Nekromanti Spela Eon

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag skulle spela Eon om. . .

det gavs ut en fjärde version där layouten fått en rejäl uppfräshning. Spelet ser ju precis likadant ut idag som det gjorde när det kom. Det är dags att hitta på något nytt och mer inspirerande!

reglerna gjordes om och ersattes av Noirs regler (självklart modifierade så att de passade Mundana).

Vässmar gjorde en massa snygga illustrationer.

kartan över Mundana gjordes mer "medeltida" och inte som ett satelitbild.

texterna var mer konkreta så att SL vet vad spelet handlar om (tack Krank).

det gjordes förändringar i Mundana så att fantasysettingen blir mer unik och ett så "allmän-fantasy".

konstrutörerna slopade vitsiga namn, exempel namnet på automatarmborstet Krell Spaz.

Vad tycker du behövs ändras?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"kartan över Mundana gjordes mer "medeltida" och inte som ett satelitbild."

I beg to differ. En medeltida karta med grovt felaktiga kustremsor, "here be dragons" och sånt shit passar inte alls till det micromanagement som jag gillar allra mest med Eon.
Dessutom så finns ju redan denhär.

"konstrutörerna slopade vitsiga namn, exempel namnet på automatarmborstet Krell Spaz."

Äh, släpp loss nörden inom dig. Jag älskar Eons humor (Penzium, Dunkarkare, Xinu, Caszino, Katharsis etc etc).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Med andra ord

Det behöver man väl inte säga? Jag tycker till exempel att man skulle kunna förnya Eons mitten-av-nittiotalet-regelkärna utan att göra spelet till något annat än vad det är. Jämför med spel i stil med D&D, Warhammer och Exalted, som regelbundet genomgått större regelförändringar. Likaså tycker jag att man borde lägga alla korten på borden vad gäller de av spelvärldens hemligheter som kan påverka spelandet -- att fortfarande hålla saker hemliga för oss spelledare efter snart tolv år är oacceptabelt, liksom att ha saker som omnämndes i Eon I som fortfarande inte fått en mekanisk beskrivning (demoner). En re-imagining av Mundana skulle inte heller skada spelet -- Mundana som det ser ut nu är i vart fall annorlunda jämfört med Mundana som det såg ut i början, då nästan alla författare bytts ut. Spelscenen '08 ser annorlunda ut än den '96, och Eon borde förändras för att representera detta.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Aldrig kopplat scientologireferencen förut[NT]

Den är rolig, mindre makt åt Hubbart! Fast scientologin är en utmärkt spegel till de andra missionerande religionerna.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Skämtnamn

Nej, skämtnamn håller inte, inte i nått rollspel utom möjligtvis Mutant, men jag är emot det där med! :gremmad:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Har du aldrig spelat Half-Life, människa?! [AN

Faktiskt så har jag det, men jag har ett namn minne som en spansk köttbulle! :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
texterna var mer konkreta så att SL vet vad spelet handlar om (tack Krank).

det gjordes förändringar i Mundana så att fantasysettingen blir mer unik och ett så "allmän-fantasy".
Det stora problemet blir väl då att Eon är ett generiskt standard-fantasyspel, vilket kan göra nr 1 jobbigt ("spelet handlar om att spela rollspel i världen Mundana med Eons regler", typ) och nr 2 till något som riskerar att göra Eon till ett annat spel, eftersom mer unikt = mindre standarn-fantasy. Fast min personliga åsikt är att de gör ett ganska bra jobb där för att vara just standard-fantasy, speciellt på senare tid.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Profilering är bra

Det finns redan en mängd standardfantasyspel, så för att hävda sig måste Eon understryka sina egna särdrag -- visa att det varken är Saga, Drakar och Demoner, Dungeons & Dragons, Exalted eller något annat spel. Då får man fokusera på sådant som borde vara Eons forte -- djupgående beskrivningar av kulturer, en irk spelvärld med mycket detaljer, konsekvens och trovärdighet, tillsammans med en viss typ av ödesmättad high fantasy med mycket fokus på forntida underverk. Som sagt, spelmarkanden är en annan än den förhållandevis spelsvultna dito under senare halvan av nittonhundratalet. Jag skulle inte ha något emot en sådan omstöpning av spelet, företrädesvis av några visionära personer som kommer överens, även om det innebär att man tar livet av vissa heliga kor på kuppen.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Profilering är bra

Då får man fokusera på sådant som borde vara Eons forte -- djupgående beskrivningar av kulturer, en irk spelvärld med mycket detaljer, konsekvens och trovärdighet, tillsammans med en viss typ av ödesmättad high fantasy med mycket fokus på forntida underverk.
Vad jag menade var väl att jag redan tycker att mycket av det här finns (åtminstone kulturer och detaljer; konsekvens- och trovärdighetsdiskussionen vågar jag inte ta upp...) och framför allt lovas mer av (hur går Västlanden förresten, Ymir? ^^); jag tolkade det som att det handlade om att förändra Mundana i grunden och inte bara använda de möjligheter som redan finns.

