Det finns ju flera typer av spelarskicklighet. Det som OSR-spelen handlar om är spelarskicklighet mot äventyret, medan det som beskrivs i trådstarten mer handlar om spelarskicklighet mot systemet.
I det förra fallet kan den skickligare spelaren överlista äventyret genom att vara smart och lista ut vem mördaren är, var skatten finns gömd, hur man hittar den hemliga lönndörren, hur man startar den magiska maskinen, etc.
I det andra fallet så handlar det istället om att använda spelsystemet så bra som möjligt. Oftast kommer det då att handla om att skapa en så bra rollperson som möjligt. Många rollspel, framför allt de som betraktas som "speliga" erbjuder spelarna oändliga mängder av färdigheter, krafter och specialförmågor som kan kombineras för att skapa en mer eller mindre kraftfull rollperson. Den spelare som har tid och ork att läsa in sig kan få rejäla fördelar när rollpersonen väl kommer i spel. För när den är i spel blir valmöjligheterna plötsligt färre.
Och det är där jag tycker att det skulle vara intressant med ett system som ger den skickligare spelaren större möjlighet att påverka. Ytterst få rollspelsystem har regler som ger upphov till intressanta och meningsfulla val under spelets gång. Så jag har inte direkt något tips på ett sådant spel, annat än det drygt halvfärdiga som jag skriver själv, och det hjälper ju inte så mycket.