här tror jag det finns mycket att lära av friformstraditionen och kammarlajv som nästan alltid designas med någon slags workshop i början för att bygga roller eller känna in rollerna.
 
Top