Spela tjuv i AD&D

Dubbelyxa

Warrior
Vi spelar AD&D 2e på Roll20 tisdagkvällar. En plats har blivit tillgänglig för någon som vill spela tjuv. Pm:a för intresse.

Alltså, att spela tjuv i AD&D är ju självskade-beteende. Jag förstår att det inte finns så många sugna. ;)

I BECMI är det definitivt så. I 2E däremot har de det lite bättre, högre skill-värden från början och de levlar som en raket har jag märkt. Passar bra som multi-class också i och med att xp-kraven är så låga.

I 2E däremot har de det lite bättre, högre skill-värden från början och de levlar som en raket har jag märkt.
Förutom Climb startar den bästa på 15%. Och oavsett hur snabbt de levlar är de sämst på att slåss (förutom de få tillfällen de kan få in en backstab), har sämst saves, och får minst antal non-weapon proficiencies av alla klasser.

Om man har druckit kool-aiden som säger att "klasser behöver inte vara balanserade", så OK, you do you.
Jag försöker bara förklara varför många spelare idag inte finner det så attraktivt.

Förutom Climb startar den bästa på 15%. Och oavsett hur snabbt de levlar är de sämst på att slåss (förutom de få tillfällen de kan få in en backstab), har sämst saves, och får minst antal non-weapon proficiencies av alla klasser.

Om man har druckit kool-aiden som säger att "klasser behöver inte vara balanserade", så OK, you do you.
Jag försöker bara förklara varför många spelare idag inte finner det så attraktivt.

Jag tillhör skolan ”Klasser behöver vara balanserade”. Jag kommer senast från BECMI-perspektivet, och just tjuvarnas elände var en av de saker som fick mig att gå över till AD&D. Det är rätt stor kontrast. Du har säkert rätt i stort, men några motargument är att 1. Levelkraven är som sagt oerhört låga för tjuvar, och om man använder Individual Class Awards, där tjuvar får 2(!) xp för varje gp de får med sig (andra får inget alls) så rusar levlarna iväg jämfört med andra. 2. Till grundfärdigheterna lägger tjuvarna 60% på level 1, och 30% varje level därefter. De kan lägga upp till 30% på en enskild skill, i en kampanj jag spelar i t ex har en level 1 dvärg-fighter/thief 70% i Pick Locks. 3. De får samma antal wespon proficiences som clerics, så där har du faktiskt fel. 4. Jag anser att tjuvar bör använda missilvapen, om man tillåter called shot för att skjuta på individuella motståndare i närstrid utan att träffa polarna kan de snipa på tryggt avstånd och göra skillnad.

Tjuvar är väl ett av de yrken som är svaga från början men snabbt får upp farten, en del av gammel-D&Ds designfilosofi. Den kan man ju ha delade åsikter om förstås, jag pendlar mellan agnostisk och irriterad. Tycker ändå att tjuvar i 2E som sagt funkar ganska bra, stör mig mer på magic-users som är enskottsponnyer hela långa level 1. Tack och lov finns det multi-class. Elf M-U/Thief lär vara en klassiker vad jag förstått.

Back