Nekromanti Spelarboken som PDF

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Hej,

Har just gjort klart första översiktliga genomläsningen av spelarboken. Riktigt mumsigt! Bra med nya förmågor, älskar fördelar/nackdelar-saken som ett stöd för att bygga lite mer intressanta karaktärer och finfint med jägar-arketypen samt de olika nya yrkena, magierna osv. Även riktigt kul att få läsa om alver, troll och dvärgarna. Rakt igenom har ni lyckats undvika fantasyklichéer och istället byggt en alldeles egen känsla och historia. Underbart!

Nu till frågan: när finns det möjlighet att få tag i boken som PDF? Jag skulle vilja skriva ut några av sidorna (speciellt utrustningstabellerna m.m.) och kan gärna tänka mig att betala en slant för PDF (precis som för huvudboken).
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Vi får ta ett snack om saken när alla är tillbaka efter jul- och nyårfirandet. Men dt blir nog en pdf-version inom kort, inte minst eftersom även våra engelskspråkiga spelare tycks vilja ha en sådan (för google-översättning). Gissa dock att det tar ett tag då att-göra-listan är låååång ...:)
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Förstefadern;n136215 said:
Vi får ta ett snack om saken när alla är tillbaka efter jul- och nyårfirandet. Men dt blir nog en pdf-version inom kort, inte minst eftersom även våra engelskspråkiga spelare tycks vilja ha en sådan (för google-översättning). Gissa dock att det tar ett tag då att-göra-listan är låååång ...:)
Så för oss som egentligen bara vill ha den som PDF så blir det att köpa den tryckta först och sen PDF på det, som med regelboken? Kan man inte få en PDF (när den är klar) om man har köpt den tryckta, som de gjorde med Svavelvinter?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,316
Location
Kullavik
Quasimodo;n136218 said:
Så för oss som egentligen bara vill ha den som PDF så blir det att köpa den tryckta först och sen PDF på det, som med regelboken? Kan man inte få en PDF (när den är klar) om man har köpt den tryckta, som de gjorde med Svavelvinter?
Håller med. För oss som köper alla Symbaroum-prylar i fysisk form borde PDF vara en självklar "goodwill".
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Quasimodo;n136218 said:
Så för oss som egentligen bara vill ha den som PDF så blir det att köpa den tryckta först och sen PDF på det, som med regelboken? Kan man inte få en PDF (när den är klar) om man har köpt den tryckta, som de gjorde med Svavelvinter?
Håller med! En lösning för att få med en PDF när man köper tryckta boken vore mycket trevligt.
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Det vore självklart gött att få PDF gratis. Men jag förstår också att det medför en ekonomisk risk för Järnringen att släppa PDF samtidigt som de släpper boken. Även de av oss som gärna lägger pengar på böckerna kanske inte skulle vara lika måna om att göra det om en PDF läckte en vecka innan det ens gick att få tag på den fysiska boken. Så att de väntar en månad eller två med PDF-släpp accepterar jag. Jag accepterar till och med att betala extra för PDF:en (som jag just gjorde för core-boken). Men jag känner att PDF gärna får vara något de garanterar, att de släpper inom sinom tid (och då inte typ "om ett år") så att man vet att man får hålla ut ett litet tag. Slipper gärna att scanna 100 sidor bara för att kunna skicka små avsnitt ur boken som jag vill att mina spelare läser, eller för den delen för att kunna kopiera upp utrustningstabellerna så att spelarna slipper slösa tid på att slåss om den enda fysiska boken.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag instämmer i att pdf-på-köpet vore trevligast.
Det verkar inte finnas någon kultur att pirat-sprida svenska rollspel vad jag har sett. Gjorde en sökning på Fria ligans saker precis (då åtminstone förköpare/backers fått alla böcker som pdf på köpet) och jag kunde inte finna någon av pdf:erna på svenska.

Pdf på engelska kan vara lurigare. Osäker på om det verkligen påverkar försäljningen negativt dock om någon skulle ladda ned pdf. Jag tror det främst innebär att någon läser spelet som annars inte skulle läst det. I bästa fall fastnar de och beställer hela paketet.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Inkognito;n136392 said:
Jag instämmer i att pdf-på-köpet vore trevligast.
Det verkar inte finnas någon kultur att pirat-sprida svenska rollspel vad jag har sett. Gjorde en sökning på Fria ligans saker precis (då åtminstone förköpare/backers fått alla böcker som pdf på köpet) och jag kunde inte finna någon av pdf:erna på svenska.

