Spela Tenra Bansho Zero på MunkCon II?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Blev lite osäker på var denna fråga faktiskt skulle höra hemma, men det blev här. Om den bör bo någon annanstans, flytta den gärna.

Jag är lite sugen på att slänga ihop något till TBZ till MunkCon II. Det tar 4-6 timmar att spela och är därför lite klurigt att spelleda på drop-in sättet. Spelet är ju ett närmast helt renodlat one-shot spel. Tänk er en blandning av allt som vi kan se som medialt japanskt, och lite till. Samurajer, mecha, ninjor, och så vidare, men också första världskriget, gunslingers, svartkonster, och shoguns... Allt.

Kommer spelas med färdiga rollpersoner och lite förskrivna instruktioner, lite baserat på vad för scenario som preppas. Men som spelet är uppbyggt kommer allt annat uppstå genom spel.

Skulle någon/några vara intresserade av att spela detta märkliga men fantastiska spel?

Tänkte jag ser om det kan finnas intresse först, och om det gör det får jag fundera på om jag hinner preppa något!

1707845304676.png
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Din jäkel! Hade jag vetat detta hade jag skyfflat undan schemat och dykt upp! 😆

Jag kan rekommendera detta spel till andra, det har lite intressanta små regler och är väldigt kul om man gillar actionanime!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Absolut! Aldrig hört om spelet innan, men spelsessionen som du ledde på förra MunkCon var riktigt kul, så litar helt och fullt på ditt omdöme! 😊👍
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Absolut! Aldrig hört om spelet innan, men spelsessionen som du ledde på förra MunkCon var riktigt kul, så litar helt och fullt på ditt omdöme! 😊👍
Alltså, en rodnar ju! Är inte det här forumet ett ställe för passiv-aggressivitet istället för beröm?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Alltså, en rodnar ju! Är inte det här forumet ett ställe för passiv-aggressivitet istället för beröm?
Fast jag tycker att den passiva aggressiviteten minskat rätt rejält, och beröm ska man ju såklart ha om man gör något awesome!!! 🙂👍
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Om två eller tre personer till anmäler sig så preppar jag något!

Tänker vi börjar direkt alla är på plats, så maximal tid finns kvar av konventet efter att den japanska galenskapen är slut.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Känner ändå att sex spelare hade varit lite coolt. Risken är att det blir lite mer väntetid än vanligt, men tempot är väldigt högt och det finns hela tiden ett mått av deltagande.

Vad tror ni, @Rangertheman, @Franz och @Hägerstrand? Skall vi köra TBZ ändå?!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Intresset finns helt klart!

Det finns en liten risk att vi inte kan komma till MunkCon alls. Men vi hoppas att det inte blir så 🙂
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Fick hjälp av yngel att tejpa ihop delarna till en karta, och har lite idéer jag vill testa imorgon för hur vi knyter samman vår värld med samberättande.

IMG_4914 Large.jpeg

Måste också påpeka att kartan togs fram med hjälp av Midjourney, och därför kommer jag inte dela med mig av filer eller liknande. Den här helt tänkt för one-shot. Jag har heller ingen aning om vad tecknen betyder, eller om de betyder något.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Men! Det här har nog en hel del potential ändå.

Runt huvudstaden samlas tre arméer. En döende ung prins sista andetag kommer försätta regionen i fullt krig. Men varför dör en frisk ung man under mystiska omständigheter, och finns det något sätt att förhindra krigets utbrott?

Det kommer vi lista ut tillsammans!

Sex rollpersoner:
Kayo Kagamiyama, en shintopräst som skickats för att lugna ned regionen och se till att kriget inte blossar upp.
Ichi Arai, armour rider som är livvakt och även kan agera anfallsstyrka för Kayo, men också bär på en mörk hemlighet.
Goichi Kuryuzu, en avhoppad svartkonstnär ("shiki-slinger") med dödslängtan, som vill krossa den kult som förstört hans liv och som han antar ligger bakom prinsens sjukdom.
Katsuzo Sasagawa, kringresande helare, men också utstött annelidist, som vill undvika att vanligt folk lider i det stundande krigets sviter.
Tsuru Agata, ninja och spion, som bär ett starkt hat mot prinsens klan och vill se till att den utplånas totalt. Men det hon egentligen hatar är demonkulten—hon vet bara inte om det.
Hyouma Maehara, samuraj från Takedaklanen, som leder en av de arméer som just nu förbereder sig för krig utanför huvudstadens portar. Men han anar oråd, och som prinslojal vill han försäkra sig om att det som är på väg att hända faktiskt är rätt och riktigt.

Om jag hinner klart ikväll tar jag med det ändå. :D
 
Top