Nekromanti Spela rollspel utan hack'n'slash

MasterPo

Veteran
Joined
6 Dec 2002
Messages
32
Location
SUNDBYBERG
Hej hej.

Var nog 8 år sen jag spelade rollspel sist. Men nu efter att ha spelat igenom data RPG:et Divine Divinity, så blev jag riktigt sugen på att börja lira pappers rollspel igen. Har till och med hittat en potentiell grupp att spelleda. Men jag känner mig lite nervös inför improviserandet, och att få allt att flyta. Vill inte hamna i något hack'n'slash marathon. Är nu intresserad av lite insperations å idé källor. Kanske någon här vet om någon text jag borde läsa igenom, för att få lite idér om hur jag ska få rollspelandet att bli karaktärs byggande, å hur jag får fram "teater" känslan.

//Master Po
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,939
Location
The Culture
Sätt rollpersonerna i situationer som måste lösas genom att de pratar med folk istället för att slå dem på käften. Låt dem söka efter information, försöka övertyga spelledarpersoner att de ska hjälpa dem och liknande.
Se till att spelarna lägger ner lite energi på att skapa sina rollpersoner och ger dem mål som är intressantare än "röja grottor och samla skatter". Om spelarna blir engagerade i sina rollpersoner kommer antagligen (förhoppningsvis?) rollspelandet automatiskt.

/tobias
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Sätt rollpersonerna i situationer som måste lösas genom att de pratar med folk istället för att slå dem på käften. Låt dem söka efter information, försöka övertyga spelledarpersoner att de ska hjälpa dem och liknande.
Se till att spelarna lägger ner lite energi på att skapa sina rollpersoner och ger dem mål som är intressantare än "röja grottor och samla skatter". Om spelarna blir engagerade i sina rollpersoner kommer antagligen (förhoppningsvis?) rollspelandet automatiskt.
Jag håller med, men dessutom tycker jag inte du ska ha så höga förväntningar på dig själv eller spelarna från början, utan börja lungt hitta en lunk ni trivs i. Själv satt jag och spelarna och började prata om annat mitt i spelandet och vi försökte förbigå det och arbeta bort det. Men efter ett tag kom vi fram till att det var så vi spelade och det fick bli som det blir. Rollspel är ju framförallt en social företeelse, alla ska ju trivas.

/Honken
 

Aceod

Veteran
Joined
7 Dec 2002
Messages
48
Location
Uppsala
Själv förenklar jag reglerna för att få "storyn" att flyta på bättre. Menar inte att man ska ta bort reglerna utan tex inte slå 18 olika tärningslag för varje sak som RP ska genomföra. Det blir lätt uttråkade om det blir så.

Hack'n'slash kan ha sin charm... men inte under ngn längre period. Själv var jag tvingad att ta till lite mer radikala metoder för att få vissa i min grupp att tänka istället för att bara döda... (försöka döda) allt i sin väg.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmmmm

Tjaaaa, tror nog att flytet & sånt kommer ju mer du kommer att spela !
Att spela nått spel utan hack´n slash funkar nog i vilket spel som hellst tror jag faktsikt. Det är upp till SL:n att välja vilken typ av äventyr som ska spelas.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Hmmmm

Nja... SL kan ju inte bestämma allt. Han kan skapa ramen för äventyret men det är spelarna som måste fylla den och då hjälper det inte hur fredligt man än har tänkta att äventyret ska vara. För spelarna får säga sitt i slutändan ialla fall. Men man kan ju alltid hoppas att SL och spelarna tycker om samma sorts äventyr.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
SL = Gud ??

ja, jo du har iof rätt på ett sätt...... Spelarna KAN ju göra äventyret till hack´n slash....
Men det är ju SL som har det mesta i sina händer.. Så det borde ju vara som så att det är han som sätter gränes & sånt..
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: SL = Gud ??

Fast problemet (om det nu är ett problem) är att ifall spelarna inte tycker att äventyret som SL har planerat är kul så kan dom ju bara skita i att spela. SL kan ju inte precis göra något, förutom att möjligen döda RP:na, men det löser ju inget eller hur? Så man får väl försöka att skapa någonslags komprimiss eller kanske byta till ett mera "farligt" skadesystem typ som N2 eller Eon. Då är det inte lika roligt att springa omkring och slå ihjäl folk, eftersom man själv väldigt lätt blir svårt skadad :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det förståss...

ja, det har du ju rätt i... Poäng till dig.
fast det är ju synd om det händer... Som du säger, en kompromiss är kanske en bra idé om man märker att det börjar bli olika tänkanden i grupen.
 
Top