Spelade ni Eartdawn?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Earthdawn slogs om platsen som näst största rollspel efter AD&D 2nd edition under 90-talet.
Hmmm inte vad jag kan minnas. Har faktiskt aldrig träffat någon som jag vet spelar/spelade Earthdawn. Jag tyckte det var intressant eftersom det ska vara Shadowruns värld fast för länge sedan. Men det kom under den tiden då jag inte var jätteaktiv rollspelare, så det blev aldrig att jag testade det.

Bra med en utmaning! Då vet vi nog att om man vill att ingen gissar rätt, ska man ta bilder från Earthdawn! :D

Hmmm inte vad jag kan minnas. Har faktiskt aldrig träffat någon som jag vet spelar/spelade Earthdawn. Jag tyckte det var intressant eftersom det ska vara Shadowruns värld fast för länge sedan. Men det kom under den tiden då jag inte var jätteaktiv rollspelare, så det blev aldrig att jag testade det.

Bra med en utmaning! Då vet vi nog att om man vill att ingen gissar rätt, ska man ta bilder från Earthdawn! :D
Och om man ska vara kritisk mot Fasa så var omslagen på EarthDawns grundregler och boxarna Barsaive och Parlainth väldig tråkiga och intetsägande.

Kan inte säga att jag någonsin hört talas om Earthdawn som näst största rollspelet efter AD&D under 90-talet heller - och då var jag en aktiv rollspelare. Men å andra sidan var nätet inte utbrett så kan varit så utomlands. Då jag köpte ett exemplar för att lsäa det så presenterades det av butikspersonalen som "ett obskyrt fantasyrollspel som är rätt coolt".

Hmmm inte vad jag kan minnas. Har faktiskt aldrig träffat någon som jag vet spelar/spelade Earthdawn.
Under de veckor jag jobbade på Tradition i Sturegallerian på 90-talets mitt skämtade vi om hur mycket Earthdawn-böcker det stod på hyllorna och hur ofta de behövde dammas eftersom ingen gjorde mer än att ta upp dem och skrocka lite och sedan ställa tillbaka dem.

MODERERING

Detta blev några poster och kan vara intressant att gräva i, så jag gjorde en ny tråd av snack om Earthdawn.

Ursprungligen dök spelet upp i tråden där vi gissar på bilder från rollspel.

/M

Undrar om det kan vara en regional grej att det aldrig slog i Sverige? Jag tänker att det har vissa element som nog funkade dåligt här. Framför allt hade det ju en sorts diegetisk förklaring till levelsystemet, vilket nog var coolt om ens ”grundsystem” var AD&D, men kanske kändes onödigt och artificiellt för svenskar fostrade med levellösa färdighetssystem.

Vi hade regelboken på rollspelsföreningen DMF på 90-talet. Det var ett snyggt och annorlunda spel, men kan inte minnas att någon någonsin plockade upp och spelade det. Andra spel var mycket hetare, framförallt VtM.

Earthdawn slogs om platsen som näst största rollspel efter AD&D 2nd edition under 90-talet.
Verkligen? Så det ska alltså ha varit det näst populäraste rollspelet under ett 90-tal innehållandes både AD&D och Vampire?

Och som svar på den ursprungliga frågan: nej, jag har aldrig spelat Earthdawn. Jag blev till och med tvungen att googla för att komma på vilket spel det ens var. Och det fick mig att minnas att jag hade sett det, vet inte om det var på en butikshylla, hemma hos någon eller på nätet, men inte mer.

Last edited:
Från Wikipedia:

In a 1996 reader poll conducted by Arcane magazine to determine the 50 most popular roleplaying games of all time, Earthdawn was ranked 24th. Editor Paul Pettengale commented: "Very good indeed. Earthdawn combined traditional fantasy with Call of Cthulhu-style horror and a detailed background to create an evocative and interesting setting. Combined with a clear, well-designed rules system and an impressive range of supporting supplements and adventures, this is an excellent fantasy game. It's also of special interest to fans of Shadowrun, because it describes the past of the same gameworld."

Säger iof inget om dess försäljning.

Jag läste det och vi spelade en session… Men alltså bara pga Shadowrun kopplingen.

Jag tycker inte det finns någon anledning att spela det. Det är Shadowrun utan de roliga bitarna eller ett sämre fantasy spel än de andra på marknaden.

Metaplotten är också… Dum. Den får World of Darkness att se bra ut nivåer av dum. Vilket är så synd för Shadowruns var bättre (även om den nu kört av en klippa, men det hände senare).

Och om det var näst stört så är det lite konstigt att FASA slutade producera moduler till spelet 1999 och licensen gick till Living Room Games.

Jag har en bekant som är ett stort fan av Earthdawn. Annars är det inte ett spel som spelats i mina kretsar varken nu eller tidigare. Det finns flera rollspel från 90-talet som jag uppfattat som klart större.

Jag har även hört sägas att Earthdawn är extremt när det gäller tärningsrullande. Är det en del av spelets USP? 🤔

Jag vet att det fanns en grupp i Skellefteå som spelade väldigt mycket Earthdawn. Själv har jag spelat det en gång (med Skellefte-gänget). Minns inte mer än att jag tyckte världen var intressant. Har alltid haft svårt för Shadowrun och kände tack och lov inte till den kopplingen när jag testade Earthdawn.
En kompis till mig samlade på spelet, men jag tror inte han någonsin spelade det.

Last edited:
Jag har knappt hört talas om Earthdawn förut. Men på 90-talet var de senare delarna av Konfluxsviten de enda rollspelsböcker jag köpte, så när den sista delen kom ut sommaren 1994 tror jag att jag slutade besöka spelbutiker.

Vi spelade jättemycket Earthdawn. Körde ett klassiskt Troll Sky Raider! Skitkul och jag gillar post apokalyptisk fantasy. Visste inte alls att det var så stort? Finns det något belägg att det var näst störts efter D&D?

@Mikl kan säkert expandera för han har följt spelet mycket närmare än jag har :)

Cog.

Back