Nekromanti Spelarens Handbok

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Länge har jag gått och väntat på något nytt till Eon.
Så äntligen dyker det upp något, Spelarens Handbok...

Köpte den, läste den, BESVIKDEN!
Ja, det var inte så mycket att lägga pengar på. De tips som fanns i boken kan nog de flesta som spelat rollspel ett par gånger. Reglerna för hur man skapar en RP finns i grundreglerna och världen beskrivs redan i Mundana.

Det enda som var nytt var lite utrustningslistor några namnförslag samt handritade kartor(som visserligen tog upp mer av världen än den i Mundana vilket var ett litet plus).

Jag säger - köp inte, men någon kanske tycker annorlunda?

I övrigt är ju Eon ett av de bästa!
PalMer
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
världen beskrivs redan i Mundana.

Det har ju sagts att världen beskrivs ur rollpersonens synvinkel, inte ur spelarens synvinkel. Nu har jag ännu inte köpt boken, men jag kan tänka mig att det är det du syftar på och tycker är dåligt.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Köpte den själv på LinCon. Har inte lusläst den ännu utan mer bara blädratt igenom och det är väl inte direkt någon revolutionerande produkt för EON-systemet dirket. Däremot så tror jag den fyller sin funktion, dvs den är en extra bok för spelarna vid karaktärsgenerering och även då man spelar. Tyvärr är ju vikterna i utrustningslistan något kruppiga... Iaf de saker jag har "reality-checkat"
(T.ex. så väger mat 0.3 - 0.8 kg/dygn beroende på typ och jag kan som gammal kokgrpC direkt säga att det är alldeles för lite för en fysiskt aktiv person. 2-3kg vore mera rimlligt.)


/Bjorn
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
(T.ex. så väger mat 0.3 - 0.8 kg/dygn beroende på typ och jag kan som gammal kokgrpC direkt säga att det är alldeles för lite för en fysiskt aktiv person. 2-3kg vore mera rimlligt.)

Kanske ett sätt att underlätta för spelarna att bära med sig mat om man marcherar. Vad vet jag...

/Erik, som tror /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Biten som beskriver mundana ur rollpersonens synvinkel är, tycker jag det enda som var något att ha, också kartorna då. Första biten kring hur rollspel går till tycker jag var riktigt dåligt, tex tas det upp hur man konstruerar en namnskylt och hur städningen efter spelmötet går till. Även om vi rollspelare så är vi väl inte helt dumma i huvudet. Att den här boken gavs ut tycker jag är ganska frustrerande när dom sitter och tycker på andra böcker som man så mycket hellre vill ha.
Att den sedan också kostar 229 är ju en skandal bara det.
Utrustningslistorna med vikter var bra. Förrutom att dom hade glömt vapen tillbehör (så vitt jag kunde se), jag ville så gärna veta vad ett koger väger.
Nä ryck nu upp er och skriv färdigt sjöfarare istället för att slösa kraft på moduler som denna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men nybörjarna då?

"De tips som fanns i boken kan nog de flesta som spelat rollspel ett par gånger."

Jo, men det finns spelare som inte har spelat rollspel såvärst mycket tidigare. Neogames kan inte utgå från att alla rollspelare är erfarna gamla rävar som spelat rollspel sedan Chainmail 1974 - tvärtom så krävs någon form av extra tillflöde för att hobbyn och industrin över huvud taget ska överleva. Och att strunta i dessa ligger långsiktigt sett nånstans mellan självmord och idiotpuckat.

"Reglerna för hur man skapar en RP finns i grundreglerna och världen beskrivs redan i Mundana."

Ett tips: försök skapa tre nya rollpersoner samtidigt för tre nya spelare, med tillgång till en regelbok och en Mundana. Får du något mindre än totalt kaos då ska du vara glad.

Spelarens handbok är just till för att avlasta spelledarens regelbok. Som sådan fyller den sitt syfte.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Att den sedan också kostar 229 är ju en skandal bara det."

Vad den kostar beror tydligen lite på var du köper den. Jag har inte köpt den men vet att den kostar 179:- om jag nån gång skulle vilja ha den.

Att den beskriver rollspel är väl bra. Det är ju trots allt en handbok, till för de mindre erfarna rollspelarna (IMHO).

Jag skulle helst vilja se modulen "Atlas" eller vad den kommer att heta, fast det lär dröja.

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 

Tark Arak

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Göteborg
Jag måste hålla med, visst de första kapitlen kan väll vara bra för nybörjare men annars så är det ju bara regelboken en gång till. En sak hade det väll varit om vapen listorna, yrkes ditot och färdigheterna varit uppdaterade med allt nytt som kommigt ut, men nej...

Arv och miljö.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Men nybörjarna då?

Skit i nybörjarna!!!

Nej, allvarligt talat... den var absolut inte värd pengarna. Spelarens Handbok och Monster & Varelser är de enda dåliga produkter som har kommit till Eon.

Ezping Orm
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Jag tycker nog att det var rätt intressant att läsa om de olika taktikerna i strid. Det gick upp för mig exakt hur neogames hade tänkt sig att strider ska fungera på ett helt annat sätt än innan, när man bara läste siffror och modifikationer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, vi fick två nya spelare, totala newbies, dagen efter att vi inhandlat Spelarens Handbok och de fick iallafall nytta av den.

Så visst kan den användas, den är bara betydligt smalare än neogames övriga moduler och tämligen onödig för erfarna spelare- skall ni lära upp newbies kan ni dock slå till direkt!

Två riktigt dåliga saker fanns det iofs i den: John Hellervik (snälla, skaffa en annan illustratör) och de ashariska namnen- vad var det för jävla pseudo-jänkarskit? Snälla, säg att NeoGames inte tänkt sig Asharien som nåt pseudo-western, snäääälla...

- Ymir, ogillar Asharien från och med nu
 
Top