Nekromanti Spelalternering

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,656
Location
Uppsala
Jag har börjat undra hur gruppers olika rutiner ser ut därute (i världen generellt, inte bara Norden...)

Det gäller hur folk lägger upp sitt spelande. Jag noterar att det är många som nämner flertalet spel som favoritspel eller spel de regelbundet nyttjar. Men hur ser rutinerna ut för detta?

Spelar ni ett visst spel intensivt vecka efter vecka i tre år eller spelar ni olika spel varje spelmöte?

Planerar ni ingående varje spelträff?

Enkvällssessioner kontra kampanjer?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Min spelgrupp spelar inte så ofta och när vi väl spelar så spelar vi en helg i taget ungefär. Vi brukar inte planera säkert noga och spelar så långt vi hinner och orkar. Vi byter spel när vi känner för det. Just nu har det varit mycket DnD varvat med lite, lite Neotech.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag brukar oftast vara med i halvårs till årslånga kampanjer som spelas regelbundet någon gång varje eller varannan vecka. Därefter byter vi kampanj och spel. Ibland händer det att det körs två sådana kampanjer samtidigt, och därtill kommer spelföreningen och dess tillfälliga eskapader.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Vi kör alltid långa kampanjer utan definierat slut (typ tre år är nog rekordet). De senaste fyra, fem åren har det varit Terra Draconis i ett par kampanjer. (ungefär den tid det funnits alltså :gremsmirk: Den första tiden var nog lika mycket utveckling av världen som spelande i världen...) De flesta brukar nog ligga på typ ett och halvt till två år förutom någon som vi avslutat i förtid av diverse anledningar.

Det vore ju chickt med Alice Cooper-smiley. :gremcool:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Radom

Spelar ni ett visst spel intensivt vecka efter vecka i tre år eller spelar ni olika spel varje spelmöte?

Mjaaa, håller oss till 1 antal spel som vi altinerar oss mellan.

Spelar ni ett visst spel intensivt vecka efter vecka i tre år eller spelar ni olika spel varje spelmöte?

Naee, nån gång i månaden blir det allt. Fast det skulle ju vara roligare om det iaf blev 1 gång i veckan.

Planerar ni ingående varje spelträff?

Naeee, inte så välldans faktskt. det blir väll typ bara att vi bestämmer vad vi ska spela, tilltugginköp & sådana saker..

Enkvällssessioner kontra kampanjer?

För min del så hållaer iaf jag på med en kvasikampanj till SW.. För min del så föredrar jag kampanjer. Det är ju då som karaktärerna verkligen kommer till liv !!
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Vi brukar oftast spela långa kampanjer, dock i flera spel samtidigt. Just nu så är det ganska få igång;
2 DoD -91
1 Star Wars
1 Mage
1 DnD

Så ser det ut för tillfälet. Vi har olika spelledare, men har oftast ungefär samma spelgrupp. En kampanj brukar vara ca. 1 år. Sedan har vi ju alla fortsättnings kampanjer...


Leoglas
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,111
Location
Tindalos
Måste nog säga att vi har varit vår Sci-Fi kampanj trogen. Själv hoppade jag på spelgruppen 1992 och då hade kampanjen rullat ett tag innan. Under tiden har vi förädlat vårt regelsystem och har nu det ultimata systemet. Rytmen har varit lite ryckig men just nu spelas kampanjen en gång i veckan och de flesta försöker vara med om så går. Ibland tar dock privatlivet för stor del och man missar en episod.

Vad gäller planerandet så vet jag att vår SL skriver väldigt mycket SL-info inför varje spelmöte vilket naturligtvis underlättar för honom och gör att spelmötena inte stannar upp för mycket.

Förutom denna kampanj så har vi spelat Kult, Vampire, Mutant, San Franscisco, Neotech, Drakar och Demoner, Twilight 2000 och några till vid sidan om.

Själv föredrar jag kampanjspelet som ger utrymme att uppleva mycket med en och samma karaktär och samtidigt se den förändras på ett sätt som jag själv aldrig kunde föreställa mig.

One Shots har vi även testat. Då med färdiga karaktärer, i friform och en snabb handling som gav lite utrymme till eftertanke. Mer initiativ och kvicktänkt handling gav ett bra resultat.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
[color:\\"red\\"]Kusingänget: [/color]
Spelar de gånger vi träffas vilket har inneburit typ julhelgen det här året. Påsk blev inget men i sommar kanske vi hinner med ett pass till. :gremsmile:
Vi spelar enbart DoD4 med mig som SL nu för tiden.

[color:\\"red\\"]Kalmargänget: [/color]
Spelar på sommarlovet/sommarjobbsperioden då hela gänget befinner sig i Kalmar.
Lirar DoD6 med "Lord Samuel" som SL. Han hängde här på forumet en gång i tiden...

[color:\\"red\\"]Linköpingsgänget: [/color]
Spelar under skolterminerna.
Lord Samuel ingår även här, samt "Worzak" som har presterar noll inlägg här på forumet. Plus två filurer till.
En av filurerna håller i Star Wars och jag håller i Feng Shui för tillfället. Vi spelar dock på tok för sällan.
_________________

Kusingängets planering ser ut så här. Vi kollar om alla kommer befinna sig på samma plats nån gång. Gör vi det så fixar jag ett äventyr och så lirar vi.

De andra gängen kör så här: Någon föreslår t.ex. "vad sägs om rollspels på onsdag eftermiddag/kväll". Kan alla då så lirar vi nåt av ovan nämnda rollspel förutsatt att SL (vem det nu är) har nåt äventyr att SL:a.
_________________

Spelar ni ett visst spel intensivt vecka efter vecka i tre år eller spelar ni olika spel varje spelmöte?

Vi håller oss till få spel vi. Har genom åren inte testat så många alls om man jämför med vad folk här i genomsnitt verkar ha testat.

Planerar ni ingående varje spelträff?

Kan alla så kör vi, det är all planering (förutom att sl planerar äventyr då).

Enkvällssessioner kontra kampanjer?

DoD6 på somrarna är kampanj, resten är relativt korta historier på ett eller ett fåtal spelmöten.
 

Mystiska Mannen

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
15
Vi kör ett spel åt gången, oftast blir det ett par sessioner på ca 4-6 timmar. Sedan händer det att vi pausar en pågående kampanj för att spela något annat. De spel som vi förtillfället växlar mellan är DoD6 och M:UA.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Eftersom jag gärna spelar någorlunda ofta så man inte glömmer bort allt och tappar stinget så är det ytterst förnämligt att jag ofta själv är spelledare. När det flyter på som bäst så spelar jag rollspel ungefär en gång i veckan. Just nu är jag inblandad i följande kampanjer:

En tirakkampanj till Eon som jag spelleder. Levande och vital, den som jag ägnar mest tid åt just nu.

Uscmäventyr. Enkvällsäventyr. Snabba och våldsamma. Både spelare och spelledare.

Rudakampanjen. Byliv i Eon. Jordnära och kul men tyvärr spelar vi alltför sällan. Jag är spelare.
 
Top