I den rollspelsgrupp jag varit huvud-SL i de senaste 7 åren är det nog en majoritet av spelarna som också i vart fall haft ett intresse av spelledande. Gruppen formades ju kring mig som SL för Call of Cthulhu, så det är inte så konstigt att jag har haft en central roll i gruppen och i snitt (med några perioder av uppehåll) vart SL varannan vecka. Det har passerat en del personer genom gruppen över åren, men bland "kärntruppen" har det ändå varit flera som både spellett aktivt i andra grupper utanför, arrangerat konvent (främst KryptCon), samt skrivit och gett ut egna rollspel och rollspelsprodukter. Under en period så spelade vi varje vecka och växlade SL med mig som körde CoC och en annan SL som körde olika OSR-spel, framförallt DCC och Swords & Wizardry. Men vi hade också flera andra som SLade periodvis och spelade bland annat Alien, Svärd och Svartkonst, Chock: Åter från Graven, Never Going Home, Everyone is John, Blood Feud, Lamentations of the Flame Princess, Unknown Armies, Drakar och Demoner, Barbarians of Lemuria och säkert något mer jag inte kommer ihåg.
I den gruppen har jag varit SL för Call of Cthulhu, Pulp Cthulhu, Delta Green och Mothership.
När det kommer till rollspelande överlag så är det personligen spelledandet som intresserar mig och som jag är ute efter. Det kan ju vara kul att spela någon gång i bland, förutom de gångerna jag vart spelare i min egna grupp var jag också en period med och spelade Modiphius Dune-rollspel i en annan grupp, och det var rätt kul. Men nästan alltid när jag väl spelar sitter jag och längtar efter att få vara SL igen, det är det som är grejen med rollspel för mig.