Nekromanti Spela nefarit?

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Efter att ha gjort ett antal Kult-kampanjer där jag hittat på rätt mycket själv, och där Kults metaplot inte har använts så mycket, så känner jag att jag vill spelleda en kampanj där lite av metaploten faktiskt spelar roll. Samtidigt fick jag, efter diverse spelande av Vampire: the Requiem, lust att göra något av Kults "övernaturlig politik"-potential. Idén som jag fick var att låta en av spelarna spela en övernaturlig varelse.

Så, vilka varelser finns det som för det första är tillräckligt softikerade för att vara kul att spela, för det andra är tillräckligt insatta i Maskinen för att inte vara lika förvirrade som människorna själva, för det tredje inte är alltför bundna till speciella syften och plikter, och för det fjärde är tillräckligt involverade med människor för att den ska fungera tillsammans med mänskliga spelare? Det bästa svaret jag kom på var nefariterna, eftersom samtidigt som de tjänar under dödsänglarna och är direkt inblandad i deras kamp, så är de också nyckfulla, själviska och nöjessökande. Dessutom är de inte alltför pliktbunda, vilket i det här fallet skiljer dem från liktorerna.

Så... Nu är det fritt fram för alla Kult-spånare att ge förslag och idéer om vad man hittar på med detta. Vem/vad tjänar nefariten under? Vad är dess mål? Vad kan resten av spelargruppen spela? Eller är det till och med så att det finns någon annan varelse som är bättre lämpad för detta?

Åh, en sak till. Nefariternas attribut och förmågor är ju (i alla fall i senaste versionen av Kult) rätt överdrivna och jobbiga att ge till en spelarkaraktär (hoppa 30 år fram eller bakåt i tiden, t.ex). Vad ska man skala ner på en nefarit så att den blir möjlig att spela?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så, vilka varelser finns det som för det första är tillräckligt softikerade för att vara kul att spela, för det andra är tillräckligt insatta i Maskinen för att inte vara lika förvirrade som människorna själva, för det tredje inte är alltför bundna till speciella syften och plikter, och för det fjärde är tillräckligt involverade med människor för att den ska fungera tillsammans med mänskliga spelare?
Problemet med nefariter är väl att det (åtminstone i andra utgåvan) står att det finns ett begränsat antal nefariter som bryr sig om människornas fångenskap i Elysium och att de personifierar olika sorters ångest; De blir lätt lite för konstiga. Att spela med någon av de otaliga nefariter som finns i Inferno är väl enklare, men problemet med dem är väl snarare att de inte har så mycket att göra annat än att bestraffa syndare i purgatorium.

Liktorer är nog enklare. I vart fall om man skulle gestalta någon av liktorerna som vill rebellera mot arkonterna. Liksom, att låtsas vara slav och samtidigt planera en konspiration, det är ju ashäftigt. Och så hatar de människorna - bara det vore ju ashäftigt att gestalta.

Jag skulle annars köra på razider och legionärer med någon enstaka purgatid; det är nog bara kul om rollpersonerna får ha lite olika krafter, och dessa varelser kan säkert vara positionerade här i vår verklighet och arbeta tillsammans med mer eller mindre fria initiativ. Eller vafan, stoppa in en nefarit också, vetja.

Åh, en sak till. Nefariternas attribut och förmågor är ju (i alla fall i senaste versionen av Kult) rätt överdrivna och jobbiga att ge till en spelarkaraktär (hoppa 30 år fram eller bakåt i tiden, t.ex). Vad ska man skala ner på en nefarit så att den blir möjlig att spela?
Tja, du kan som sagt köra med razider/purgatider istället, men ska du ha en nefarit så är det nog bara ballt att ge den fria tyglar. Liksom, nefariten ska inte ha jordiska uppdrag, hans grej ska handla om att se till att det blir synder och ånger i världen: Liksom, det ska handla mer om att han ska driva folk till hemska saker; viska saker i deras medvetanden, ge dem skuldkänslor osv... Då vore det bara bra att som spelare kunna säga "jag rör mig framåt i tiden tills fadern har dränkt sina barn i badkaret" och liksom ta vid därifrån.

