Nekromanti Spela Kamorf i Mundana?

Nigmos

Veteran
Så här ligger det till. Jag har tänkt att spela en Kamorf i Mundana, och har fått i uppgift av min spelledare att ta reda på så mycket som möjligt om denna mystiska ras. Men jag har ett par problem.

Först och främst vill jag ta reda på hur accepterad en Kamorf är i Mundana, och vad jag bör tänka på. Varför ska min Kamorf ha tagit sig upp ur sin håla i
aktivera Makhár-artefakterna
, eller möjligen att genom diplomati söka audiens hos människorna?

Listan kan göras lång på mina frågor ^^ Så, några tips från proffsen?

Hjalle

Swashbuckler
Första steget är givetvis att läsa Ymirs fenixartikel om kamorferna. Sen kan man börja söka lite på forumet. Klipper in ett litet med Ymir som författare:

Omvärlden vet mycket lite om kamorfer; de är en uråldrig, tillbakadragen och hemlighetsfull ras. Tirakerna fruktar dem faktiskt; då kamorferna tillochmed är bättre än tirakerna själva på att överleva och gömma sig i Takalorrs djungler, och besitter magiska krafter bortom det mesta tirakerna skådat. Det händer att kamorfer rör sig bland människor, framförallt i Västlanden och södra Asharina, så är det nånstans vanligt folk har hört talas om dem, är det där. I Västlanden är de kända som en kraftfull, farlig och mytomspunnen spillra av en mäktig forntida civilisation; medan deras rykte i Soldarn och Västmark inte är fullt så dramatiskt - där är det framförallt ett litet antal kamorfer som gjort sig kända i den undre världen som sällsynt skickliga lönnmördare. Namnet 'Kamorf' kommer från ett jargiskt ord som betyder 'dråpare'.

Utanför Västlanden, Soldarn, Takalorr och Västmark är det mest bildat folk som överhuvudtaget har hört talas om kamorfer; och än färre har någonsin sett en. En smula förenklat är det ingen överdrift att säga att omvärlden knappt vet någonting alls om kamorferna.
Ett problem med kamorfer är förstås att de är så fruktansvärt gamla. Och episka.

Andra mer hågade kan säkert bidra med fler tips.

/Hjalle

Nigmos

Veteran
Jag gillar den där, jag läste den igår kväll faktiskt. Dessutom har jag beställt det nummer som Ymir skrev om, så inbetalningskortet kommer väl snart med posten.

Vad jag har förstått så vill Xiannu-fraktionen hellre "alliera" sig på något sätt med människorna, eller i alla fall någon av de yngre raserna, för att kunna leva vidare och kanske hitta något sätt att fixa Makhár-artefakterna i förbifarten. Jag antar att i alla fall Xiannu börjat inse att de kanske inte vet allt och lika gärna kan behöva hjälp de med.

Pendragon

Swashbuckler
Jag tror tyvärr Ymirs Kamorfskildring gör det knepigt att använda Kamorfer som rollpersoner. För det första är de helt enkelt skitgamla. Om jag inte minns helt fel är även de yngsta nu levande Kamorferna iaf ett par tusen år gamla om inte mer, vilket hade varit nog svårt att relatera till om de inte beskrivits med ett fullständigt främmande tankesätt.
Ett annat problem är spelbalans. Om man jämför med andra raser som avsetts vara rollpersoner (människor, alver, etc) så hade en Kamorfisk rollis lidit ganska svårt sv "bäst på allt"-syndromet. En grupp rollis innehållande en Kamorf skulle nog bara kunna bestå av jämlikar om de andra spelade liknande raser, såsom Sagitaurer och Gorgoner... och då är man farligt nära en "...går in på en bar"-spelgrupp. Men det behöver inte vara något fel med det.

Därmed inte sagt att det inte går att spela Kamorf, men det är lite att jobba i motvind (vilket i sig kan vara givande).

Som plåster på såren får man iaf jättebästast stats (på en skala jämförbar med rollpersonsraser, fysiskt sett blir man raskt en handväska om man ger sig på spelgruppens troll/vrakh/odjur).

