Nekromanti Spela i ordning?

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Behöver jag/är det en stor fördel att spela soloböckerna i ordning? Eller kan man plocka upp vilken del som helst hur som helst? Tack!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
De flesta böckerna bygger ju vidare på samma historia, och namn som droppas i början dyker upp igen sen. Så jag tycker helt klart man bör spela dem i ordning om man kan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Varje bok kan spelas var för sig , helt fristående.
Men tillsammans berättar de en sammanhängande berättelse.
Hur viktig är den sammanhängande berättelsen för dig?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Alltså, de kan spelas var för sig och den sammanhängande berättelsen förklaras ju ganska tydligt i varje enskild del, men... de senare böckerna, typ bok 9 och framåt är sjukt svåra, för att inte säga omöjliga att klara om man inte byggt upp sina förmågor och samlat på sig föremål som hjälper en. Det går så klart att husregla sig runt eller "fuska" men det förtar ju lite av tjusningen.
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Ganska trubbig fråga här, men är dom här böckerna bra?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
I början är de väldigt underhållande. I de senare böckerna blir det dock uppenbart att författaren egentligen ville skriva en novell, snarare än solospelsäventyr. Paragraferna blir jättelånga, och valen du får göra är få och begränsade. Ofta var det inte ens några val utan bara ”Fortsätt till paragraf XXX”.

Men det är minst ett dussin böcker innan det händer.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Mellan bok 3-5 är det ganska mycket föremål som är användbara. Ett föremål från Kaltes grottor hjälper mycket under äventyret Skuggor i sanden, vilket kan skapa problematik om man inte spelar dem i ordning. Det finns ju oftast andra vägar till framgång, men vill man se det som en sammanhängande story där karaktären utvecklas (kampanjsspel, woho!) bör de spelar i ordning, tycker jag.
 

lordnephilim

Veteran
Joined
17 Sep 2014
Messages
3
När man va liten och inte hade nån direkt koll så köpte man bara äventyren lite random. Typ den som hade snyggast omslag :). Va svinkul ändå. Jag hade 1,5,6,8 och dom spelade jag helt galet mycket, ofta i ordningen men bara dom fyra. Rätt intressant oxå att spela utan Sommersvärdet. Sen lånade man såklart de andra oxå ibland.
 
Top