Nekromanti Spela Svavelvinter till D&D5e kommer det att bli bra?

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Hej!

Jag har blivit sjukt sugen på att SLa Svavelvinter för min grupp (tack ViSpelarRollspel btw!). Vi spelade nyss en del Hjältarnas Tid men några i gruppen saknade D&D5e antar för att dom är mer bekväma med reglerna då vi spelat det mest.

Min tanke är att testa köra Svavelvinter till 5e men tror ni det blir bra och är det något jag borde tänka på innan? Känns som det som skiljer mest är väl att man är lite mer dödlig i gamla klassiska Drakar och Demoner än vad man är i 5e, samt mer magi osv. Men blir det kul eller kommer det att sätta käppar i hjulet för upplevelsen?

Aja tack på förhand!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,562
Jag tror det blir hur bra som helst! Ser inga fallgropar alls faktiskt.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,224
Location
Stockholm
Med tanke på att Svavelvinter ursprungligen skrevs som ett D&D-äventyr så bör det ju funka!
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Kanon! Magiskt med så snabba svar på detta forum. Som tur är så är det nya karaktärer som är lvl 5. Så dom har inte en massa magiska föremål sen tidigare. Tex Bag of Holding tycker jag kan förstöra lite av Kvicksilvergruvan problemet. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,982
Location
Ludvika
Det enda jag kan komma på är att svavelvinter (och kanske i ännu högre grad senare delar i konfluxsviten) påkallar de mer obskyra färdigheterna då och då (En av sakerna jag gillade med den kampanjen), och dessa har man ju kanske inte så ofta i DnD.

Det sagt tror jag inte det kommer vara något direkt problem, utan i likhet med de andra tror jag det kommer funka ypperligt.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Rymdhamster;n262070 said:
Det enda jag kan komma på är att svavelvinter (och kanske i ännu högre grad senare delar i konfluxsviten) påkallar de mer obskyra färdigheterna då och då (En av sakerna jag gillade med den kampanjen), och dessa har man ju kanske inte så ofta i DnD.

Det sagt tror jag inte det kommer vara något direkt problem, utan i likhet med de andra tror jag det kommer funka ypperligt.

Ah ok jo det är sant. Håller precis på att läsa om Kvicksilvergruvan och förstår vad du menar. Tex att man får ut mer info av Administration eller Geologi på vissa delar. Sånt finns ju inte direkt i 5e men antar att man kan göra ett lite svårare DC slag / att RPs får beskriva mer hur dom gör saker för att få det mer intressant.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,982
Location
Ludvika
SiggeX;n262073 said:
Sånt finns ju inte direkt i 5e men antar att man kan göra ett lite svårare DC slag / att RPs får beskriva mer hur dom gör saker för att få det mer intressant.
Precis så, och kanske modda svårighetsgraden lite, eller ge en bonus eller advantage, baserat på bakgrund, klass och folkslag om folk kan hitta på roliga motiveringar =)

Typ dvärgar kanske får advantage när det kommer till Geologi, medan någon som kanske har tool use: writing kit (minns inte om denna finns i DnD 5th eller inte =) kan få bonus på administrationsrelaterade saker.

Jag tror som sagt inte att det kommer innebära något problem, bara en sak att ha i åtanke =)
 
Top