Spelare som väljer bort sin agens

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Jag har en spelare som så fort det finns möjlighet väljer att låta sin rollperson gå åt sidan själv och typ "iaktta från skuggorna" medan övriga gruppen hanterar de situationer som uppkommer.

Det är inga problem med spelaren i sig, bara att hen väljer att spela sin rollperson som nån klassisk loner-som-lurar-från-skuggorna och tar verkligen konceptet ända in i kaklet.

Är det nån som har tips på hur man kan engagera den rollpersonen i händelserna utan tvångsmedel?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Standardsvaret är ju ”prata med spelaren”. Hur ser hen på saker och ting?

Men.

Varför behöver spelaren ”engageras”? Är det ett problem för SL, för de andra spelarna eller spelaren själv? Om alla har kul, är då detta engagemang något som måste väckas med någon teknik?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Om spelaren trivs med att spela sin rollperson så där passivt och det funkar för resten av gruppen skulle jag nog inte göra något särskilt. Tids nog dyker det sannolikt ändå upp situationer där spelaren vill göra något aktivt. Rollpersonen borde väl ändå ha något mål hen vill uppnå? Skydda sina vänner, döda elakingar, skaffa bättre utrustning, bli rik, rädda sin hemby, hedra sin gud ...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Om spelaren trivs med att spela sin rollperson så där passivt och det funkar för resten av gruppen skulle jag nog inte göra något särskilt.
Lite det här var min tanke också. Alla spelare känner inte något speciellt starkt behov av agens, eller av att engageras. De är mer bekväma med att liksom hänga med, och kanske komma med något inpass då och då.

Om kampanjen absolut kräver att 100% av spelarna spelar aktivt och utnyttjar sin agens så tänker jag att det här är fel kampanj för den spelaren, snarare än att spelaren nödvändigtvis behöver förändra något.

(Det här är en av anledningarna till att jag som spelare generellt inte är så förtjust i "spelardrivna" kampanjer. De passar mig inte. Det finns en gräns för hur mycket agens jag orkar med att ha. Jag kan vara med och välja vilken ledtråd vi ska nysta i härnäst, men jag vill inte liksom ha en "egen agenda" jag förväntas ha en massa planer för att förverkliga t.ex.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Lite det här var min tanke också. Alla spelare känner inte något speciellt starkt behov av agens, eller av att engageras. De är mer bekväma med att liksom hänga med, och kanske komma med något inpass då och då.
Robin Laws, i Robin's Laws of Good Game Mastering:

"The Casual Gamer is often forgotten in discussions of this
sort, but almost every group has one. Casual gamers tend to
be low key folks who are uncomfortable taking center
stage even in a small group. Often, they’re present to hang
out with the group, and game just because it happens to be
the activity everyone else has chosen. Though they’re elusive
creatures, casual gamers can be vitally important to a gaming
group’s survival. They fill out the ranks, which is especially
important in games that spread vital PC abilities across a wide
number of character types or classes. Especially if they’re
present mostly for social reasons, they may fill an important
role in the group’s interpersonal dynamic. Often they’re the
mellow, moderating types who keep the more assertive
personalities from each other’s throats – in or out of character.
I mention the casual player because the thing he most fervently
wants is to remain in the background. He doesn’t want
to have to learn rules or come up with a plot hook for
his character or engage in detailed planning. You may
think it’s a bad thing that he sits there for much of the
session thumbing through your latest purchases from
the comic book store, but hey, that’s what he wants.
The last thing you want to do is to force him into a
greater degree of participation than he’s comfortable
with. (Of course, if everybody in the group is sitting
there reading your comic books, you’ve definitely got
a problem . . .)"
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag får instämma lite med föregående talare. Det här med hur mkt plats spelare vill ta i en grupp (och hur) varierar verkligen kraftigt. Har haft en grupp på två spelare där det var fullt blås och öppna spjäll, och jag som SL knappt fick ett ord med i leken, och jag har haft en i jämförelse mycket stillsam grupp på fem spelare. Bara alla trivs, så? (dvs inkl dig som SL!)
 
  • Like
Reactions: NSM

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag brukar kalla detta för "baksätesspelare". I min spelgrupp som jag tillhört sen tonåren har alla varit aktiva, så jag blev förvånad att stöta på såna spelare till en början. Men nu har jag pratat rätt många som gärna inte aktivt deltar utan mer tittar på. Vissa gör det för att de tycker det är spännande att se historien fortgå och behöver inte delta, medan andra tycker det är coolt med en tystlåten fåordig karaktär, lite som Snake Plissken typ.

Innan jag spelade med andra grupper hade jag sett detta som ett problem, har tidigare haft ganska starka åsikter om hur man "ska" spela. Men nuförtiden tycker jag att så länge man har kul så gör man rätt, så jag är inne på samma spår som @krank, @Skarpskytten och @luddwig

Det finns dock enligt mina erfarenheter vissa risker med att ha en tillbakadragen spelare. Den första är att spelaren vill spela en cool tystlåten mystisk karaktär sällan blir sedd som cool och mystisk av sina medspelare, vilket åtminstone i spelgrupper jag varit i ibland har skapat en del frustration hos spelaren som så gärna vill bli sedd som cool och mystisk. Snake Plissken ses som cool och mystisk för att han är huvudpersonen och att storyn är skriven på det sättet, men min erfarenhet att den känslan inte är lika lätt att uppnå i ett samberättande medium som rollspel. Ett annat problem som kan uppstå, eller har det i grupper jag har varit med i åtminstone, är att spelaren tillslut känner sig utanför här hen ser alla andra interagera med varandra och sin omgivning, medan hen inte kan göra det för att han måste vara cool och mystisk, vilken ingen ändå tycker att hen är. Hen börjar tycka illa om sin karaktär, men har även kommit för långt med den för att kassera den och skapa en ny. Stämningen vid spelbordet har i detta läge alltid blivit tråkig.

