Spelare som mest vill reagera

Men de vill spela rollspel?

Glömmer aldrig universitetskompisen som undrade om tvn kunde stå på medan vi spelade.

Vill de kanske hellre se på film men följer majoriteten. Pratar de om film de vill se under pågående spelpass?
Ja, det skulle jag nog säga om de flesta sådana här personer. Har man tex pröjsat pengar för att gå på ett konvent är man nog rätt intresserad (även om det faktiska spelet kanske inte gör en pepp, men jag tycker mig ändå kunna avläsa att de är engagerade mentalt i spelet).

Jag tror perspektivet är kvar vid att någon är kompetent och lyckas med detta. SL som projektledare och underhållare. Ser det inte som att jag lyckas med något alls utan att man lyckas som grupp. Jag tänker mer att rollspel är en kreativ aktivitet vi gör tillsammans, som alla sådana så har vi olika ingångar till dem. Ibland är skillnaderna sådana som förstärker aktiviteten och gör den spännande och intressant, ibland är det för stora skillnader så det blir slitningar och konflikter (inte på nödvändigtvis mellan de inblandade utan mer i aktiviteten i sig, det blir inget flow, aktiviteten blir lidande…). Jag skulle ju inte säga till dig ”ska vi starta ett band?” utan att få en motfråga ”kool, vad tänker du vi ska spela?” Om nu vilken musik det rörde sig om eller hur vi tänkt spela på något sätt var oklart. Så på samma sätt ”ok, ska vi spela rollspel x? Det kräver att vi har karaktärer som agerar och vill saker, så inga mähän som bara står och dreglar och väntar på att få en order eller prompting ok?” Vi har ju då satt vissa förväntningar som vi kan bedöma hur vi agerar utifrån. Fullföljde vi vad vi satte som förväntningar?
Det låter på dig som att detta är något som dina grupper oftast lyckas med, förstår jag rätt? Till saken hör väl att jag själv oftast spelar med främlingar, antingen på konvent eller i nysammansatta grupper.

Du nämnde att spela med spelare som vill ”spela samma sak som du”, men min erfarenhet är att folk oftast bara vill spela ”rollspel.” Antingen för att de inte har laserkoll på hur de skall artikulera just deras preferenser inom det paraplyt, eller kanske oftare att de helt enkelt tar vad som erbjuds.

Edit: I övrigt håller jag helt med i en idealisk värld. Och precis som om vi spelar i ett band tillsammans kan jag som enskild person alltid förbättra min teknik för att lyfta andra i bandet.

Back