Nekromanti Spela rollspel över nätet

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Vet att några spelar rollspel över nätet. Jag är inte van användare av internet för rollspel men överväger att börja göra det för att få till regelbundna sessioner.

Vad använder ni? Är det Skype som gäller?

Själv har jag testat via mIRC och textchatt (går rätt långsamt) och funderat på att testa Google Hangouts. Speciellt förmågan att visa programskärmar ser jag möjligheter med - tärningsrullarprogram, bilder, Vassal... Kan vara awesome?
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Jag provade Skype för God45:s Exalted one-shot och tycker att det funkade bra. Det var väldigt smart förslag att muta mikrofonen när man inte använder den, så slipper det bli rundgång. Nackdelen är väl att det inte finns inbyggt tärningsrullande i Skype (så vitt jag känner till).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Jag gillar skype men inser att det inte är den optimala tjänsten för att rollspela över. Fördelarna som skype har dock är att det är gratis, lätt att använda och nästan alla har det. Skype rollspelande är en aning saktare än runt ett bord eftersom bara en person kan prata i taget. Men jag tycker det fungerar bra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Vi provade på roll20 men övergick till Skype för vårt nätspelande (roll20 är säkert bra om man har figurspelsinfluenser och behöver se exakt vart en massa folk står någonstans). Tärningar rullas manuellt (och jag som SL litar glatt på att mina spelare inte ljuger om sina resultat). Anchorman brukar posta en länk till en tärningsgeneratorsida som jag aldrig sparar och därför ber honom om en gång per speltillfälle om man nu inte vill rulla egna fysiska tärningar.

Sen har jag testat play by forum (PBF) också (Zombie-kampanjen här på wrnu, började för typ ett år sen och vi slutade i somras). Där är det enbart text som gäller, eller för den delen fick vi några kartor vid ett par tillfällen. Inga tärningsrull utan man klargjorde sin intensioner och SL beskrev resultatet i sitt nästa inlägg (typ).

Lite snabba betyg på spelformerna:

Skype:
+ Gruppchatt funkar toppen (3 eller 4 spelare + SL (bonus om folk har olika röst)).
+ Direkt feedback på vad man gör. Mer In The Moment.
- Likt irl så måste hela spelgruppen samlas vid ett och samma tillfälle, annars blir det inget alls.

PBF
+ Kan delta i spelet när du vill.
- Obalans när vissa postar 10 gånger om dagen och andra varannan dag.
- Kan behöva vänta på feedback (t.ex. på att SL avgör en situation, eller på att spelare X ska posta vad hen gör).
+ Betänketid på vad du ska göra (hur du formulerar ditt nästa inlägg).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
jag skulle nog göra så här:

Teamspeak, Muble eller Skype för att prata. Skype har ju fördelen med video, de andra har fördelen med att de har push-to-talk (eller voice activation) på micen så att den inte är på hela tiden och oftast bättre ljud än skype ger.

IRC med tärnings bot för tärningar och pm.

Nån radio-tjänst typ shoutcast för stämningsmusik.

Jag vet inte om det finns nån bra tjänst för att visa kartor i realtid, men jag skulle kolla på det.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag var med vid samma tillfälle, vilket hittills är mitt enda rollspelande över VoIP. Så jag bygger vidare från Sias inlägg :gremsmile:

Om alla använder headset borde man slippa rundgången, och tärningar på datorn borde man nog kunna hitta annat program för :gremsmile:

Någon bra programvara för att kunna dela arbetsyta i något program så borde man snabbt kunna skissa något man vill visa. Så egentligen känns det mest som att man inte kan gestikulera och grimasera. Samt att det inte blir riktigt samma sociala bit.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Max Raven said:
Vet att några spelar rollspel över nätet. Jag är inte van användare av internet för rollspel men överväger att börja göra det för att få till regelbundna sessioner.

Vad använder ni? Är det Skype som gäller?

Själv har jag testat via mIRC och textchatt (går rätt långsamt) och funderat på att testa Google Hangouts. Speciellt förmågan att visa programskärmar ser jag möjligheter med - tärningsrullarprogram, bilder, Vassal... Kan vara awesome?
Jag har med stor behållning spelat i textform över google docs - bara ett delat ordbehandlingsdokument med en tabell med två kolumner: till vänster fiction-text, till höger regelsnack, kommentarer och annat som är utanför fiktionen. Funkar svinbra.

Här är ett exempel.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
I mer än ett år har jag kört en kampanj över nätet.

Vi använder Skype för ljud och ooVoo för bild och det har fungerat bra. Emellanåt har vi haft tekniska besvär, men då har det handlat om något fel hos någon, och inte egentligen med någon av programmen vi använder.

Det blir emellanåt lite prat i munnen på varandra och annan grötighet, men vi har vant oss och fått bra rull på kampanjen ändå.

När det kommer till tärningsrullande så kör vi på att alla slår sitt och att vi litar på varandra.
 

Pete Nash

Veteran
Joined
29 Jan 2012
Messages
31
Location
Boden, Sverige
I used to use Skype for gaming soon after I first moved to Sweden, but when Google Hangouts offered free video conferencing, two of the campaigns I play in swapped over immediately.

Google Hangouts also has several dice rolling apps written for it if you don't trust your players, is advertising free, and over many years of play has proven far more stable.

I still intermittently play in an game which uses Fantasy Grounds and Skype, but although you don't necessarily need to see the faces of the GM and other players, the lack of video removes a lot of the subtlety of in-character roleplaying.
 
Top