Spela rollspel via M$ Teams

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Hej!
I en av rollspelsgrupperna jag spelar i så är alla i samma stad utom en person. För att detta hybrid-spelande ska funka bra tänkte i nyttja jobbets konferansrum med videosamtalsutrustning på helgen. Nackdelen med denna är att den (utan mycket möda och besvär) bara kan användas tillsammans med teams. Har aldrig använt teams till något sådant och undrar om någon har tips för hur man använder det på ett bra sätt. Finns det vettiga plugins till teams? Hur gör man om man vill ha musik? Hur hybrid-spelar man på ett bra sätt. Hur delar man ut handouts vid hybrid-spelande?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Teams är tyvärr uselt för hybridmöten. Vi har det på mitt jobb och det fungerar så dåligt att vi inte gör hybridmötena längre om vi kan undvika det. Ljudet är helt enkelt för kasst. Vill du ha musik eller något sådant kommer det dränka allt samtal. Det går inte att råka tala samtidigt alla för då hörs det inte.

Teams kan ha bakgrunder och man kan visa sin skärm och så. Men mitt förslag är att köra alla på teams eller alla på plats.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag håller nog med God45. Hybridmöten fungerar hjälpligt på Teams med bra extern konferensutrustning för ljudet, men det måste finnas bättre alternativ tänker jag.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jag har haft jobbmöten (förvisso inte Teams utan Zoom, men det är ju typ samma) där 6 har suttit med varsin laptop i mötesrummet och så två på distans. Alla har alltså sin egen kamera så alla kan se allas ansikten, men vi i mötesrummet mute'ar laptoparna och kör på konferanssystemets ljud. Det känns rätt för att de på distans inte ska känna att de pratar med en grupp på deras villkor utan att det är en samling individer som pratar.

Har aldrig spelat rollspel som hybridmöte men antar att jag skulle göra på det sättet. Handouts blir alltså helt digitala. Bakgrundsmusik skulle jag nog undvika då det vid 5 eller fler deltagare redan är svårt att inte av misstag prata i mun på varandra och hålla koll på vem som säger vad.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Huh, jag tycker att hybridmöten i Teams fungerar rätt bra, tekniskt sett (och med rätt utrustning). Det som är problemet är att även om det funkar bra så är alla inte "lika mycket där" så att säga, så jag föredrar ändå att alla har sin egen dator med sig. Allas fejs blir lika stort så att säga. Det är trevligare för att det är mer jämställt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Problemet med hybridmöten tycker jag är när det uppstår samtal i rummet mellan de som sitter IRL, då börjar de titta på varandra och de på distans hänger inte med. De samtalen är oftast också bra samtal, men exkluderande för de som sitter hemma.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Med bra utrustning fungerar Teams hybridmöten bra. Vi kör det i stort sett dagligen (vardagar). Musik har jag inte testat. Handouts borde gå att dela via skärm, skicka med Teams chat eller annan platform t ex Google Drive.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Problemet med hybridmöten tycker jag är när det uppstår samtal i rummet mellan de som sitter IRL, då börjar de titta på varandra och de på distans hänger inte med. De samtalen är oftast också bra samtal, men exkluderande för de som sitter hemma.
Har laborerat en del med detta på jobbet och exakt det du skriver är det som gör hybridmöten aningen sämre (för de som inte "sitter i rummet"). Vet inte om det finns något vinnande recept för att komma runt det, men kanske det går att skapa någon form av mötesregler för att inkludera bättre (att alla t.ex. sitter uppkopplade med egen kamera och egen skärm även om man befinner sig i samma rum). Vet att man diskuterat möjligheten att plocka med Teams-deltagarna via mobil enhet i mötespausen för att ge dem samma förutsättningar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Ha _alla_ handouts och rollformulär och spelaranteckningar i en delad presentation (PPT).

"Ni kommer in i grottan där står det en varelse som morrar lite dovt. Jag har stoppat en bild på sidan 34 i PPTn."

(Och du lade till bilden precis innan spelarna gick in i grottan så inget blev spoilat.)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag använder inte Teams, utan vi kör Discord. Med en okay kamera och en billig konferensmikrofon fungerar det klockrent även med en 10+ år gammal laptop.
1665332337873.png1665332357706.png
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Har laborerat en del med detta på jobbet och exakt det du skriver är det som gör hybridmöten aningen sämre (för de som inte "sitter i rummet"). Vet inte om det finns något vinnande recept för att komma runt det, men kanske det går att skapa någon form av mötesregler för att inkludera bättre (att alla t.ex. sitter uppkopplade med egen kamera och egen skärm även om man befinner sig i samma rum). Vet att man diskuterat möjligheten att plocka med Teams-deltagarna via mobil enhet i mötespausen för att ge dem samma förutsättningar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det krävs en viss mötesdiciplin så klart. Använd folks namn så alla vet vem det är du pratar med om du talar till en specifik person. Se tillatt folk använder video så de kan hålla upp handen när de vill något men har svårt att komma in i diskussionen.

Du kan sätta upp grupper i teams och lägga med alla spelare i. Du kan sen ladda upp filer till den här gruppen så alla får tillgång till det. Du kan lägga till en "white board" i gruppen (Det här har jag inte så mycket vana med), och då kan koppla ihop teamgruppen med en OneNote dessutom så att folk kan föra anteckningar i en gemensam anteckningsbok på samma gång. Fundera över hur ni vill lägga upp detta, så alla har sina egan sidor, och nån kanske är "official chronicler" och är ansvarig för "huvudsidan" eller nått.

I praktiken kan ni bygga upp en egen liten wiki =)

Man kan dela skärm för att visa bilder och handouts eller kartor.

Jag skulle dock å det starkaste rekommendera att inte köra musik!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Bra att veta styrkor och svagheter med teams. Kör det en del på jobbet men det är då rena distansmöten och inte hybridmöten.

Känns dumt när alla utom en är på plats att inte sitta tillsammans. Har kört discord tidigare och det har funkat bra, och nu när jobbet investerat stora slantar i ett nytt videokonferens-system känns det dumt att inte försöka använda det. Dock är det låst till teams och bokningar i outlook.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag har varit udda-personen i Teams på en del möten på jobbet. Det gäller att ha lite skinn på näsan så man kan bryta in i samtalet. I det fysiska rummet så finns det kroppsspråk som skvallrar om när någon har något att bidra med, men det försvinner när man sitter på håll. I teams går det att räcka upp handen, det kräver dock att någon håller koll på om man räcker upp handen. :-D
 
Top