Nekromanti Spela två karaktärer samtidigt

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag undrar om det är någon som har provat att spela två karaktärer samtidigt? Mig veterligen så är CoC det enda spel som faktiskt föreslår det.

Jag har själv nyss provat det och det gick faktiskt bra. Kanske berodde det på att de är så olika och alltid kommer komma med motsatta förslag och handlingar.

(Ex. om de ser två fiender så kommer den ena planera att smyga upp och ta ut dem ljudlöst men den andra öppnar eld direkt och skjuter tills det tar slut på fiender)

De två största problmen var när SL skulle försöka hålla koll på vad jag (mina jag) gjorde. Det andra är när de måste hålla en konversation med varandra (lyckligtvis händer det inte så ofta), det är som att spela schack mot sig själv när de argumenterar. Samt att det ser och låter lika fult som SL låter två SLPs tala med varandra.

Slutligen så vill jag säga att jag gärna hör andras erfarenheter.

Det kan tilläggas att SL och resten av gruppen illasinnat ser fram emot när vi möter en av mina tidigare karaktärer som nu är Slp. De vill se hur jag klarar av att spela TRE samtidigt! Jag skall försöka, men det blir svårt att undvika gräl med mig själv. (Men jag får agera oftare i strid /images/icons/wink.gif.

_öRn
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
För länge sedan när vi spelade EDD och en lång jävla kampanj som inkluderade Svavelvinterserien, Barbia och hela D&D kampanjen Dragonlance hade flera av spelarna två karaktärer. Jag kallar idag denna kampanj för monsterkampanjen för det var få människor med. Jag spelade under ett tag mina två favoritkaraktärer samtidigt. Det var hoben Nekro den enorme med hybris om att bli Erebs störste nekromantiker och halvresen Ragnar med hybris om att frälsa världen till sin religion G´Dö. De var väldigt olika och det fungerade.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Att spela 2 karaktärer verkar vara kul, men det är nog ganska klurigt på SpelLedaren att hålla kolla på "vem" man är!! Rätta mig om jag har fel!!
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Ja det har hänt vid ett flertal tillfällen. Dock oftast som nödlösningar, som när en spelare inte kan vara med osv.

Dock måste jag säga att det oundvikligen slutar i att en av dem favoriseras och får all energi. Så länge det är strid är det inget problem att hålla isär de två, det är när man skall rollspela som problemen uppstår.
....särskilt påtagligt blir det in mot småtimmarna när man börjar bli trött och kroppen skakar av koffein....då brukar den ene av karaktärerna bara bli ett papper med siffror som väntar på tärningslag och nästa strid.

Det är i alla fall den uppfattningen jag har, och det jag upplevt som spelledare.

Dock skall tillägas att det finns undantag där det fungerar väldigt bra; men det är alltså undantag.

"When the DM laughs it is already to late"
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Man bör spela 2 väldigt olika karaktärer, då fattar alla vem man spelar. Man kan också använda olika röster.

Det är nog inte alla som klarar av att spela 2 RP på en gång och det är säkert bäst om man håller sig till 1 RP.
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
För ett antal år sedan när jag började spela rollspel var min grupp ungefär så liten som det kunde vara (2 pers)... man var då tvungen, för att över huvud taget få ihop ett "party", spela två karaktärer + att när man var SL var man tvungen att ta med en NPC karktär till...
Jag tycker det funkar bra så länge gruppen är liten, men i större grupper är det bara onödigt

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Håller med, det underlättar om de är väldigt olika varandra!

"When the DM laughs it is already to late"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Har varit SL i en kampanj i EON där spelarna hade dubbla figurer några vars liv utspelade sig 200 år före de "nuvarande" hjältarna och vad de i det förflutna gjorde påverkade i viss mån deras moderna figurer.
spelarna pendlade mellan NU och DÅ och dåtid gick fortare då coh då när de åter anlände i det förflutna hade det gått flera år och ibland stannade de något år innan de återvände till NU tid...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Historisk skoj

Spelarna hade faktist väldigt skoj och när de äntligen hade löst gåtan VARFÖR de fick se och uppleva sina tidigareLIV och de slutade resa i tiden började de aktivt försöka forska fram HUR dom tidigare existenserna dog och om de fick några ättlingar som levde än till denna dag...

SOM SL fick jag ett jätte jobb *ler* men skoj var det..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Schizofreni värre

Först och främst vet jag inte om jag stavade rubriken rätt. Och så tänkte jag berätta att en annan variation spelades av en kompis i Vampire. Han var nämligen schizo och tillbringade nästan all tid med att konversera med sig själv.

Ska nog prova att spela två pesoner någon gång.

// Douggie
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Lät Skoj!

