Spela på plats och distans samtidigt

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Hej,

I vår spelgrupp vill vi helst träffas live i samma lokal och lira - old school. Dock har ju pandemin tvingat oss till online-spel som vi gjort mha Roll20 + dela spotify session för gemensam musik. Finns säkert bättre sätt för online-spel, men detta har funkat för oss.

Nu har vi en situation att de flesta kan ses live, men 1-2 spelare behöver ringa in från distans. Hur löser man det bäst rent tekniskt? Känns som att upplevelsen kan bli lite haltande för de på distans eller? Jag tänker på hur typ jobbmöten när några är på plats och resten på distans, då brukar de på plats "ta över" i samspelet. Likaså vet jag inte hur t.ex. musik ska lösas. Om den spelar akustiskt i rummet är det ju bra för de på plats, men över länk lär det nog låta burkigt gissar jag.

Tacksam för tips!
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Hej,

I vår spelgrupp vill vi helst träffas live i samma lokal och lira - old school. Dock har ju pandemin tvingat oss till online-spel som vi gjort mha Roll20 + dela spotify session för gemensam musik. Finns säkert bättre sätt för online-spel, men detta har funkat för oss.

Nu har vi en situation att de flesta kan ses live, men 1-2 spelare behöver ringa in från distans. Hur löser man det bäst rent tekniskt? Känns som att upplevelsen kan bli lite haltande för de på distans eller? Jag tänker på hur typ jobbmöten när några är på plats och resten på distans, då brukar de på plats "ta över" i samspelet. Likaså vet jag inte hur t.ex. musik ska lösas. Om den spelar akustiskt i rummet är det ju bra för de på plats, men över länk lär det nog låta burkigt gissar jag.

Tacksam för tips!
Mitt dåliga råd:
Gör det inte. Fortsätt ses online allihop tills ni alla kan ses live.

Har kört ett blandat möte en gång och det är inget vidare. Blir bara massa krångel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kan föreslå att skaffa en konferenstelefon, med 360-graders mikrofon. Så ni som ses fysiskt kan sitta och prata "som vanligt" och det ändå hörs för dem som ringer in.

Aldrig provat att spela rollspel på det viset, men jag tror att styra vem som pratar och att inte glömma bort personerna på skärmen blir utmaningar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Hej,

I vår spelgrupp vill vi helst träffas live i samma lokal och lira - old school. Dock har ju pandemin tvingat oss till online-spel som vi gjort mha Roll20 + dela spotify session för gemensam musik. Finns säkert bättre sätt för online-spel, men detta har funkat för oss.

Nu har vi en situation att de flesta kan ses live, men 1-2 spelare behöver ringa in från distans. Hur löser man det bäst rent tekniskt? Känns som att upplevelsen kan bli lite haltande för de på distans eller? Jag tänker på hur typ jobbmöten när några är på plats och resten på distans, då brukar de på plats "ta över" i samspelet. Likaså vet jag inte hur t.ex. musik ska lösas. Om den spelar akustiskt i rummet är det ju bra för de på plats, men över länk lär det nog låta burkigt gissar jag.

Tacksam för tips!
Se till att spelledaren är en av de som är online så blir det nog så bra som det kan bli. Då får inte någon av spelarna genväg till spelet.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Kan föreslå att skaffa en konferenstelefon, med 360-graders mikrofon. Så ni som ses fysiskt kan sitta och prata "som vanligt" och det ändå hörs för dem som ringer in.

Aldrig provat att spela rollspel på det viset, men jag tror att styra vem som pratar och att inte glömma bort personerna på skärmen blir utmaningar.
Det här funkar alldeles utmärkt, är ju bra att ha en skärm också som alla kan se om man vill visa nåt som alla bör se, visa video via webbkamera osv.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Har testat det någon gång med en spelare på distans. Funkar helt ok så länge dator och ljudupptagning är adekvat.

Känns dock tveksamt med att ha två eller fler spelare på distans och resten fysiskt. Tror det kan blir svårare för dem att få lika mycket uppmärksamhet.
 

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Tack för råd och dåd! Tror egentligen jag visste "svaret" själv, men frågade för att prokrastinera / förtäckt "oja" mig lite ;) Damn pandemi. Men snart är den över. Igen, eller nåt...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Kört blandat någon gång. Övervägande dåligt. Men visst, är det bara en person som är på länk och förutsättningarna är bra (typ konferensbord, bra placering av skärmen och hyfsat ljud) kan det vara en nödlösning. Men annars är det helt klart bättre att hålla sig online hela bunten.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Under de förutsättningarna hade jag nog skippat musiken. Det är svårt att få vettigt ljud för alla. En konferenshögtalare, som @entomophobiac föreslår, underlättar mycket för att slippa rundgång, burkigt ljud, m.m.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Vi har kört blandat två ggr. Med konferenstelefon och laptop på en stol så fungerade det helt ok. Skippa musiken dock.

Vi körde Shadowrun, och personen online var decker och inte "på plats" in game heller :)
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Har bara kört mix i princip för allt online-spel, från olika delar av världen och svajiga uppkopplingar.

Viktigaste puckarna.
1 - Konferensmik, ljudet är viktigast, grynig/icke-bild är ett icke-problem i sammanhanget.
2 - Gärna separat webbkamera så man får fler/alla i bild. Använda 1 dator för fler än 1 person är funkis men inte mer än så. MEN stort konferensrum/kamera förstör, man ser inga ansiktsuttryck mm, kan lika gärna vara utan.
3 - SL på egen dator/bild, annars haltar fokus. Äventyrare är mera av 'storforum' så det klarar mer 'brus'
4 - ingen musik, det "grumlar" bara. Ljudet är absolut prio. korta ljudeffekter. (Mantelrörelse motsv, inget långdraget ambience wawa)

NB, har en försämrad selektiv uppmärksamhet så jag är lite mer känslig än snittet vad gäller 'störande moment'. Med ovanstående rigg blir jag trött efter ett pass på 3-4h men det funkar och det känns som att jag är 'med' i spel trots att min uppkoppling svajar titt som tätt. Sen finns det andra tekniska aspekter för den enskilde, men det är en annan sak.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Baserat på min erfarenhet från just jobbmöten så blir det alltid nån form av lagg, och det märks extra väl när man har några som sitter i rummet och några som är med online.

Ett av tipsen som verkar kunna avhjälpa detta är att se till att de online har något sätt att räcka upp handen på och påkalla uppmärksamhet (och att SL ser till att hålla koll på det och ge dem ordet så att de kan komma till tals utan att avbryta/bli avbrtna stup i kvarten.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker att om man har en ganska minimalistisk teknik:
1) Röstsamtal
2) Dela bilder/kartor då och då
3) Kunna se tärningsslag
Så borde det kunna funka med en skärm och en konferenstelefon.

Men om man spelar med figurer och grejer... släpp det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Men om man spelar med figurer och grejer... släpp det.
Vi hade en hybridgrupp i början på corona, som växlade mellan bord och dator, där hade alla sina rollformulär digitalt osv, så även om vi träffades vid ett bord så spelade vi "digitalt" när det gällde handouts osv, det funkade så bra att jag inte är säker på att vi kommer att börja med pappersformulär igen när vi ses.
 
Top