Nekromanti Spela en drakar och demoner 91 kampanj

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,097
Om ni skulle köra en episkt rälsad kampanj med drakar och demoner 91 som regelmotor, hur skulle ni lägga upp den?

Vilka äventyr skulle ni spela, och ungefär i vilken ordning? Ponera att man vill börja low-fantasy och sen låta det blir allt mer episkt eftersom.

Vilka moduler skulle ni använda er av, och vilka skulle ni välja bort?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,097
Äventyr jag tänker mig definitivt borde ingå i en sån kampanj:

Krilloan
Marsklandet
Barbia
Svavelvinter kampanjen (kanske som avslutande kampanj?)
Enhörningshonret?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Konfluxen, men den står bra på egna ben och behöver inga tillägg.

Skulle jag själv gå tillbaka till Ereb skulle jag försöka sätta ihop något Kopparhavsbaserat, tycker det är det materialet som hänger ihop bäst (med arvet från Jorpagna etc). Jag hade nog fokuserat på en intrig runt demonerna i Oktagonen. Börja i Erebos med lite handelsintriger (introäventyr 2 från Ereb Altor -boxen), till Berendien och Enhörningshornet, sedan in i kriget i Hynsolge (introäventyr1 från Ereb Altor -boxen), återanvända delar Reningen (och minska ner den konflikten till något mindre kontinentomspännande), sedan kanske Monturerna och Krilloan. Problemet med denna idé är att den kräver mycket utfyllnad av SL och det känns väldigt oklart vad finalen ska vara. (I Äventyrsspelsboken nämns en fortsättning på Enhörningen och Drakormen, kanske går den att nosa upp från konstruktören?).

Det Solunska ödet av Robert Jonsson här finns ju också man jag ingen koll alls på vad det är (kom i en icke-spelande period i mitt liv), men jag har alltid gillat Soluna och länderna runt Ormsjön.

Bryr man sig mindre om att det ska hänga ihop tycker jag också att både Markslandet och Barbia har sina poänger.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Marsklandet borde väl gå att passa in någonstans. Krilloan äventyren är ju också helt ok. Svavelvinter är ju en annan fin sandlåda. Visst man kan ju köra hela 5:e Konfluxen, men det känns nästan som en egen grej. Men bygga ihop flera olika moduler till en kampanj borde inte var omöjligt.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Bifur;n273979 said:
Jag hade nog fokuserat på en intrig runt demonerna i Oktagonen.

Det Solunska ödet av Robert Jonsson här finns ju också man jag ingen koll alls på vad det är (kom i en icke-spelande period i mitt liv), men jag har alltid gillat Soluna och länderna runt Ormsjön.
.
Oktagonen är ju en av de mest outnyttjade historierna i hela Ereb Altor. Det finns massor med material utsprittt över många av Äventyrspels böcker.
Alla dessa små trådar har alltid lockat mig mest av alla historier i Ereb och jag har alltid funderat i samma banor. Tycker att Krilloan och Peststaden är en bra start för ”Oktagonen-kampanjen”. Kanske har någon Rp redan lagt händerna på svärdet Kred-bar-onabyss (med risk för stavfel?) och av okänd anledning dras till Peststaden?

Sedan är jag lite intresserad av ”Det Solunska ödet”? Jag har aldrig hört talas om detta? Vart finns det mer info?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Lightshy;n274038 said:
Sedan är jag lite intresserad av ”Det Solunska ödet”? Jag har aldrig hört talas om detta? Vart finns det mer info?
Låg på Sveroks scenariobank förr i tiden. Robert har väl förhoppningsvis kvar det? Han kanske läser här ? ;)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Bifur;n274054 said:
Låg på Sveroks scenariobank förr i tiden. Robert har väl förhoppningsvis kvar det? Han kanske läser här ? ;)
Solunska ödet är min absoluta favorit kampanj (som jag aldrig har spelat utan bara läst)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag hade länge en förhoppning om att ErebAltor.se skulle tagit sig an Oktagonen. Men de historierna fick aldrig riktigt fäste där ????
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Hans E Magnusson;n274057 said:
Solunska ödet är min absoluta favorit kampanj (som jag aldrig har spelat utan bara läst)
Nu blir jag väldigt nyfiken! Vad handlar kampanjen om?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Hur är det, Oktagonen som koncept etableras i Krilloan, även om vissa medlemmar dyker upp i tidigare (Onabyss, Imara) dyker upp tidigare (Ereb Altor, Monturerna)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Peter;n274163 said:
Hur är det, Oktagonen som koncept etableras i Krilloan, även om vissa medlemmar dyker upp i tidigare (Onabyss, Imara) dyker upp tidigare (Ereb Altor, Monturerna)
Precis!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Lightshy;n274064 said:
Nu blir jag väldigt nyfiken! Vad handlar kampanjen om?
Historielektion! ;)

