Nekromanti Spela på Sthlms Spelkonvent

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Vad vill du spela på Sthlms Spelkonvent?

Jag vill spela Dungeons of Doom (D&D 4).

Jag vill spela Coriolis (gärna med Mattias Lilja som SL).

Sen vill jag spela Revolver (hoppas att det är färdigt till dess).

Hoppas att jag kan spela 1 av 3 iallafall. SMILE
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Håller med, Dungeon of Doom vill jag också prova, och Fallen Reich (fallen.se)
Nya neotech vore också kul.
Samt sneak peak på kommande moduler till EON.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Spelleda/arrangera nått scenario och Verbal Kombat, kanske en Rollspelsbar också...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag vill spela...

Öh, tja, Coriolis vore ballt. Annars lär jag mest driva runt precis som jag gjorde på Gothcon. Ska försöka ha med mig ett gäng Evolutionens Barn om jag faktiskt lyckas trycka skiten, och försöka kränga och spelleda lite. Eller spela, för den delen. Det vore awesome.

Annars är jag ju väldigt neggig till konventspel, eftersom jag fortfarande tycker att det egentligen bara är långa kampanjer som är värda besväret.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
krank said:
Annars är jag ju väldigt neggig till konventspel, eftersom jag fortfarande tycker att det egentligen bara är långa kampanjer som är värda besväret.
Hur mycket har du gett konventsscenarion en chans?

Och visst kan sånt också bli kampanjer, jag har tagit ett scenario hem för att använda som kampanj och Arvet skrevs med tanken att det kan haka i scenariot som kommer med systemet och vara starten på en kampanj ;-)

-Gunnar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
MrG said:
Hur mycket har du gett konventsscenarion en chans?
Det har jag inte, eftersom det enda konvent jag varit på (Gothcon i år) inte hade något scenarie som lyckades väcka något vidare intresse från min sida.

Däremot så handlar det mer om att jag inte ser hur ett konventsscenario ska kunna ge mig det jag vill ha av rollspel, riktigt. Eftersom så stor del av vad jag vill ha ut av att spela rollspel bygger på att man kör riktigt långa kampanjer. Liksom, på vilket sätt skiljer sig konventsscenarion från vanliga enkvällsäventyr? Enkvällsäventyr är ju helt värdo, liksom.

Det verkar ha funnits en del intressanta experiment tidigare, när friformen var som störst, men det mesta jag sett utannonserat på diverse konvent har varit på ett eller annat sätt som traditionella rollspel, och då som sagt enkvälls.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
För mig ligger skillnaden i enkvälls spel och konvent på ett par saker:

1. Någon annans vision (en annan sl och en annan arrangör än hemma vidgar vyerna)

2. Spel med skrivna karaktärer och bakgrunder som på konvnet leveras färdiga, men hemma tar lång tid att spela fram

3. Saker som inte funkar hemma lika bra praktiskt kan dyka upp på konvent, friform och exprimentlust är inte död ;-)

Men å andra sidan är inte enkvällsscenarion värdo för mig. Har med tiden blivit bättre också på att koka ned spelande till att också funka på kort tid då det känns som min tid bara minskar :p

Vad skulle du vilja ha av ett konventsäventyr? Vi/jag har inte spikat vad vi ska göra, det lutar mot nått tillsammans med Fallen eller rymdsåpa. Om inte annat kan vi fixa en skräddarsydd rollspelsbarbeställning åt dig.

-Gunnar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
MrG said:
1. Någon annans vision (en annan sl och en annan arrangör än hemma vidgar vyerna)
Tja, där kan jag se en fördel.

Ska också sägas att jag hade rätt kul i indierummet, med små enstaka mer eller mindre planerade grejer.

MrG said:
2. Spel med skrivna karaktärer och bakgrunder som på konvnet leveras färdiga, men hemma tar lång tid att spela fram
Jag ser inte fördelen... För mig låter det som "fördelen med pölsa framför glass är att det inte finns något gott i pölsa", typ.

Jag har jättesvårt att sätta mig in i en karaktär och känna inlevelse i den på kort tid, oavsett om den har färdig bakgrund eller inte. Det är t.om ännu svårare att leva sig in i en karaktär man inte skapat själv, tycker jag.

MrG said:
3. Saker som inte funkar hemma lika bra praktiskt kan dyka upp på konvent, friform och exprimentlust är inte död ;-)
Är inte det mest ett problem om man har konservativa spelare?

MrG said:
Vad skulle du vilja ha av ett konventsäventyr? Vi/jag har inte spikat vad vi ska göra, det lutar mot nått tillsammans med Fallen eller rymdsåpa. Om inte annat kan vi fixa en skräddarsydd rollspelsbarbeställning åt dig.
Tja... Jag vet inte. Som sagt, större delen av det jag vill ha ut av rollspel till vardags (=längre kampanjer, inlevelse i en karaktär man skapar och följer med, etc) finns inte direkt tillgängligt. Om det finns ett indierum på SSK kommer jag att hänga där, antagligen. Funderar på att ha ett eget litet mini-arrangemang där jag istället för att spelleda låter folk spelleda mig och andra i Evolutionens Barn... Lite "testa och se vad lätt det är"-grejen.

Annars kommer jag att hålla utkik efter grejer som verkar lagom experimentella eller plotmässigt intressanta. Fallen Reich verkar på pappret ballt, även om jag inte tror att deras karaktärsskapande passar mig det minsta. Rymdopera är nästan aldrig min grej riktigt, lika lite som t.ex standardfantasy.

