Nekromanti Spelare & spelstilar

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Vad Robin D. Laws har att säga …

Jag håller helt med om att man nog inte ska ha med vilka spel de olika sorters spelarna gillar. Det kan finnas en poäng i att klassificera spel för att kunna få ut att "om du gillar spel X kan du mycket väl gilla spel Y", men jag tycker inte att det egentligen relaterar direkt till spelartyp.
Vad jag egentligen vill åt är målgrupp. Hur kan man skapa en bra produkt (spel eller äventyr) utan att veta vem som kommer att använda den? Vad vill målgruppen ha? Eller som du säger, vad går målgruppen igång på?

När man känner sin målgrupp kan man börja fundera på hur man kan leverera vad de vill ha. Vilka regler åstadkommer detta? Vilken typ av historia? Vilken stämning? Sedan är det dags att börja jobba konkret, speltesta och skriva.

Att jag skriver det som vilken typ av spelare som gillar vilken typ av spel är alltså ett trivialt och lättsamt sätt att inventera dessa triggers, och är relevant för hur produkten ska skapas och framställas i och med att det kopplar målgrupp till redan existerande produkter.

Att det "kategoriserar folk" ska inte tas på för stort allvar. Det är inte som att jag skriver att "Johan har koreanska föräldrar, alltså kan han bara gilla spelet X".
 
Top