Nekromanti Spelar Grupper

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag håller med dig ! Visst så kan det vara lite kul om man smågruffar i gruppen, men som du säger man behöver ju inte direkt döda varandra för att man tillhör den ena eller den andra rasen.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Katta-(strofalt)

"Jag hänvisar till neogames egen "testgrupp" bestående av en tempelriddare innom Circa orden, en sabrisk riddare, en leram kvinna, en ghor dvärg och en mänsklig magiker... en salig blandning :)="

Så ska det väl tilläggas att speltestgruppen är mest avsedd för speltest, och minst avsedd som föredöme för gruppsammansättningar.Vi ville testa en massa konstiga regelsituationer, och vad lämpar sig bättre för det än en massa konstiga rollpersoner?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Jag måste säga att sammansättningen är av den otroligt motsägelsefulla typen men varför jag tycker så är bara för att jag tillhör dem som kör stenhårt på det "politiska" läget mellan alver, tiraker, dvärgar och allt annat jag kommer på med för den delen.

Jag vill bara referera till alv boken och säga som så att när alver och dvärgar först träffades så blev det konflikt direkt eftersom när den enna parten hade lagt sitt svärd med dragen klinga så var det ett tecken på fred medans det var ett tecken för krig enligt den andre.
Det är egentligen alldeles för stor skillnad på mentaliteten hos de respektive raserna.
När det sedan kommer till tirakerna, så är det så enkelt som att det finns en sak som både alver och dvärgar hatar mer än varandra och det är tiraker.
Det blir lite som när olika orchstammar möts i sagan om ringen, de slåss med varandra när de inte kommer överens (typ jämt) men om de ser någon annan som de hatar mer så slår de följe till den parten är död.

Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Re: Katta-(strofalt)

måste faktiskt inse att den gode och vise SL Revan har rätt (även i fall hen inte har gjort nått inlägg här)
vissa väljer bara gubbar, yrken, färdigheter för att få så bra gubbar som möjligt (även jag) men det är inte det som spelar någon roll när det gäller rollspel, rollspel går mer ut på (tycker jag) att kunna fantisera sin in i världen, rollspela gubben (eller gumman) man spelar, det handlar inte om att kunna slå ner 23 tiraker och lägga 75 besvärjelser på en gång, eller var den upplyste som kan allt
visst är det roligt att vara bra också... som man blir i DoD...
ehh... fan vad jag babblar! *tyst*

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Katta-(strofalt)

men det är inte det som spelar någon roll när det gäller rollspel

Du menar väl inte att alla dom som spelar dungeoncrawls "inte spelar någon roll"?

Rollspel är till för att vara kul! Alla sätt är rätta! Det är jag som bestämmer och definerar!

Näh. Men du förstår vad jag menar?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Ok...

Jag menade ingen kritik mot er personligen. Jag vet som sagt inte vad som hänt i eran spelargrupp. Det är bara väldigt vanligt (eller rättare sagt, jag har råkat ut för det väldigt mycket) att spelare gör rollspersoner för att de skall vara bra i stället för att de är intressanta. Många gånger har jag sett spelare sitta och knepa och knåpa för att kunna ha de effektivaste stridskonsterna som vapenmästare. Jag stoppade en spelare vid ett tillfälle när han bytade ras till alv för att kunna ha su'nai lessa som stridskonst. Det hela var tragiskt egentligen men är ett bra exempel på när rollspel slinter fel och blir ett wannabe-brädspel i stället för ett rollspel...

