Nekromanti Spela med personer man inte känner.

Joined
26 Mar 2014
Messages
149
Jag har under 14 år spelat rollspel. Eller ett år har jag spelat rollspel, 13 år har jag varit spelledare. Vi har spelat, Eon, neotech, mutant Ua, Noir m.m.
Under dessa 14 år har jag alltid spelat med samma personer, några har kommit och gott, men alla jag spelat med har varit personer jag känt väldigt bra sedan tidigare.

Nu har det blivit mer och mer sällan vi kan spela och därför har jag börjat fundera på att hitta en spelgrupp i Malmö-området att spela med, Då jag har väldigt många lediga kvällar när min Sambo är iväg på dans.

Detta är dock något som skrämmer mig då jag aldrig spelat med människor jag inte känt tidigare vilket gör att jag drar mig för tanken lite.

Någon som har erfarenhet av att spelleda för totala främlingar, komma in som den nya personen i gruppen, som har några tips eller saker som kan vara bra att tänka på när man utsätter sig för detta?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Det är fan det bästa som finns. Då är alla på tårna och man lär verkligen känna rollpersonerna. Jag älskar det!
Vad som kan vara bra att tänka på är att inte förutsätta så mycket om de andra personerna och testa sig fram.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
han som kallades göte;n167926 said:
Någon som har erfarenhet av att spelleda för totala främlingar, komma in som den nya personen i gruppen, som har några tips eller saker som kan vara bra att tänka på när man utsätter sig för detta?
Nästan hela mitt rollspelsliv =) Jag tror jag hoppat in i 5 rollspelsgrupper där jag överhuvudtaget inte känt någon annan i gruppen sen tidigare. Ytterligare 3 grupper där jag förvisso känt nästan alla inblandade sedan tidigare men aldrig spelat rollspel med dem. Sen kanske 4 grupper till där jag känt mindre än hälften av deltagarana sedan tidigare.

Det är rätt läskigt att spela med nya. Lättast tycker jag är att kasta sig in som ny i en redan etablerad grupp. Då känns det som att det gäller att ta det lite lugnt i början, gärna ha en "anpassningsbar" rollperson så man kan känna in läget på gruppen och sedan börja spela i samma stil. Jag tycker det är lättast för då är det bara jag själv jag behöver fundera över, och hur jag ska passa in i den gruppen. Eller om man är SL behöver man ha ett rätt öppet äventyr där spelarna kan gå loss som de vill, men där man har lite alternativ för att driva på historian om det behövs.

Svårast tycker jag är när det är flera nya i gruppen, eller en grupp som är helt nyskapad från scratch där ingen känner ingen. Men även detta tycker jag går att hantera. Det gäller att sitta och snacka lite i grupp om kampanjen och rollpersonerna och försöka se till att alla skapar sina rollpersoner som grupp, snarare än var för sig. Se även till att redan från början, innan spel, få spelarna att diskutera ihop hur de olika rollpersonerna funkar tillsammans. Skapa gemenskapen för rollpersonerna så att säga, och låt spelarnas gemenskap växa därifrån.

Men det mest grundläggande för hela det här är: Ja, det är läskigt. Ibland blir det lite fel. Men i slutänden kommer det att låta dig spela en massa mer rollspel, och kanske upptäcka helt nya sätt att spela på.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag har spelat med flera grupper med folk jag aldrig träffat förut. Vissa grupper har jag spelat längre med vissa har jag bara spelat några spelmöten med.
Min nuvarande grupp jag spelar med sökte spelledare och jag erbjöd mig att testa att spelleda dem. Tror det är drygt 2 år sen vi börja spela gemensamt.

Mitt tillvägga gångsätt när jag ska träffa nytt folk är att jag först vill träffa personerna för en fika eller ett parti brädspel för att diskutera igenom förväntningar och för att få en uppfattning om vilka de är och hur de gruppdynamiken är.

Ett krav jag ställde mot min senaste spelgrupp när vi träffades första gången var att jag vill ha rak kommunikation. Dvs säg vad man tycker jag har inte tid eller ork för drama och onödiga konflikter. Detta är något som jag upplever har gjort att kommunikationen och gruppdynamiken i min nuvarande grupp känns väldigt bra.

Sen för att träffa rätt spelgrupp så måste du först och främst veta vad du vill ha ut av rollspel. För hittar du exempelvis en grupp som är trevlig men spelar på ett sätt som inte passar dig så kommer inte gruppen fungera på långt sikt. Så var redo att träffa flera olika personer/grupper och var även redo att tacka nej ifall gruppens spelstill inte passar dig.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Helt okänd grupp har jag gått med i en gång. Det gick sådär.

Via denna hemsida annonserade jag efter en grupp och fick kontakt med två andra personer. En av dessa hade kontakt med ytterligare en annan. Så var vi fyra som träffades på neutral mark och diskuterade spel och spelstil osv. Vi bestämde oss för att köra lite Call of Cthulu, och en i gruppen kunde spelleda detta.
Innan vi hann börja var en tvungen att flytta från stan och försvann. Jag hittade en annan person som ville vara med. Sedan tog det tid att spela. Ett äventyr som enligt spelledarens beräkningar skulle tagit 2 spelmöten tog 10. Därefter rann gruppen ut i sanden. En anledning (som vi aldrig tog upp för diskussion) var att flera spelare hade föredragit en annan spelledarstil. En annan var att en spelare inte hade tid längre.

Ett halvår senare hade dock en av spelarna startat en ny grupp, och bjöd in mig till den. Den här gången spelade vi Eon (med enstaka avbrott av Skymningshem Andra Imperiet när spelledaren ville ta rast ett spelmöte) och det blev den längsta och bästa kampanjen jag spelat.

