Nekromanti Spelarboken som PDF

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Fysiska för mig. Fast jag kan köpa pdfer av äventyr och sånt. Men bara om det fysiska alternativet inte finns.
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Tänkte bara lägga till en fråga. Vad är det som förhindrar PDF is samband med släppt bok? Är det för risk av piratkopiering?

Eller kanske inte förhindra, men ja, varför släpps det inte samtidigt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Noodle!;n144906 said:
Tänkte bara lägga till en fråga. Vad är det som förhindrar PDF is samband med släppt bok? Är det för risk av piratkopiering?

Eller kanske inte förhindra, men ja, varför släpps det inte samtidigt?
Om jag får gissa, mestadels avsaknad av bra plattformar för PDF-försäljning. Det bästa alternativet är Drivethru, och det har bara nyligen börjat fundera på den svenska marknaden.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Noodle!;n144906 said:
Tänkte bara lägga till en fråga. Vad är det som förhindrar PDF is samband med släppt bok? Är det för risk av piratkopiering?

Eller kanske inte förhindra, men ja, varför släpps det inte samtidigt?
Jag tror piratkopiering och därav det som Krille svarade ovanför. Man vill ha en plattform där man skyddar sig från piratkopiering.

Onödigt tror jag. Attityderna till piratkopiering av rollspel på svenska ser ut att vara att man helt enkelt inte gör det så länge spelet är aktuellt för försäljning. Jag gjorde en sökning på en massa svenska rollspel på olika "nedladdningssidor" och de lyser med sin frånvaro. Även de som släppts på omärkt pdf.
Rollspel som gått ur tryck kan man dock finna en del.

Förmodligen har det att göra med att den största delen av rollspelsköpare idag vet dels att marginalerna är små så tjuvar man spelet blir inte produktlinjen hållbar, samt att de flesta är gubbar i 30-40 årsåldern som har råd att lägga ut några hundralappar. Ja, många är till och med beredda att lägga tusenlappar på en special edition bok klädd i författarens skinn och liknande.

Den delning som möjligtvis skulle kunna uppstå tror jag är till de som annars inte hade köpt spelet. Har man tur så fastnar de och köper spelet.

Men, som sagt marginalerna är små och därför troor jag man är orolig för spridning av sitt verk.

Det vore intressant med en liten undersökning på det här! Dels hur rollspelsskaparna faktiskt resonerar och dels hur kunderna tänker kring att dela en köpt pdf..
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Inkognito;n145058 said:
Ja, många är till och med beredda att lägga tusenlappar på en special edition bok klädd i författarens skinn och liknande.
Hade jag varit typ Mattias Lilja hade jag tagit betydligt mer betalt för mitt skinn än så...
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Där smög den in! Hade knappt märkt det om inte en vän meddelat mig. Härligt att äntligen få den som PDF! TACK!
 
Top