Nekromanti Spela Härskarserien i en skymningshavet kampanj

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hej!

Härskarserien hann jag aldrig spela på den tid det begav sig. Handelsfursten, Tempelherren, Demonfursten.

Är de spelbara med moderna mått och är det någon som tänkt tanken på att lägga in de i Anders Blixts Skymningshavet kampanj. (som jag tycker är fantasieggande).

Vad har ni för erfarenheter av trilogin?

Hälsningar
C
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Hej,

Jag hade några varma minnen från trilogin från tidiga tonåren men redan då upptäckte jag äventyrens brister. De är inte spelbara (i mitt tycke) i sin ursprungliga form. Jag spelade däremot en lång kampanj baserad på Härskarserien (med en mindre prolog och sedan en förkampanj baserad på Monturerna) relativt nyligen. Det krävdes en del modifierande men utfallet blev lyckat. Särskilt Demonfursten fick sig en rejäl make-over. Precis som dina tankar så förflyttade vi handlingen till en annan värld nämligen Gondica. Det passade alldeles utmärkt för stämningen i den första delen. Resultatet blev en något oortodox take på Gondica t.ex. introducerades en ny landmassa (eller övärld) öster om kontinenten Pangaia där Demonfursten blev förlagd. Allt som allt blev det väl en bit över tjugo deläventyr, mycket action och heroism från starten. Karaktärerna började gröna men fick mycket poäng mellan delarna så utvecklingen gick snabbt framåt.

Att göra en liknande konvertering till Skymningshavet låter tufft! I min kampanj förekom en expedition ledd av den berömde Vikrat Världsomseglaren (den första som seglat runt Gondica) som försvann vilket var tråden som löpte genom kampanjen och tvang gruppen djupare och djupare in i det okända Österhavet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Mitt minne är att de som helhet kändes helt ospelbara, har för mig att det var därför det aldrig blev något en gång i tiden. Ingen orkade ge sig på att modda dem. Däremot har väl Handelsfursten en ok intrig som med mindre ingrepp skulle kunna köras fristående?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag minns väldigt lite av dem, men det jag tror mig minnas var att de två första delarna var okej, och den tredje dålig, eftersom den var den typ av äventyr där rollpersonerna bara vallas runt mellan platser och blir tillsagda vad de ska göra.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Tack för input allihopa!

Ledde mitt första enkla äventyr på 25 år i förrgår (Maapans tempel, tack Medusa) så det är praktiskt att kunna bolla idéer.
(de andra i gruppen är ännu mer ovana :) )

Efter en genomläsning så konstaterade jag att de är lite "over the top", men det kan man åtgärda. Duktigt "rälsade" . (på min tid sa vi linjära :))

Pro primo: Så, första känns som att den med lite mindre modifierande, t.ex så är handelshusen Laistrygoner, skulle gå att klämma in.

Pro secundo: Den andra delen, Dödskulter.. och odöda Drakar, jorå så att de....
@Snoken, hur gick ni till väga?

Pro tertio: Demonfursten, Ok, allt annat i äventyrsväg blir lite antiklimax efter den. Kanske enklast att bara låtsas som att den inte finns.

Jag gillar verkligen tanken Blixt har med Skymingshavet. Det blir lite Star Trek i antik miljö, roade mig med att se om den lökiga gamla rullen clash of the titans med Harry Hamlin igår.

Får fortsätta att klura på äventyr o krokar som går att lägga in.

Hälsningar
C
 
Top