Pdf på engelska kan vara lurigare. Osäker på om det verkligen påverkar försäljningen negativt dock om någon skulle ladda ned pdf. Jag tror det främst innebär att någon läser spelet som annars inte skulle läst det. I bästa fall fastnar de och beställer hela paketet.

Detta har jag argumenterat för sen innan spelet släpptes. Jag tror enbart på positiva effekter av att inkludera PDFer med fysiska böcker. Det minsta borde ju vara en kraftigt rabatterad PDF om man redan köpt boken fysiskt.

Jag tror även att spridning av mer gratismaterial i pdf-form, speciellt på engelska kommer att gynna Symbaroums spridning.

Instämmer även med OP, Spelarboken är ett rent nöje att läsa, har ett fåtal sidor kvar men är på det stora hela mycket nöjd. Särskilt kul känns att nästan alla våra husregler får officiella versioner i Spelarboken, ofta väldigt lika våra egna lösningar.
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Håller med där, Paal, jag tror också att det gagnar spelare, spelledare OCH utgivare i längden (även rent ekonomiskt).

Dock måste det ju sägas att Symbaroum-böckerna håller en sådan svindlande hög kvalitet vad gäller tryck, illustrationer, layout och generell go rollspelskänsla att det vore en förlust att bara köra med PDF:er. Tycker det är böcker som förtjänar att tummas och spillas kaffe i. Skulle nästan vilja påstå att de fysiska böckerna gör mycket för att väva den där underbara Symbaroum-känslan som iallafall är den huvudsakliga anledningen till att jag fastnat.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Medhåll både om garant gällande PDF och att om det är några böcker som är värda att pröjsa för så är det Symbaroum. Men i slutändan köper jag rollspel på bok och småbläddrar lite, och det är först när de kommer som PDF som jag börjar spela dem. Rollspelsböcker är ofta stora och klumpiga och passar sig inte särskilt bra för att läsa i soffan, hängstolen eller sängen. Min Tab S lämpar sig otroligt mycket bättre -- och då kan jag dessutom markera lätt.
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Quasimodo: håller med! Jag läser in mig och får maximal feeling med böckerna, sen är de alltid mysiga att ha runt bordet för spelare att bläddra i, samt när de skapar karaktärer osv. Men när man väl är igång och kör vill man kunna söka snabbt, man vill kunna skriva ut vissa delar i flera ex osv. Var jag tvungen att välja bara ett format skulle jag motvilligt välja PDF, helt enkelt för att det är så jävla opraktiskt att ha böcker runt bordet under spel. Om inte alla köper varsitt ex, vilket ju såklart aldrig händer.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Det finns inget självskrivet samband mellan fysisk bok och PDF och branschen har nästan helt gått ifrån det.

Om Järnringen väljer att ta betalt separat för bok och PDF tänker jag respektera det valet.

Vad de kan göra är att sälja bok+pdf som paket från sin hemsida (en shop jag antar de har mycket bättre avans från än adlibris eller sfbokhandeln).

Men att köpa boken i handeln för att sedan kunna kvittera ut en gratis PDF är inget jag tror är eller blir "standard": det är helt enkelt inget som driver upp försäljningen tillräckligt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu för tiden blir jag oftast besviken om jag inte får en pdf när jag köpt en fysisk rollspelsprodukt. Min personliga åsikt är att det gagnar alla inblandade att det medföljer en pdf vid bokköp. Jag använder i ärlighetens namn den fysiska produkten mer som ett lyx-föremål och låter pdfen vara det centrala via min iPad då min grupp spelar.

Vill också hålla med några tidigare talare i tråden, en pdf är så jävla mycket smidigare att läsa i sängen utan att störa min fru eller eventuella barn som haft mardrömmar och upptar plats. Vill jag i detta läge läsa rollspel som bok så måste jag ha en läslampa samt att bläddra i en stor rollspelsbok inte alltid är så smidigt.
 

