entomophobiac
Low Prep High Play
Rollspel har ofta en rätt lång startsträcka. Nördiga världar och komplicerade regler. Men måste det vara så?
En sak som jag gillar väldigt mycket med FATE är idén om att komma på saker till din rollperson under spel. Sätta ut färdighetspoäng i sammanhang och där och då tänka, "ja, jag kan nog dyrka upp lås efter min tid som hemlös", och sedan blir det en del av din rollperson. Du får en chans att utveckla ditt alter ego under spel. Har senaste tiden funderat på om det här går att applicera på ännu fler saker.
En annan sak jag gillar är sånt som Mothership gör, där rollformuläret är ett flödesdiagram som innehåller både mekanik och nödvändig information i ett. Eller för den delen Apocalypse World-varianter (eftersom jag aldrig läst själva AW), där du gör många av dina val och även får reglerna för dem direkt på formuläret.
Mitt just nu abstrakta mål är att du ska kunna sätta dig ned, snylta åt dig ett rollformulär, och egentligen spela direkt, och både hitta och reda ut frågetecknen under resans gång.
Men vad skulle krävas?
Spontant tänker jag såhär:
- En värld som är antingen vår egen eller välkänd av de som spelar.
- En setting i denna värld som inte kräver mer presentation än några minuter.
- Ett rollformulär som summerar alla regler och detaljer som just du behöver ha. Nästan lite som en konventsrollperson kan se ut.
- En grundidé eller ett mål för varje rollperson som går att formulera med bara ord och inte kräver listor, arketyper, eller andra saker som behöver läsas från en bok.
- En central mekanik (om du vill ha regler) som är konsekvent för allt som kommer göras. Handlingar, intentioner, skvaller, relationer, vad som nu anses viktigt i just den här världen.
Hur skulle spelet kunna se ut?
En sak som jag gillar väldigt mycket med FATE är idén om att komma på saker till din rollperson under spel. Sätta ut färdighetspoäng i sammanhang och där och då tänka, "ja, jag kan nog dyrka upp lås efter min tid som hemlös", och sedan blir det en del av din rollperson. Du får en chans att utveckla ditt alter ego under spel. Har senaste tiden funderat på om det här går att applicera på ännu fler saker.
En annan sak jag gillar är sånt som Mothership gör, där rollformuläret är ett flödesdiagram som innehåller både mekanik och nödvändig information i ett. Eller för den delen Apocalypse World-varianter (eftersom jag aldrig läst själva AW), där du gör många av dina val och även får reglerna för dem direkt på formuläret.
Mitt just nu abstrakta mål är att du ska kunna sätta dig ned, snylta åt dig ett rollformulär, och egentligen spela direkt, och både hitta och reda ut frågetecknen under resans gång.
Men vad skulle krävas?
Spontant tänker jag såhär:
- En värld som är antingen vår egen eller välkänd av de som spelar.
- En setting i denna värld som inte kräver mer presentation än några minuter.
- Ett rollformulär som summerar alla regler och detaljer som just du behöver ha. Nästan lite som en konventsrollperson kan se ut.
- En grundidé eller ett mål för varje rollperson som går att formulera med bara ord och inte kräver listor, arketyper, eller andra saker som behöver läsas från en bok.
- En central mekanik (om du vill ha regler) som är konsekvent för allt som kommer göras. Handlingar, intentioner, skvaller, relationer, vad som nu anses viktigt i just den här världen.
Hur skulle spelet kunna se ut?