Nekromanti Spela rollspel. Är det något vuxna kan syssla med?

IggePlitz

Veteran
Joined
26 May 2018
Messages
5
Hej,

Ny här på forumet. Jag har just flyttat till Enköping och det har inspirerat mig till att kanske försöka återuppta en av mina intressen från tonåren: rollspel.
Jag är intresserad av kolla om det är något som kanske skulle vara kul att spela igen trots att jag är vuxen nu ;) Jag har mest varit intresserad av fantasy, cyberpunk och SF.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Välkommen tillbaka till forumet och hobbyn :)

Svaret är att det är roligare när man är vuxen. Spelandet är minst lika kul, men man har mer erfarenheter att ta inspiration ifrån och det är mindre tjafs spelare emellan.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Tur att det fanns någon vuxen som kunde svara. Själv är jag bara ett glin i den övre halvan av 40-årsåldern. :grin:

Välkommen tillbaka till hobbyn.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
IggePlitz;n284533 said:
Spela rollspel. Är det något vuxna kan syssla med?
Medelåldern här på forumet är över 30 år och de flesta av oss spelar rollspel regelbundet.

Hur definierar man "vuxen"? :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Nä. Det är FÖR töntigt. Var tror du at du är? På ett rollspelsforum eller?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jocke;n284558 said:
Nä. Det är FÖR töntigt. Var tror du at du är? På ett rollspelsforum eller?
Man kanske ska lägga till en :) efter det.
IggePlitz är trots allt ny på forumet och kanske inte har lärt sig vår humor.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
IggePlitz;n284735 said:
Spelas det inte så mycket i de yngre åldrarna längre?
Inte lika mycket som förr i alla fall. Det finns så mycket annat att göra nuförtiden som inte fanns förr - inte minst datorspel av alla slag.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det har börjat komma en våg av unga rollspelare igen, men de umgås oftast inte i samma kretsar som oss gamla uvar så det är svårt för oss att veta hur många de är.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Björn Wärmedal;n284737 said:
Det har börjat komma en våg av unga rollspelare igen, men de umgås oftast inte i samma kretsar som oss gamla uvar så det är svårt för oss att veta hur många de är.
Framför allt hänger de som sagt inte här. Men de syns på konvent och i butikerna. Jag gjorde ett ovetenskapligt överslag under på Gothcon senast och skulle säga att åldersspannet var väldigt brett och att gruppen
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Bifur;n284740 said:
Framför allt hänger de som sagt inte här. Men de syns på konvent och i butikerna. Jag gjorde ett ovetenskapligt överslag under på Gothcon senast och skulle säga att åldersspannet var väldigt brett och att gruppen
Vore skoj att se en riktig statistik på det där - för att anmäla sig till GothCon måste man väl uppge personnummer? Då borde man kunna plocka ålder från det om det är okej med föreningen.

Annars är min bild i allmänhet att det finns gott om unga rollspelare, gymnasister och yngre ändå, men att de inte organiserar sig på samma sätt som det gjordes förr.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är personligen 36 år och spelar nästan lika mycket nu som jag gjorde när jag började vid 14 års ålder. Jag spelar eller snarare spelleder inte på samma sätt nu som då, men ja! Vuxna kan spela rollspel och jag tror att fler vuxna än barn spelar och spelleder i Sverige. Jag har introducerat Drakar och Demoner till min sju år gamla dotter och hon älskar att spela, även om äventyren självklart har anpassats till en sjuårings uppfattningsvärld och förmågor. Så rollspel har nog inte så mycket med ålder att göra utan snarare vad en söker med sin underhållning. För mig är rollspel överlägsna både film och spel till PC eller konsol då friheten är mer eller mindre total, dock älskar jag film och spel på PS4 och PC också.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Välkommen till forumet. Som alla säger, rollspel går utmärkt som vuxen. Vissa rollspel är ju rent av en materialsport så en vuxen ekonomi är en fördel ;)

Vår spelgrupp har minstingen på 33 och åldermannen på 40 och då har vi ändå många gamla idoler med betydligt mer patina att se upp till ändå.
 
Top