Quadrante
Grisbonde
Tänker att ämnet varit upp ett par gånger, men tänker också att jag vill höra hur ni ser på det idag.
Premissen: Varje speltillfälle är en episod ur en tv-serie. Så formen måste låna nåt av det man tycker gör det ”tv-serigt”. Genre och stil, eller system kan nog påverka… men bör finnas gemensamt drag ändå.
Formen: Varje speltillfälle inleds med en vinjettlåt (kanske resume av tidigare avsnitt?).
Allt man inte hann med under ett speltillfälle ”går om intet” (men något kan kanske få följa med in i nästa avsnitt).
Varje avsnitt (tillfälle) inleds neutralt, med en slags resett (av skador, tillstånd, plats).
Varje avsnitt (…) avslutas med en passande tematisk låt (kanske till en berättarröst om det man inte fick se).
Progression. Främst spelarna och deras metakunskap som utvecklas, vidgas. … och den övergripande handlingen. Samt spelarnas relation till rollerna och deras egenskaper.
Kanske får man utveckla under avsnitt om man spelar ut egenheter, svagheter eller vad man nu kör med. Kanske temporär nivåhöjning eller metavaluta?
… lösa tankar…
Premissen: Varje speltillfälle är en episod ur en tv-serie. Så formen måste låna nåt av det man tycker gör det ”tv-serigt”. Genre och stil, eller system kan nog påverka… men bör finnas gemensamt drag ändå.
Formen: Varje speltillfälle inleds med en vinjettlåt (kanske resume av tidigare avsnitt?).
Allt man inte hann med under ett speltillfälle ”går om intet” (men något kan kanske få följa med in i nästa avsnitt).
Varje avsnitt (tillfälle) inleds neutralt, med en slags resett (av skador, tillstånd, plats).
Varje avsnitt (…) avslutas med en passande tematisk låt (kanske till en berättarröst om det man inte fick se).
Progression. Främst spelarna och deras metakunskap som utvecklas, vidgas. … och den övergripande handlingen. Samt spelarnas relation till rollerna och deras egenskaper.
Kanske får man utveckla under avsnitt om man spelar ut egenheter, svagheter eller vad man nu kör med. Kanske temporär nivåhöjning eller metavaluta?
… lösa tankar…