Och är den heliga kon L&H kan jag nog bidra med yxa...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Profilering är bra

Jag menar just att förändra Mundana i grunden; till exempel inser jag att tidiga moduler i stil med Asharien & Soldarn känns väl strömlinjeformade, och att de skulle må bra av att göras om. Likaså anser jag att en översiktlig revision för att göra Mundana till mindre av ett lapptäcke skulle vara en god idé. Om detta får till följd att tidigare information motsägs, so be it, bara det klargörs att det är en övergripande revision.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Jag håller med Andy och Bobby Magikern i stort. Här är dock några kommentarer.

Några puckar jag håller med om inför framtiden/ev. EON 4:
-gör om layouten från grunden
-inspireras och influeras av noir och skymningshem/västmark/taktikkort vad gäller regler, båda är kreativa och tillför en ny dimension till spelet genom bra (och nyskapande?) regler.
-jobba mer med att strömlinjeforma reglerna (det är dock ganska bra redan)
-fler hjälpmedel för att få upp hastigheten i strider och andra regelintensiva situationer
-Vässmar borde göra en massa fler snygga illustrationer. :)
-Mundana ska profileras mer som världen med en rik historia, det ska vara mer kopplingar i äventyr, kampanjer och annat material till ett (fantastiskt/mörkt) förflutet.
-produktionen ska fokuseras mer mot inspiration och mindre mot fakta. Här kan neogames lära sig av riotminds, även om Neogames naturligtvis måste hitta sin egen väg. Såväl texter som övrig produktion MÅSTE - tror jag - förbättras i detta avseendet för att behålla EONs position på marknaden.

Jag håller inte riktigt med om:
-"gör om reglerna". De ska influeras men i grunden vara ungefär samma som idag. EONs regler är faktiskt grymt bra.
-Jag tycker EON ska förbli ganska standardfantasy. Det är, även om det låter lite motsägelsefullt, dess nisch.
-Jag gillar vitsiga namn så ta inte bort dem utan ha kvar det som det är. :)
-Det är inget fel med att ha kvar hemligheter för SL:ar 12 år efter att spelet släpptes. I själva verket skulle jag vilja ha MER mystik i Mundana
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Profilering är bra

Av någon anledning har jag fått för mig att en överambitiös superkampanj hade kunnat hjälpa Eon att profilera sig. De scenari som släppts till spelet har samtliga (ivf i mina ögon) varit lite... hur ska man säga... bland (möjligen med undantag för Jarla som är rätt fet)?

Jag tänker mig något med riktigt coola handouts (smycken, tygstycken, snygga kartor), relationsstrukturer, scriptade händelser med rollpersonsbyten, parallella tidslinjer, bruten kronologi, specialskriven musik osv. Kanske handlar kampanjen om intrigerna vid ett hov eller något sådant. Dock tror jag att man bör akta sig för material som går ut på att man bekämpar mörkret, det känns mest camp, och hela den där sword and sorcery-grejen har liksom gjorts nu.

- L
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Hagelgevär i Eon (OT)

Det är ju ett dvärgiskt pumparmborst, Krell Spaz, där namnet leker med det moderna hagelgeväret Spas 12.
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
Jag tycker nog inte att jag vill ändra på någonting förutom att jag skulle vilja sitta på lite fler böcker än jag redan gör, t ex Demoner och Alver.

Stridsreglerna tycker jag om som dom är, tycker det flyter på bra varje gång det är strid. Fast det är ju klart, slänger man in rollpersonerna i ett dungeoncrawl likt D20 eller något annat liknande så kan det ju bli jobbigt, fast sånt är ju ganska lätt att undvika samtidigt tycker jag, striderna behöver ju inte hålla på tills någon av parterna dör ifall det skulle vara ett ställe där det är givet att det är mycket strid.
 
Top