Låter ju riktigt kul..särskilt om det funkade! /images/icons/smile.gif

Skall nog prova någon gång, har faktiskt varit inne på det, men inte riktigt orkat med alla förberedelserna som skulle krävas....men man vet ju inte vad framtiden har att ge!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
I ars magica är det nödvändigt iochmed att man har en companion och en magiker som man spelar, dock har jag aldrig fått tummen ur att sperla spelet men kanske ngn gång, ddäremot har jag en idè på vad man kan spela. bröderna bus som är skitstora och dumma, dessutom är de enäggstvillingar så att man lurar i alla en massa saker. /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tycker att det verkar hyfsat krångligt !! Har testat att vara SL och samtidigt ha med en spelare... Det var inte det lättaste, men det gick.. SÅ jag tycker helt klart att man ska sattsa på att spela en karaktär

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Samma problem uppstår i Wraith där man spelar varandras skuggor (shadows)...men det kan vara kul för de jävlas ju med spelarens karaktär hela tiden /images/icons/smile.gif

"When the DM laughs it is already to late"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: äventyrs skoj beskrivning

Problem med äventyret var att saker spelarna gjorde i det förflutna påverkade deras figurer i nuet och detta var något som jag som SL var tvungen att hela tiden tänka på och anpassa äventyret efter.
Roliga saker hände när spelarna upptäckte att de kunde ändra på nuet genom att ändra det förflutna och uj så förskiktiga de blev då...

Bakgrunden till hela äventyret var att för 200 år sedan gjorde Cirfalierna ett kolonisering försök av ett område land LÅNGT öster om Alarien för att kunna påskynda handel mellan de områdena.
Under den perioden var små krig mellan Consaber och Cirfaliska länderna sådan att sjöfarten vart lidande specielt då vare sig cirfalierna eller consaberna vid den tiden för 200 år sedan var lika bra navigatörer som de är nu i mundana.

Så lösningen var att göra en handelsförbindelse över land genom att kolonisera ett land närmare det området där de sökte kontakt.
Kolonin var tänkt att så småningom hjälpa cirfaliska skepp med förådd inför den långa resan hem.
bland kolonisterna fanns en grupp Cirza riddare och några av ledarna bland dessa riddare var våra hjältars tidigare liv och en av de laster de fördemed sig var en helig artefakt tillhörande Cirza och "svärdviftar guden"
( kommer inte ihåg hans namn men han är stor i Cirfalien ) artefakten var en symbol mellan unionen mellan dessa två gudar och därmed helig i båda religioner.
I vilket fall som helst när kolonin föll försvan artefaktet i händerna på plundrare och var för ?evigt? försvunnen..
Inte riktigt helt för 200 år senare får en grupp cirza riddare uppdraget att åka iväg för att se exakt vad som hände med kolonin som skickades iväg för så länge sedan se om någon av dom lyckades överleva de första åren där borta och varför alla kurirer slutades skicka..
Då denna grupp bestod av individer som i tidigare liv hade varit med och lett koloniseringen så lät gudarna dom pendla mellan NU och DÅ och även ändra lite på det förflutna.
De fick även se artefaktet och började så smått dra sig till minnen legender som påstod att den var stulen en skam som låg i Cirza riddarnas ära under århundraden och äventyret for vidare...
FÖR 200 år sedan fick de kämpa emot rövare och avskum samt barbarer tillsammans med en koloni av nästan 500 Cirfalier.
Under Nutida mundana får kämpa som grupp på bara 12 pers genom rövare avskum och barbarer tills de kunde finna lämningarna av kolonin... ( Spelarna + några SLP )

Väl frame ( Vilket tog tid ) då de fick pendla mellan NU och DÅ ganska ofta även om tiden i det förfutna gick fortare flera månader kunde raskt fara iväg under ett besök.
och då de upptäckte att saker de ändrade på i det förflutna fick effekt i nuet började de vara väldigt försiktiga.. *ler*.



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
psykiskt

det lät riktigt jobbigt om karraktärerna skulle hamna i en våldsam diskusion och man behövde sitta där och komma på motargument till sina egna argument..

Men det lät ganska kul

Let's face it,
Gemini rocks..
 
G

Guest

Guest
Jag har faktiskt låtit mina spelare spela två karaktärer var i min GURPS: Special Ops kampanj. Det funkade utmärkt (efter utvärdering med spelarna som var ense) i en militär miljö där karaktärerna motsvarar ett stridspar. Har dock inte provat det i andra miljöer.

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Den aspekten av Wraith tycker jag är jävligt cool =) Men den är lite knepig om man har ojämna spelare (vissa struntar i shadowen de spelar, andra är väldigt aktiva).
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Wraith och shadows

Håller med dig fullständigt. Det är just spelarnas shadows som gör spelet riktigt kul att spela. Särskilt då de spelas väl, dvs de bråkar lagom mycket med spelaren och sätter honom i inte alltför mycket klister......men de kan lätt missbrukas, eller för den skull försakas.

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top