Under 1990-talet då Target Games hade ett eget forum för de svenska rollspelen bildade Chronopia och Ereb Altor-spelarna en gemensam hemsida för Drakar och Demoner som kallades för Multiversum där allt Drakar och Demoner-material samlades. Jag skrev lite strömaterial där till båda sidorna och kände snart jag ville skriva något mer sammanhängande och fastnade då runt -94 för att beskriva Soluna närmare. Tanken var att göra det med en vän, men det blev aldrig något bidrag från vännen så jag började skriva själv.

Det var inte bara en kampanj, utan jag skrev även en hel beskrivning av kontinenten Soluna. Jag tog mig en del friheter med materialet eftersom jag på den tiden inte gjorde nog med research (främst var det infot från Ereb-boxen för grunden och geografin hämtades från Monster-boxens klimatkartor - senare justerades kartan något för att passa in med Altors baksida). Sammanlagt blev det åtta delar och den sträcker sig från år 619 efter Odo till 685 efter Odo (då Altors baksida släpptes så ville jag flytta upp beskrivningen så den låg i linje). Jag gjorde även vissa justeringar under arbetets gång för att länka det samman med Projekt Altoria - en beskrivning av världen Altor efter den sjunde konfluxen som ett par eldssjälar drev.

Kampanjen kan sägas att den börjar som en vanlig dungeon crawl: karaktärerna reser genom öken då en sandstorm sker, måste söka skydd och finner en krypta. Där hittar de en magisk artefakt som är oerhört mäktig och kommer forma bärarens öde. Karaktärerna kommer att resa runt i stort sett hela Soluna (och i Multiversum) och utforska gamla mysterier, vara med i storslagna krig och ställas inför uråldriga krafter som funnits sedan Altors skapelse. Kampanjen är överlag rätt storslagen och episk, men jag har även hört en del spelgrupper kan tycka att den är lite för "svår" och "flummig" att förstå då den släpptes. Jag tror inte den är särskilt svår eller flummig idag, men den är väl mest otydlig och oklar då min skrivförmåga då inte var i närheten av bra. Det var "hellre" än "bra" så att säga. :)
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Ska man börja low fantasy skulle jag inlett i Zorakin med Triangeldrama i Edelfara (underbart äventyr för övrigt). Fortsatt med Skönheten och Odjuret och sedan gradvis stegra. Ett mellanspel med Torshem och Enhörningshornet. Sedan Svavelvinter. Och Marsklandet i pausen mellan Svavelvinter och Oraklets fyra ögon. Barbia skulle få utgöra det episka slutet och lämna spelarna med tvivel om de verkligen räddat världen. Eller kanske fördömt den.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Jag skulle spela en kampanj i Kardien/Zorakin och köra med ett klassiskt upplägg där ondingarna främst består av Häxmästaren i Svarta Tornet, svartfolken i Kardbergen med boken Svartfolk som grund, samt expansionistiska trakorier i Nordmark.

Släng in lite episoder med svarta piratankor också när man ändå är igång. Speciellt rörande svartfolken skulle jag involvera krig med alverna i Goiana.

Äventyrsmoduler jag skulle baka in vore antagligen först de två introäventyren till DoD 91, Triangeldrama i Edelfara, Marsklandet, Rösten från Forntiden, Skönheten och Odjuren. Kanske även klämma in Maktens Portar-trilogin. Dessa får stå som mer fristående episoder.

Under kampanjen måste rp även så tag i "magiskt vapen jag glömt namnet på" från den där kardiska drakdödaren omnämnd i Ereb-boxen.

Samt att minst en spelare måste vara riddare och delta i ett tornerspel i Pendon. Med någon lämplig GoT intrig i görningen.
 
Top