Men; jag är en minoritet. Jag kommer till SSK oavsett om jag hittar specifika scenarier jag vill spela eller inte. Alltså behöver man egentligen inte bry sig om mig.


Men, om jag ska koka ihop saker jag gillar: Jag gillar att känna mig smart och att utmanas intellektuellt, jag gillar karaktärsinlevelse, och jag att få ordentliga mindfucks.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag har ingen aning. Är inte det litet tidigt att säga? Vi vet inte ens vad vi ska arrangera än. :gremsmile:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Är inte det litet tidigt att säga?
Ja, lite tidigt är det. Men det här kanske kan funka som en tempraturmätare på vad folk vill göra, inte vad arrangörerna vill erbjuda. Förhoppningsvis kan arrangörer och spelare hitta en balans på vad man vill spela och vad man vill arrangera. Kanske?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
krank said:
Jag har jättesvårt att sätta mig in i en karaktär och känna inlevelse i den på kort tid, oavsett om den har färdig bakgrund eller inte. Det är t.om ännu svårare att leva sig in i en karaktär man inte skapat själv, tycker jag.
Check, jag föreslår träning på att sätta sig in, mest för att tiden blir det oftast mindre och mindre av (i alla fall om man ska ha karriär av nått slag och barn). Och tänk vad praktiskt det kan vara om man kan sätta sig in snabbt och ha den där härliga känslan redan på första spelkvällen i en kampanj...

krank said:
MrG said:
3. Saker som inte funkar hemma lika bra praktiskt kan dyka upp på konvent, friform och exprimentlust är inte död ;-)
Är inte det mest ett problem om man har konservativa spelare?
Nja, att rotera spelledare mellan scenario, ha spelgrupper som agerar mot varandra, ha spelare som byter mellan paralelluniversum alla befolkade av andra spelare mm är kanske inte omöjligt att testa hemma, men mycket svårare. Jag har skrivit ett scenario som inte gick att testa fullt ut över huvudtaget och vet fler som gjort det samma. Så en del saker funkar inte hemma. Annat som funkar på konvent bättre än i klassiska kampanjer är sånt du har svårt för (som pyssel med relaterade hemlisar i bakgrunden, funkar hemma men är lite tricky).

-Gunnar (är för att man rollspelar på konvent)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
MrG said:
Check, jag föreslår träning på att sätta sig in, mest för att tiden blir det oftast mindre och mindre av (i alla fall om man ska ha karriär av nått slag och barn). Och tänk vad praktiskt det kan vara om man kan sätta sig in snabbt och ha den där härliga känslan redan på första spelkvällen i en kampanj...
Fast jag gillar att ta tid på mig, att långsamt lära känna och utforska och fylla ut kläderna på en nyskapad karaktär...
 

Kemdreth

Veteran
Joined
14 Nov 2008
Messages
31
Okej - här kommer mina önskningar i kväll (kanske ser annorlunda ut om några månader):

Bortom - hade kul med detta spel på förra SSK

Fallen Reich - vill testa...

Mutant - därför att det är ett underbart spel (eller världen e väl det som är underbart, egentligen)

Annars måste jag säga att jag uppskattar konventspel - här kan man ta ut svängarna och våga göra saker som kanske faller utanför ramen.

Kanske gillar jag konventsscenarion eftersom jag så sällan får spela numera - hinner bara spela med min gamla fantasygrupp då och då - vilket gör att det är kul att testa nya spel och nya spelstilar på konvent
 

Kemdreth

Veteran
Joined
14 Nov 2008
Messages
31
Tyvärr kanske man missar SSK då sista omgången av allsvenskan spelas då - och kanske, kanske spelar AIK och blåvitt avgörande match den helgen vilket inte kan missas!!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Razzo said:
Tyvärr kanske man missar SSK då sista omgången av allsvenskan spelas då - och kanske, kanske spelar AIK och blåvitt avgörande match den helgen vilket inte kan missas!!!



Guuuuuuuud vad jag kan missa det. Jag kan missa skiten ur det, faktiskt. jag tror till och med att det är möjligt att jag missar det så mycket att det nästan aldrig hänt. Jag missar det så mycket att tretusen andra, som egentligen inte missar det, missar det ändå bara för att jag missar det mer än någon ensam människa kan missa något.

//Krank, missmaster
 

LuZeke

Veteran
Joined
30 Jul 2008
Messages
49
Location
En bit utanför sthlm...
Jag skulle vilja återvända till WHFRP(nya utgåvan) då det var ett bra tag sen jag spelade. Sen skulle jag även vilja spela Mutants & Masterminds då jag ännu inte kunnat spela det.
 

Kemdreth

Veteran
Joined
14 Nov 2008
Messages
31
OK - de flesta rollspelare kanske fortfarande inte förstår sport men lite synd tycker jag att det är att SSK krockar med Borås spelkonvent!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Razzo said:
OK - de flesta rollspelare kanske fortfarande inte förstår sport
Det handlar inte om att "förstå". Jag förstår sport alldeles utmärkt. jag ser bara ingenting lockande i det hela.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Razzo said:
OK - de flesta rollspelare kanske fortfarande inte förstår sport men lite synd tycker jag att det är att SSK krockar med Borås spelkonvent!
Ännu värre är att de lägger dessa båda fåniga tillställningar på samma helg som det ärerika konventet SävCon går av stapeln i Sävar. Det gör det ju överflödigt att ens fundera på att åka till Stockholm eller Borås om man är det minsta cool.
 
Top