ergo

Veteran
Joined
3 Mar 2015
Messages
29
PDF är bra och nästan ett krav i dagens spelvärld, tycker jag. Däremot tänker jag att det kanske bästa ur ett perspektiv att hindra spridning att istället ha hela materialet delat på en webbsida. Att komma åt detta/få konto kunde vara genom kod i boken alternativt köpa på egen hand. PDF-böcker innebär, oavsett vattenstämpel eller drm, alltid en ekonomisk risk som jag tror är problematisk inte minst för vår förhållandevis minimala spelscen. Om det gjordes via en webbsida kunde flera trevliga synergier skapas/uppnås med exempelvis en levande community, diskussioner kopplade direkt till innehåll i böcker, regeltolkningar och tips.
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
ergo;n137097 said:
PDF är bra och nästan ett krav i dagens spelvärld, tycker jag. Däremot tänker jag att det kanske bästa ur ett perspektiv att hindra spridning att istället ha hela materialet delat på en webbsida. Att komma åt detta/få konto kunde vara genom kod i boken alternativt köpa på egen hand. PDF-böcker innebär, oavsett vattenstämpel eller drm, alltid en ekonomisk risk som jag tror är problematisk inte minst för vår förhållandevis minimala spelscen. Om det gjordes via en webbsida kunde flera trevliga synergier skapas/uppnås med exempelvis en levande community, diskussioner kopplade direkt till innehåll i böcker, regeltolkningar och tips.
Att kopiera innehållet från en webbsida och på annat sätt publicera det är inte en särskilt svår sak, och sådana där webblösning-istället-för-pdf brukar vara av ganska dålig kvalitet för det mesta. Tacka vet jag en redigt snygg, sökbar PDF (som CRB redan är)!
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Förstefadern;n136215 said:
Vi får ta ett snack om saken när alla är tillbaka efter jul- och nyårfirandet. Men dt blir nog en pdf-version inom kort, inte minst eftersom även våra engelskspråkiga spelare tycks vilja ha en sådan (för google-översättning). Gissa dock att det tar ett tag då att-göra-listan är låååång ...:)
Jag har efter mycket vägande fram och tillbaka tagit beslutet att helt enkelt vänta med att köpa Spelarboken tills den finns som PDF. Använder i slutändan inte de fysiska böckerna -- de rollspel och äventyr jag köpt i fysisk form samlar i slutändan bara damm på hyllan till förmån för de jag kan ha digitalt. Började t.ex. spela Symbaroum först när jag såg att PDF kommit, trots att jag haft regelboken hemma i något halvår.

Det enda behov ett köp av den fysiska boken kommer fylla är alltså det där rena "vill ha", och det är jag noga med att parera även vad gäller andra typer av produkter. Jag får helt enkelt klara mig så länge.

Leker annars med tanken att en PDF skulle kunna skickas gratis som bonus till dem, och endast till dem, som köper boken på Järnringens egna sajt. Det skulle öka viljan att köpa direkt från Järnringen. Möjligheten att skicka PDF:en direkt gör ju dessutom att det enskilt starkaste argumentet för att gå och köpa den direkt i butik försvinner.

Vad gäller risk för kopiering så har jag inte sett piratkopior av ett enda nyare svenskt rollspel, oavsett om de släppts som PDF eller inte. Moralen står högt inom de egna leden, vad det verkar. Risken finns ändå förstås; men kan också minimeras med smarta vattenstämplar. Jag skulle inte ha något emot att ha mitt namn eller en kod diskret inskriven bakom textsplter -- dock ej på bilder. De som är petiga med utseendet köper nog hellre bok än PDF ändå...

Edit: Kanske lät lite grinig. Typ "NI FÖRLORAR EN SUPERVIKTIG KUND HÄR HAJJAR NI". Det var inte min mening, men däremot får ni gärna skynda på med PDF. :)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,045
Instämmer i önskan om pdf - jag köper i stort sett bara rollspel digitalt idag och skulle därför önska att ALLA rollspel och supplement släpptes på detta sätt! Självklart med vattenstämpel eller annat skydd om ni vill, bara de släpps som pdf :)

Anledningen till denna preferens är enkel; böcker tar plats jag inte har i mina hyllor, är ofta så stora att de är otympliga att ha med och läsa på bussen/tåget/i sängen – varpå de aldrig blir lästa alls. Så OM rollspel nödvändigtvis skall släppas tryckta på döda träd så snälla, ha ett format och en vikt som är hanterligt. Mutant År 0 (i hårdpärm) eller Svenska kulter fungerar utmärkt, men inte större/tjockare tack!
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Instämmer jag med, registrerade mig faktiskt i just det syftet! Jag köper inte fysiska kopior av regelböcker längre och införskaffade precis grundboken i pdf (otroligt vacker) och sitter nu och pinar efter att kunna köpa även spelarhandboken i pdf.

Och alla andra böcker, så klart!
 

Dendaer

Veteran
Joined
17 May 2015
Messages
30
Bara så att Järnringen inte bara får höra vurm om PDF:er. Jag köper mycket hellre en fysisk bok, har grundboken både i PDF och fysiskt format och har bara kollat PDF:en när jag har för mig att erratan ändrat något och det därför är annorlunda i PDF:en gentemot den fysiska. Älskar att bläddra i rollspelsböcker och hoppas verkligen att det inte försvinner.

Med det sagt vill jag givetvis inte förhindra utgivningen av PDF:er, alla har vi olika behov.
 
Top