Mycket koncentreras runt att hacka sönder fiender och att leta förmål med vilka man kan spöa skiten ur ännu fler hemska monster. De största problemen en riddare har är väl knappast att hans följeslagare alven spöat tre tiraker fler än honom i det senaste slagsmålet. Ändå är det fota så i en spelargrupp. Jakten på erfarenhetspoäng och förmål går i bllannd för långt. Riddarens största problem är snarare lobbyismen och inrigerna hos adeln. Striderna i sig är inte det viktiga i hans liv (ok, det KAN förstås vara det)... Likaså för magiker, deras liv går sannolikt inte ut på att försöka få den mäktigaste "slakta allt som finns" besvärjelse de kan få tag på (undantaget notoriskt jättestygga nekromantiker)... Sannolikare är att de letar efter något som kan... Bevisa att det finns anti-aspekter. Att kunna skapa egna element-flätor (som hittills bara drakar kan skapa vad jag förstått)... Eller kanske lyckas med att disspera ataxatropi kontrollerat, transformera psykotropi... Äh, precis vad som helst. Nu låter mina exempel lite lama... Men det är ändå inte själva striden som är det viktigaste i en rollpersons liv, eller det borde i alla fall inte vara det i mina ögon. Sedan kanske det är det i vissa spelargrupper, och jag tror inte att jag skulle kunna tycka att det skulle vara roligt att spela på det sättet.

Men, men. Tycker man att det är roligt, så gör man det och det kan jag naturligtvis inte göra något åt.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ok...

<I>Det är bara väldigt vanligt (eller rättare sagt, jag har råkat ut för det väldigt mycket) att spelare gör rollspersoner för att de skall vara bra i stället för att de är intressanta.</I>

Bara för att vara motvals kan ju noteras att det finns just såna personer i verkligheten också - frossar i sig steroider och lyfter skrot på gymmet fem dar i veckan, på den sjätte tränar de tae kwon do med nån skum nisse som lär ut alla olagliga attacker, den sjunde hänger de på nån Stockholmskrog och smörar för en annan skum nisse för att kunna få tag på den där Uzi:n som de vill ha hemma i garderoben...

--
Åke
 

Riddar Ficon

Veteran
Joined
7 Jul 2001
Messages
8
Location
Göteborg
Re: Ok...

Våran Sl har varit snäll nog att inte bara ha med hacka slasha. Jag tycker visserligen att det är viktigt med detaljerade strider men det får ju inte bara vara strider. Jag har dessutom lyckats få en personlighet på 20 och en titel motsvarande baron. Detta gör att jag kommer kunna hjälpa till med stora frågor som gäller mitt land m.m. Vet inte om ni har spela D&D ärans väg. Men det är den kampanjen vi spelar översatt till eons regler. Där finns det mycket hacka monster men också om man vill läge för diplomati och sådana färdigheter. Så våran kampanj går ut på att dels hacka monster i äventyren men emmelan så är det mycket resande och handlande och mycket sociala färdigheter med folk man möter på vägen... det är den blandningen som våran grupp tycker är kul.

Visst finns det folk som "powergamar" genom att välja den bästa resen m.m. Men ifall jag hade gjort det så hade jag ju inte valt cerifalier. Då hade jag troligtvis valt en Ghordvärg med deras enorma grundegenskaper. Dessutom är de små och lätta så det kan utan problem bära en MYCKET tung rustning utan att få minus. Det är poergaming det :)=

Visst är cerifalier mycket duktiga och det finns tillgång till fina studiemöjligheter osv. jag valde det för att jag tyckte att rasen cerifalier verkar väldigt intressanta... dessutom kan det vara kul att spela lite rasist eftersom jag inte är det på riktigt :)= kul att springa runt och säga "bort med dig... vanliga människa" eller på faliska säga "goddag, är Cerec hemma". varpå den ashariska bonden svara "Que". Min uppföljning blir på ashariska "Jasså.... du talar inte det heliga språket".

Sånt är kul... :)=

// Riddar Ficon

Den magnifike, den helige Riddar Ficon
 

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Re: Spelar Grupper (SL träder fram)

Jaha, nu har det varit en del kritik till min kampanj och den spelgrupp som har figurerat. Har ni undringar eller kommentarer gällande detta, se mitt inlägg på forumet.

//Spelledaren
 
Top