/Joel

Nigmos

Veteran
Utan tvekan är Kamorfer grymt svåra att spela, det har t.om. jag kommit fram till (och jag gillar episka varelser som är annorlunda), och att jag förmodligen kommer jagas och brännas på bål av minst en religion (ta åt er, Daak!)

Här nedan kommer en del taget ur Bestialiska Folk, så om ni inte har boken får ni inte läsa :gremwink:

Kamorfer skapas ju genom att använda dessa "Makhár-artefakter" som de så vackert kallar dem, och de gör en utdragen magisk ritual/process på okläckta ödlemänniskoägg. De består av, om jag förstått det rätt, drömmande Kamorf-själar som inte orkat leva längre utan hellre svävar omkring i evighet och lullar. Att det blivit något "MAJOR PROBLEM" med artefakterna (själarna av Kamorferna skriker i protest av plågsam smärta) anser jag inte har stoppat Kamorferna från att ändå prova skapa fler.

Och där hade jag tänkt att min Kamorf kommer in. Han skapades för inte alltför länge sen, max för några hundra år sedan, men har ändå skolats så gott det går till att bli en Kamorf. Men något är fel med honom, han är plågad av underliga minnen och oförklarlig, plötslig och extrem huvudvärk. På nåt sätt vill han få svar, och han verkar inte kunna få dem hemma i fästet...

Låter allt det här som bra idéer eller bör jag skrota allt snarast? :gremtongue:

Regmolar

Swashbuckler
Det låter intressant, så länge som din SL vet vad han ger sig in på och de andra spelarna har karaktärer som klarar att hållas med en mystisk ödleman långa tider :gremwink:

Du kan ju också använda det du beskriver som ursäkt för att att minska kamorfens überhet; om allt inte gått riktigt rätt till vid hans tillkomst kan det ju leda till mer regelmässiga problem än huvudvärk.

Du verkar också ha en bra anledning att ge dig av och resa runt och en intressant bakgrund som SL kan spinna vidare på. Helt klart en spelvärd och intressant karaktär.

Problemet blir väl att undvika arga pöblar eftersom kamorferna ju ser ut som demoner även för folk av andra religioner än Daak, men en kåpa och eventuellt lite magi löser ju det mesta. Förvandling, någon? :gremwink:

Pendragon

Swashbuckler
Definitivt en cool idé, men jag skulle gjort honom betydligt yngre än ett par hundra år. Kanske t o m en total-n00b till Kamorf som likväl har haft några snorgamla och tokskickliga läromästare.

För inspiration till defekter kan det kanske vara värt att kika på fältstörningstabellen i cirefalier? Det är trots att lite åt det hållet jag uppfattat misslyckandena med att skapa nya kamorfer.

/Joel

Nigmos

Veteran
Jag ska ta och kika in de defekter jag bör sätta på honom, och dessutom på hur jag ska kamouflera mig i samhället. Egentligen hade jag tänkt att hålla mig borta från civilisationen mestadels av tiden, men han kommer ändå behöva söka sig till folk om han ska få de svar han söker...

Tack för era rappa svar!

Nigmos

Veteran
Äsch, det blir att lubba omkring som en katt eller en hund då alltså; man hade hoppats att kunna röra sig fritt som en människa under illusion eller något :gremlaugh:

Regmolar

Swashbuckler
Tja, kamorfer har väl en naturlig fallenhet för fototropi, så en kåpa med en provisorisk illusion undertill?

En livsfarlig kamorflönnmördare som springer runt som katt eller hund på stadens gator var annars en ganska rolig idé...

duncan_UBBT

Swordsman
För ett tag sen satt jag och skissade på lite material om bettlare och om den undre världen i Mundana. Jag tänkte mig den som en värld där ingen frågar om du i utbyte inte ställer några frågor. Lite "Vi-är-alla-utstötta-så-vi-bryr-oss-inte-om-härkomst". Om äventyret utspelar sig i städernas skuggor så kan du helt enkelt maskera dig med kåpor av mörkt tyg, och de flesta kommer att tro att du är någon vanskapt människa och ignorera dig som en jämlike.

Detta kräver en hel del anpassning för SL, till exempel kanske inte resten av gruppen kan spela riddare i skinande rustningar precis, då dessa troligtvis inte skulle vistas i en sådan miljö.