Så även om det inte funkar på en gång så kan det bli bra längre fram.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag har typ kontaktannonsat mig in i rollspelsgrupper ett par gånger, oftast i och med flytt till ny ort. Cirka hälften av gångerna har det funkar fint och andra hälften har det inte blivit något bestående av det. Personkemi de övriga är såklart en viktig komponent men i min erfarenhet är det något som går att utveckla över tid. I nästan alla fall det funkat har första intrycket varit helt fel och genom att "hålla ut" ett tag har det blivit bra. Detsamma gäller spelstil. Även om den inte är samma från start så kan det kanske utvecklas och bli intressant i längden (jag kan dock se att om du är superfokuserad i vad du vill ha ut av rollspel så kan det vara en dealbreaker från start).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
På konvent händer det tämligen ofta. Oftare som spelledare, men även som spelare kan man dras in för att fylla en lucka i ett spelgäng som inte var fulltaliga.

Vårt nuvarande Fantasy!-gäng var helt okända för mig när vi började spela. Delar av D&D-gänget också. Samma när vi testade FFGs Force and Destiny.

Till en början känns det lite ovant. Man vet inte hur de spelar, eller vad, eller vad som motiverar dem, och det är svårt att veta hur man spelar mot dem för att deras och ens eget nöje ska bli så bra som möjligt. Är de play to win? play to loose? Om de är play to win, föredrar de combat as sport? Combat as war? Combat as drama?

Så man dansar kring varandra tills man luskar ut det – för naturligtvis är man ju så korkad att man börjar spela direkt, snarare än att fråga varandra vad vi är ute efter och synka förväntningarna. Men plötsligt listar man ut det: Jocke är världens drama queen och vill hogga allt rampljus, Anna är egentligen en sadistisk jävel som vill frossa i blod, Sara vill att allt ska göras Rätt™ och vill överlista reglerna och scenariet, Erik är mest där för att Sara är med, och Vickan är ute efter en episk och svallande romantisk story och skiter komplett i reglerna. Och när man listar ut det så börjar man opta sitt eget spel efter deras så att man själv får så jefla kul som möjligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Jag har gjort det då och då, men nu har jag lärt mig att det fan är samma oavsett vem man spelar med. Det är ju lite hemligt sällskap över det här. Vi har våra koder och handslag. Vi känner redan varandra.

Sedan är det klart att man synkar olika med folk överlag, men jag är idag inte det minsta orolig eller nervös när jag spelar med okända.

Jag är ju lite i samma sits. Jag pendlar mellan att a) vara nöjd med de 5ggr/år vi spelar, b) lägga ner det och c) leta nytt blod. Men det slutar oftast med alternativ a :)

(speciellt nu när vi precis spelat Mutant: Å0 för första gången, och årets första spel, och hade jävligt kul!)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rollspelsteorisnackgruppen som vi startade på Spelens hus i Malmö i fjol har visat sig vara ett fantastiskt verktyg att träffa nya spelare genom, eftersom den låtit mig snacka med massa olika människor och testspela en massa olika spel med dem, och därmed snabbt få en tydlig känsla för vilka jag klaffar med och inte. Varför kommer du inte ner och hälsa på oss på Spelens hus nån måndag?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Jag har testat att spela med spelare som "raggats" upp via internet en handfull gånger (3-4) och mitt/vårt 'track record' är ganska dystert. 0% av gångerna ledde till kontinuerligt fortsatt spel faktiskt. Vi spelade några gånger men av endera anledningen blev det aldrig någon fortsättning.

Inte för att de vi stötte på var otrevliga eller hemska människor men det rimmade aldrig riktigt. De "nya" förblev utbölingar på något sätt och införlivades aldrig riktigt i gruppen. Säkert lika mycket (eller mer) vårt fel än deras men det är den bistra sanningen.

Enda gången vi fått in nytt blod har varit via direkta bekantskaper/vänner som velat testa eller återuppta spelande eller kompisars kompisar. Längre bort än så har aldrig funkat att "få in" någon i gruppen för mig/oss. Och lite därför har jag lite gett upp att försöka "spela med främlingar". Men jag borde kanske tänka om för det börjar bli länge sedan jag hade en etablerad grupp och det vore jäkligt ball att spela lite...

Cog.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
149
Ymir;n168039 said:
Rollspelsteorisnackgruppen som vi startade på Spelens hus i Malmö i fjol har visat sig vara ett fantastiskt verktyg att träffa nya spelare genom, eftersom den låtit mig snacka med massa olika människor och testspela en massa olika spel med dem, och därmed snabbt få en tydlig känsla för vilka jag klaffar med och inte. Varför kommer du inte ner och hälsa på oss på Spelens hus nån måndag?
Det låter helt klart som en bra idé!
Vad innebär gruppen mer exakt?
Vilka tider träffas ni?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
han som kallades göte;n168069 said:
Det låter helt klart som en bra idé!
Vad innebär gruppen mer exakt?
Vilka tider träffas ni?
Vi sitter i mysiga soffor med Game of Thrones-kuddar och snackar rollspelsteori. Det är extremt mycket intressantare än det låter.

Vi träffas på måndagar klockan 18, men kolla i vår facebookgrupp "rollspelare är vi allihopa" först för occasionally (men sällan) händer det att vi är så få att det inte blir av.
 

Jubilation

Veteran
Joined
1 Mar 2016
Messages
6
Jag har själv varit i ett rollspels-vakum och lyckades snubbla över sagda rollspelteorisnacksgrupp (Som Ymir nämnde) av en händelse. Jag fastnade där och har nu hittat bra folk att leka med. Du är välkommen att titta in och fastna du med.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
En grupp för diskussioner kring rollspelsteori! Det borde vi ha i Stockholm också. Eller finns det redan?
 
Top