Med detta sagt så menar jag inte att man ska förbjuda tystlåtna och mystiska rollpersoner, men det kan vara bra att vara lite förberedd om det skulle bli som jag beskriver ovan och kanske ha en plan för om så sker.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Ja vissa spelare tycker det är kul att vara med, liksom. Att tvinga dem bli mer aktiva kan sabba deras kul.

Jag har dock exempel på den typen av spelare som blev väldigt aktiva när vi bytte grupp. Så kan delvis vara någon ”personkemi”-grej som spökar. Gruppdynamik. Hackordning. Sånna grejer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Robin Laws, i Robin's Laws of Good Game Mastering:

"The Casual Gamer is often forgotten in discussions of this
sort, but almost every group has one. Casual gamers tend to
be low key folks who are uncomfortable taking center
stage even in a small group. Often, they’re present to hang
out with the group, and game just because it happens to be
the activity everyone else has chosen. Though they’re elusive
creatures, casual gamers can be vitally important to a gaming
group’s survival. They fill out the ranks, which is especially
important in games that spread vital PC abilities across a wide
number of character types or classes. Especially if they’re
present mostly for social reasons, they may fill an important
role in the group’s interpersonal dynamic. Often they’re the
mellow, moderating types who keep the more assertive
personalities from each other’s throats – in or out of character.
I mention the casual player because the thing he most fervently
wants is to remain in the background. He doesn’t want
to have to learn rules or come up with a plot hook for
his character or engage in detailed planning. You may
think it’s a bad thing that he sits there for much of the
session thumbing through your latest purchases from
the comic book store, but hey, that’s what he wants.
The last thing you want to do is to force him into a
greater degree of participation than he’s comfortable
with. (Of course, if everybody in the group is sitting
there reading your comic books, you’ve definitely got
a problem . . .)"
Jag har aldrig läst denna bok, men jag skrev så här i en post här häromåret:

Mest av allt vill jag dock hylla rollspelsvärldens unsugn hero: the casual gamer. Det är ju fantastiskt att spela med pratglada, aktiva, problemlösande, rollgestaltande spelare, men sådana har ofta krav, stora egon som ska smekas, önskemål som ska uppfyllas, hår som ska strykas och det kan bli lite för mycket av det goda. I en grupp med flera sådana spelare är det jätteskönt att ha med en eller två som bara vill ha kul, inte tar plats och inte tar extra energi. Och jag tror inte alls att såna här spelare måste vara oengagerade. De kan hänga med väl så bra, men behöver inte visa det. De kan vara väl så investerade i spelet, men måste inte skylta med det.
Jag ägande flera år av mitt liv åt att försöka laga S*****. Han var inte intresserad, han gjorde motstånd mot alla mina försök att engagera honom, och varje gång jag satte honom i centrum blev det bara dåligt och ingen hade roligare. Sen slutade jag. Han kom till alla spelmöten i femton år till.

Vilket inte utesluter att det finns ett problem i situationen TS beskriver.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Tack för alla svar! Jättebra tankar. Detta är förstås inget jätteproblem men nåt jag funderat på och ville ha lite tips kring, så tack. Den här spelaren är inte spelartypen casual gamer utan mer method actor som verkligen spelar ut den här loner-karaktären och jag vill ju inte straffa det valet utan tvärtom, hitta sätt att få med hen i historien. Så det handlar mer om rollpersonen är spelaren, det kanske var otydligt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Någon slags side-quest eller något spelaren kan pula med vid sidan av de andra kanske? Gärna något mystiskt.

Och om du kan få in att dina SLPs tycker gubben är en fräck ensamvarg hade det nog varit bra.

Fö är den tråkigaste rollfigur jag spelat under 39 år den som var tystlåten. Det är sjuk svårt för oss pratkvarnar att spela den tysta typen.

Jag gillar att ha svenska ord för saker, tycker ”baksätesspelare” är ett suveränt ord @Franz. Om jag bara kan komma ihåg det.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Med detta sagt så menar jag inte att man ska förbjuda tystlåtna och mystiska rollpersoner, men det kan vara bra att vara lite förberedd om det skulle bli som jag beskriver ovan och kanske ha en plan för om så sker.
Nej precis, det är lite den här planen som jag försöker formulera.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min spontana tanke är

Om hen är tillfreds och har roligt och övriga gruppen inte störs av hens agerande vad är problemet ?

Kan det kanske vara så att problemet ligger hos dig och inte hos hen , det är du som vill att hen skall passa in i någon form av mall av hur dina spelare skall agera som du mentalt satt upp och du störs när hen inte gör så ?

Let hen be hen liksom
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Tack för alla svar! Jättebra tankar. Detta är förstås inget jätteproblem men nåt jag funderat på och ville ha lite tips kring, så tack. Den här spelaren är inte spelartypen casual gamer utan mer method actor som verkligen spelar ut den här loner-karaktären och jag vill ju inte straffa det valet utan tvärtom, hitta sätt att få med hen i historien. Så det handlar mer om rollpersonen är spelaren, det kanske var otydligt.
Om problemet inte är att han inte vill vara engagerad utan att han bara vill stå i skuggorna av estetiska anledningar är jag tillbaka till mitt första råd. Tydligen är saker så ofarliga i kampanjen att någon bara kan stå i skuggorna. Gör saker farligare! För tydligen kan gruppen slösa ett par händer och en röst utan konsekvenser.

Också, om du dyker upp till ett politiskt möte med en fucking lönnmördare i skuggorna är det en anledning att slåss.
 
Top