Men i ett sånt äventyr har nog inte jordiska varelser så mycket att tillföra. Så då är det nog bättre att dra ner på nefaritens förmågor en hel del... Men liksom, då kan man lika gärna köra med en desparit. Så kör på en sådan istället.

Det var en häftig idé, iaf. Berätta gärna mer om du kör en sådan session.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Spela nefarit/liktor/razid/desparit/purgatid?

Razid är ju faktiskt en möjlighet. Anledningen till att jag valde nefarit framför razid är det sättet jag gestaltat dem i tidigare kampanjer. Raziderna har fått agera relativt lojala tjänare åt dödsänglarna, utan särskilt softikerade mål annat än att få döda och tortera så mycket möjligt, medan nefariterna har varit inriktade på sina egna mål, beroende på vilken dödsängel de tjänar. Det du säger om nefariterna stämmer naturligtvis, men det nämns så vagt och kort i tredje utgåvan att jag helt enkelt hade missat det.

Desparit... jaa du. Problemet med despariter är (precis som fallet med serafimer, vilket jag tidigare tagit upp) att det inte finns särskilt mycket information om dem i tredje utgåvan, så jag vet faktiskt inte vad deras roll i det hela är. Eftersom jag dessutom aldrig spelat i Inferno har jag helt enkelt inte brytt mig om dem. Så, skulle du vilja upplysa mig om vad de är för något?

Hmm. Jag tror jag ser ett mönster. I tredje utgåvan är väldigt mycket relativt vagt beskrivet. Fördelen är att det är väldigt anpassningsbart, nackdelen är att det lätt blir förvirrande. Men framför leder det till att man tolkar mycket på ett helt annat sätt än andra. Jag hoppas att ni gamla Kult-veteraner har överseende med att jag ofta frågar om rena faktasaker, och dessutom tolkar saker lite som jag vill...

Liktor, razid eller desparit duger naturligtvis också. I så fall: några idéer om vad man kan göra med dem? Och dessutom, hur mycket bör de veta om Maskinen?


Liksom, nefariten ska inte ha jordiska uppdrag, hans grej ska handla om att se till att det blir synder och ånger i världen: Liksom, det ska handla mer om att han ska driva folk till hemska saker; viska saker i deras medvetanden, ge dem skuldkänslor osv... Då vore det bara bra att som spelare kunna säga "jag rör mig framåt i tiden tills fadern har dränkt sina barn i badkaret" och liksom ta vid därifrån.
Det var väl ungefär något sådant jag tänkte mig, fast på en lägre nivå. Jag brukar normalt använda mig av svagare och mer lokala nefariter som inriktar sig på en eller en grupp personer och koncentrerar sig på dem ett tag. Går detta att åstadkomma med en desparit? Problemen med längre tidsresor är för övrigt mest att det finns andra spelare att tänka på, och att det ger en rörelsefrihet som jag faktiskt inte orkar improvisera.
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Re: Spela nefarit/liktor/razid/desparit/purgatid?

hmm.. tyvärr så har jag inte kunnat sätta mig in i Kults värld så mycket som jag velat (jag har bara spelat, inte spellett), men jag fick ändå en liten idé som kanske går att genomför.

Om gruppen består av några människor och en Nefarit så skulle det ju kunna vara så att Nefariten verkar för att påverka personerna i gruppen att göra något(vilket förutsätter att de inte vet om att det är en Nefarit). Då blir Nefariten någon slags infiltratör. Om jag vetat mer om Kult-världen så kanske jag hade kunnat kommit med något förslag till vad det är personerna skulle göra, men efter vad jag förstod så ville du att det hela skulle vara ganska stort. Så kanske att det rollpersonerna gör (eller inte gör) har en ganska så stor påverkan på det stora hela. Och Nefariten är där för att se till att det händer.

jaja.. det var bara något jag kom på i all hast.. lycka till med äventyret
 
Top